SA tankar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    Användare
    • juli 2006
    • 176

    SA tankar...

    Detta år tänkte jag starta upp ett SA-kar och har haft lite funderingar kring fisk. SA är nytt för mig och kan inget om varken fiskar lr. andra små krux innom denna kategori då jag och min man bara hållt på med malawi i ca 1½ år. Det ska i alla fall bli spännande att försöka sig på något nytt.
    Så här har mina tankar flummat kring SA-fisken i ett 375L.

    *2-3 par diskusar
    Gillar: Cobolt ,Blue diamond ,Fläckig Turkos ,Röd Turkos ,Blue Snakeskin och Brilliant Turkos.

    *4 st Jordätare
    Gillar:Gymnogeophagus balzanii ,Gymnogeophagus meridionalis ,Gymnogeophagus meridionalis.

    *ca 10 tal dvärgciklider
    Gillar:Apistogramma borellii ,Apistogramma cacatuoides ,
    Apistogramma hongsloi ,Apistogramma Ramirezi ,Heros notatus ,Laetacara dorsigera ,
    Mikrogeophagus ramirezi.

    *1st Golden nugget på ca7 cm

    Såg även ett programm i går sent på kvällen och då hade någon improterat fiskar från sydamerika och det var diskus och arrowana.
    Fick då en konstig ideé att man kanske skulle kunna ha en sådan tillsammans med denna fiskblandning men kanske inte för det är vell en rovfisk som blir väldigt stor?
    Finns det inte någon av arrowana släktet som inte blir som ett fullskalit monster när dom är vuxna?

    Inredningen:
    Tänkte att man kunde väva en sorts torvmatta och lägga i botten. Uppepå den så ska jag ha finkornig vätten sand ,natursten ,Red Moor rötter och lite olika växter. Tillkommer kanske även eklöv till hösten.

    Hur ser ni på mitt projekt när det gäller fisk sammansättning och inredning.?
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Låter som ett grymt kar. Väldigt genomtänkt vill jag säga. Just det där att kombinera jordätare med Discus funkar jättebra. Med tanke på att jordätarna håller rent i bottenlagret.
    Möjligt vis så kommer jordätarna att fatta tycke för torven, men då får du ev, lyfta ur den.
    Helt klart värt att testa dock tycker jag.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Kalle-El
      Användare
      • augusti 2005
      • 255

      #3
      Har själv ett 375 kar med bl a diskus och det kan nog bli trångt att få in allt det du vill ha. Själv hade jag skippat jordätarna helt och hållet. Dessutom hade jag hållt mig till en sorts diskus samt en sorts dvärg, men då skall de tilläggas att jag inte gillar idén på fisksoppa alls.

      Kommentar

      • Tingeling
        Användare
        • juli 2006
        • 176

        #4
        Det skall bara en sorts dvärgciklider och en sorts jordätare så jag tror inte det kommer att bli så mycket fisksoppa av det hela. Torvmattan som jag skall försöka mig på att väva kommer jag att försöka göra så tunn som möjligt så att inte den syns överhuvudtaget. Om det nu alls kommer att funka.
        Inredningen kommer nästan att se ut som i mitt privata malawi kar fast med rötter och löv så klart.
        Har klurat lite på min SA ideé i många månader och ser nu att det kommer att bli möjligt att förverkliggöra den ,nu när malawin i kökets ena 375L kommer att så småningom flytta ner i den nya lokalen när den är färdigställd.
        Senast redigerad av Tingeling; 20 april 2007, 14:35.
        Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
        Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
        Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Hej, jag gillar dina tankar eftersom det verkar som du vill göra SA på riktigt!
          Gymno betyder nånting i stil med sydlig- på grekiska. Det du får kvar om du tar gymno-, dvs. geophagus, går mycket bättre ihop med diskus eftersom de ställer mer liknande krav på temperatur. Gymnogeophagus bör nog få gå kallare än period eftersom de lever längre söderut.
          Så jag tycker du ska kolla på jordätare som vill ha lite varmare. Det finns snällare geophagus som kanske kan funka med diskus. Ett förslag heter sp. pindare. Det finns också andra jordätare, kolla på biotodoma eller guianacara och se om det kunde vara något?
          Jag har själv 375 SA med biotodoma cupido, en apistogramma och fjärilsciklid och jag tycker det är ett toppenkar att titta på. Det händer något hela tiden och de samsas bra eftersom alla är relativt fredliga.
          Ps. Heros notatus har jag aldrig uppfattat som dvärgciklid, den blir väl 25-30 cm.
          Lycka till!
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Kolla in mina Satanoperca i min trekars tråd. Det är ett annat förslag på jordätare som funkar bra med Discus
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Tingeling
              Användare
              • juli 2006
              • 176

              #7
              Jo både sp. pindare och Satanoperca var inte dumma men hur stora blir dom och hur många kan man hålla (minimum). Vill inte ha så trångt och grötit .Ps. Heros notatus blev lite fel där och kalla den en dvärg ,såg nu att dom blir stora. Missade detta.

              Jo jag gillar biotopkar lr. näst intill i alla fall. Ska se naturligt ut.

              Vad kan man ha för max flås på pumpen? Det ska ju inte fläkta för mycket så att diskusarna får ligga på sidan utmed botten har jag förstått.
              Vad rekommenderas i ett 375L SA.?
              Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
              Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
              Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

              Kommentar

              • Nicke SA
                NCS Medlem
                • januari 2007
                • 290

                #8
                Hej igen!
                sp. pindare blir 17 cm enligt artbeskrivningen. Jag tror du ska skaffa nånstans 4-6 st geophagus. Det är nog bättre och köpa lite mindre djur som får växa in i karet tillsammans, då tror jag det blir mindre bus i längden.
                Själv kör jag med am top 3338 som har 1200 l/h. Det verkar ganska lagom, men det är inte maxflås för ett kar i den storleken (tror det kan passa för diskus).
                /Niklas
                Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                Kommentar

                • Tingeling
                  Användare
                  • juli 2006
                  • 176

                  #9
                  Ursprungligen postat av Niklas Blixt
                  Hej igen!
                  sp. pindare blir 17 cm enligt artbeskrivningen. Jag tror du ska skaffa nånstans 4-6 st geophagus. Det är nog bättre och köpa lite mindre djur som får växa in i karet tillsammans, då tror jag det blir mindre bus i längden.
                  Själv kör jag med am top 3338 som har 1200 l/h. Det verkar ganska lagom, men det är inte maxflås för ett kar i den storleken (tror det kan passa för diskus).
                  /Niklas
                  Jag kommer då köra med 1500/H . Har ett inkört filter som sitter i karet just nu. så det funkar nog.

                  Hur länge håller torv i ett akvarium?
                  Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                  Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                  Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                  Kommentar

                  Arbetssätt...