Liggunderlag i karen....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richardi
    Användare
    • april 2007
    • 84

    Liggunderlag i karen....

    Har sett att liggunderlag kan användas under gruset som tryckutjämnare istället för frigolit. Är det så att alla liggunderlag är lämpade för akvariebruk eller måste det vara något speciellt märke?

    Tänkte lägga ett sådant i mitt malawikar, men inte limma fast det utan lägga det löst under gruset. Karet är igång nu så när jag lägger in underlaget finns risk att lite grus hamnar under underlaget, finns det några problem med detta?

    Tacksam för svar....
    /RM
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av Richardi
    Har sett att liggunderlag kan användas under gruset som tryckutjämnare istället för frigolit. Är det så att alla liggunderlag är lämpade för akvariebruk eller måste det vara något speciellt märke?

    Tänkte lägga ett sådant i mitt malawikar, men inte limma fast det utan lägga det löst under gruset. Karet är igång nu så när jag lägger in underlaget finns risk att lite grus hamnar under underlaget, finns det några problem med detta?

    Tacksam för svar....
    /RM
    Ja ett litet gruskorn kan då hamna under en tung sten och kan då spräcka bottenglaset

    Kommentar

    • Richardi
      Användare
      • april 2007
      • 84

      #3
      hmmm.... men borde inte bli en tryckutjämning av liggunderlaget...? Så om jag förstår det rätt är det bättre att strunta i liggunderlaget om det finns risk att ett par gruskorn hamnar under, bättre att ha sten direkt på gruset?

      MVH:RM

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Det finns nog risk med båda. Men eftersom ditt akvarie redan är igång så kanske du ska ha det som du har det. Det verkar ju fungera eller? Inga sprickor eller läckage ännu?

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • april 2006
          • 209

          #5
          Förefaller rätt självklart att ha något mjukt i botten av karet om man ska ha större sten. Förstår dock inte fördelen att ha liggunderlag framför att ha frigolit? Små gruskorn trycks väl lättare in i frigolit än ett liggunderlag som visserligen är mjukt men har lite hårdare yta - borde därmed bli mindre risk att gruskorn trycks mot underlaget. Frigolit är dessutom billigare även om skillnaden är liten sett i reda pengar...

          Kommentar

          • Tingeling
            Användare
            • juli 2006
            • 176

            #6
            Jag föredrar att ha flexiglas i botten den suger sig fast i botten så att sand ej kan leta sig in och skyddar bottenglaset utan att synas. Plexin kan heller inte flyta upp om det är tomt på sten i karet.
            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

            Kommentar

            Arbetssätt...