Försöker förstå vem Jumbo är

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    Försöker förstå vem Jumbo är

    Jag fösöker bli klok på släktet Cyprichromis - fiskar som jag inte har någon som helst personlig erfarenhet av.

    Det finns fem valida arter

    C. leptosoma
    C. microlepidotus
    C. pavo
    C. zonatus

    samt
    C. coloratus om beskrevs 2006 och som (åtminstone på vissa ställen) uppträder i samma stim som C. zonatus, C. leptosoma och Paracyprichromis brieni. Den blir större än 10 cm, kan ha blå eller gul stjärtfena och saknar tvärband på ryggen.

    Om jag surfar runt på akvariesiter hittar jag en mängd populationer av

    C. leptosoma
    C. microlepidotus

    och
    C. pavo

    C. zonatus
    verkar också förekomma

    dessutom finns en mängd populationer av
    C. sp. "Jumbo" som tydligen blir större än 10 cm.

    Varför anses inte dessa Jumbos vara C. coloratus och hur ser man skillnaden?
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Lite fler fakta:













    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Inte riktigt svaret på min fråga...

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        hur ser man skillnaden?

        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        dessutom finns en mängd populationer av
        C. sp. "Jumbo" som tydligen blir större än 10 cm.
        Det kanske finns mer mat i vissa områden så samma fisk kanske helt enkelt bara blir större pga mer mat fast det är samma art... en ren gissning bara =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Det kanske finns mer mat i vissa områden så samma fisk kanske helt enkelt bara blir större pga mer mat fast det är samma art... en ren gissning bara =)
          Jag har hittat uppgiften att den heter Jumbo för att den är större än C. leptosoma.

          C. coloratus skiljer sig från C. zonatus och C. leptosoma som den lever tillsammans med genom att den blir större (Takahashi et al 2002: 1034; fast dom kallar den Cyprichromis sp.)

          Enstaka individer av många fiskarter kan bli större än normalt. Men, om man har generella storleksskillnader så är de ofta en indikation på ett det är olika arter. Däremot är det ovanligt som diagnos på en art. Om man som här har sympatriska och syntopiska arter som är olika stora t o m i samma stim så har det ingenting med födotillgång att göra.
          Senast redigerad av Erik Åhlander; 21 april 2007, 22:29. Anledning: stavfel

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Jo, det glömde jag nämna: C. leptosoma har 11-13 taggstrålar i ryggfenan, C. coloratus har 14-15

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              Breaking News, data & opinions in business, sports, entertainment, travel, lifestyle, plus much more. Newsday.com is the leading news source for Long Island & NYC.


              ?
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                C. leptosoma till vänster?

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • september 2006
                  • 796

                  #9
                  OK! Om ingen har någon annan synpunkt så kallar jag alla Jumbo Mbita, Jumbo Wonzye, Jumbo Isanga och Jumbo Kasenga, Zambia (inte Kasenga och Kasanga längre norrut!) för Cyprichromis coloratus. Alla övriga Jumbos får heta C. cf. coloratus! Givetvis med angivande av lokaluppgift om sådan finns. "Jumbo" får dom gärna behålla som populärnamn.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Är C. coloratus en jumbovariant? Innan den beskrevs gick den under namnet C. sp. "leptosoma goldfin".
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      OK! Om ingen har någon annan synpunkt så kallar jag alla Jumbo Mbita, Jumbo Wonzye, Jumbo Isanga och Jumbo Kasenga, Zambia (inte Kasenga och Kasanga längre norrut!) för Cyprichromis coloratus. Alla övriga Jumbos får heta C. cf. coloratus! Givetvis med angivande av lokaluppgift om sådan finns. "Jumbo" får dom gärna behålla som populärnamn.
                      Jag skulle gärna hjälpt men har tyvärr inga kunskaper. Jag har C. sp. "jumbo tricolor" hemma men har inte kollat närmare på "vanliga" leptosomer. På vissa sajter heter den C. sp. "leptosoma jumbo tricolor" men jag har för mig att det namn jag har (ovan) på min är det bästa.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin
                        Jag har C. sp. "jumbo tricolor" hemma men har inte kollat närmare på "vanliga" leptosomer.
                        Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo", Chaitika brukar kallas för "tricolor".
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo", Chaitika brukar kallas för "tricolor".
                          http://www.ciklider.se/galleri/showphoto.php?photo=204
                          Det finns inget vetenskapligt namn "tricolor" tillgängligt. Det är ett handelsnamn, så det hjälper inte mycket.

                          Med erfarenhet från hur komplicerat det verkar vara med fiskarnas släktskap i Malawi-sjön. Det finns visst liknande indikationer även bland Tropheus. Så säger färgen på fisken ganska lite var den hör hemma släkskapsmässigt. Sen är det lite en smaksak om man anser att det finns 60, 600 eller 6000 cichlidarter i Malawi.

                          Fem Cyprichromis-arter låter ju ganska hanterbart. Sedan måste man ju som akvarist hantera varje färgform och varje lokalpopulation som om det vore en egen art. Om man sedan väljer att korsa dem med risk för att få gråblaskig avkomma är ju en annan sak.

                          Tricolor säger bara att den är trefärgad. Chaitiki ligger lite väl långt västerut från C. coloratus typlokal för att säkert räknas dit. Cyprichromis sp. cf. coloratus "Chaitiki Threecolor" tycker jag låter bra, om än lite långt.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Om man sedan väljer att korsa dem med risk för att få gråblaskig avkomma är ju en annan sak.
                            Det där lät spännande, dvs att dom inte skulle behålla färgerna när man korsar dom.
                            Är det erfarenhet från liknande fall som gör att du misstänker att det skulle bli så?
                            Jag vet att om man tex korsar vissa haplochrominer från malawisjön så brukar avkomman blir enbart silvergrå/blå, all röd eller gul färg som ena arten har orginal brukar inte vilja visa sig i den korsade avkomman.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              Det finns inget vetenskapligt namn "tricolor" tillgängligt. Det är ett handelsnamn, så det hjälper inte mycket.
                              Det var väl precis det jag sa?

                              Jag förstår inte varför du kallar jumbovarianterna för C. coloratus.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...