Død av frossen rekemix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KjellM
    NCS Medlem
    • november 2006
    • 172

    Død av frossen rekemix?

    Fant i dag min dominerende rød rubin hann uforklarlig død! Den har vært i god form og lekt jevnlig. Er ca 2,5 år og 13 cm (med fantastiske farger). Har 4 hunner og en mindre hann samt ca 30 andre mlawi. Har ikke vært noen tegn til kamp eller uro i karet. Det var ingen ytre tegn til skader, og ved obduksjon fant jeg ingen unormale ting innvendig. Alle vannverdier er normale og ingen andre fisker viser noe svakhetstegn. Har foret med rekemix hele tiden, men har alltid kuttet det opp i små biter. I går kveld puttet jeg oppi en bit på 3x3 cm hel og rett fra fryseren (har lest at andre gjør det).

    Kan store, frossene biter føre til frostskader og død hvis en fisk spiser mye?
    Kanskje har den tatt med seg en stor bit og forspist seg?
    Noen andre som har erfaring med dette?
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    #2
    Jag har själv utfodrat med stora bitar räkmix direkt från frysen. Har en stor hane som är rätt glupsk och kan sätta i sig stora mängder snabbt. Han lever och mår fint. Däremot har jag haft mindre fiskar som också har dött ganska plötsligt som jag sätter i samband med räkmix, dock är jag inte helt hundra på att det stämmer. Men jag utfodrar numera ganska sparsamt med räkmix och ser till att den är lite tinad, inte helt frusen och inte rumstempererad.

    Kanske inget konkret som hjälpte dig men en observation jag har gjort. Vet inget om frusen räkmix i sig är skadligt.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Jag vet att när jag matade varje dag med räkmix fick jag mkt problem, nu kör ja bara med räkmix någon gång ibland. Å jag måste säga att det va längesedan jag hade någon sjukdom. Tror det blir för matigt bl.a om man matar för mkt räkmix. Plus att vattenkvaliten kanske kan påverkas.

      Verkar i alla fall som jag hittat någon balans kring räkmix. Lagom verkar bäst, plus att jag tinar min oxå. Ibland dagen innan, då får den stå i vatten i kylen.

      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av KjellM
        Fant i dag min dominerende rød rubin hann uforklarlig død! Den har vært i god form og lekt jevnlig. Er ca 2,5 år og 13 cm (med fantastiske farger).
        Dom kan bli så utmattade med tiden av att ständigt hålla ett revir och att ständigt vara utfärgade så dom blir svaga och dör ganska fort, det har hänt ett par gånger som jag sett just nät en hane har hållt på för mycket och för länge.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...