Betta ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Betta ???

    Min son köpte nyligen dessa bettor som betta fusca, vi kom snabbt fram till att det var någon annan art. Den tillhör definitivt waseri gruppen våran gissning är att det rör sig om betta chloropharynx, men vi är långt ifrån säkra. Bilderna är kanske inte så bra, men man ser åtminstone strupmarkeringarna. Tack på förväg!
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Kolla bara lite i betta aqualogen o om man ser till de bilderna tycker jag likheten till fusca är större än till Chloropharynx Men haha så mycket så mycket labyrintfiskar det finns.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      det här är en den enda riktigt bra bild jag hittade på betta fusca. http://www.flickr.com/photos/rhfishtank/37067012/

      Ursprungligen postat av kaj.p
      Kolla bara lite i betta aqualogen o om man ser till de bilderna tycker jag likheten till fusca är större än till Chloropharynx Men haha så mycket så mycket labyrintfiskar det finns.
      Jo, vi är inte 100% heller men det som skiljer sig mest åt är strupmarkeringarna som betta fusca inte ska ha, men det är väldigt svårt att hitta bra bilder att jämföra med.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Jag tycker din Betta verkar ha för smal/spetsig mun för att vara en chloropharynx. Tror mer på fusca, men kolla själv här:



        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Hej
          Här är ett par länkar som förhoppningsvis kan vara till hjälp:


          Du verkar ha hittat rätt bland artkomplexen, men vilken det är känns svårare. Det är inte lätt med kampfiskar, man kan gå bet på dem
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          Arbetssätt...