Sjuk Altum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Sjuk Altum?

    Jag har 2st Altum skalare den ena är 18-20 på höjden inkl. fenorna och den mindre 10-12 på höjden.
    De går tillsammans med 6st Geophaus Proximus, 11 Corrydoras Sterbai och 2st Golden Nugget i ett 540L kar.
    Jag har 27-28c i vattnet och matar med varrierande foder, så som Gammarus räkor, Mysis, diskuss granulat, räkor och ärtor.

    Sedan 3-4 dagar så äter inte den mindre Altumen.. den är pigg och framme med de andra när matingen närmar sig, men den tar bara in maten i munnen för att sedan spotta ut den direkt. Den "smakar" många gånger men har bara sett den äta 2st mysis räkor på 3 dagar!
    Jag har sett tendenser till hosta, inte mycket men har sett det vid flera till fällen.
    genomskinlig avföring såg jag igår och i förrgår, men vet inte om de beror på bristen på mat eller att magen är körd.

    Övriga friskar äter som matvrak!

    Några förslag på vad det kan vara, eller skall jag utgå från bukvattensot?

    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Låter som Flagelater.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av olof
      Låter som Flagelater.

      Mvh

      olof

      Hej Olof

      Tack för ditt svar.
      Har du något tipps på medecin emot flagelater?
      Har vart fröskonad från sjukdommar tidigare och den enda jag vet med säkerhet jag haft innan är vitaprick sjukan!
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Det är flagelater i tarmen på han... det finns medicin för sånt. kolla i din lokala butik de vet nog vad du ska tillsätta i vattnet. jag skulle nog flytta den sjuka fisken för o slippa midicinera hela karet dock. Det finns även en medicin man kan tillsätta i maten för att rensa tarmen på onda flagateller i förebyggande syfte.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Det är flagelater i tarmen på han... det finns medicin för sånt. kolla i din lokala butik de vet nog vad du ska tillsätta i vattnet. jag skulle nog flytta den sjuka fisken för o slippa midicinera hela karet dock. Det finns även en medicin man kan tillsätta i maten för att rensa tarmen på onda flagateller i förebyggande syfte.
          man tackar för svaret!!

          blir till att fara iväg till affärn efter jobbet.
          brukar flagelater vara smittsamt? så jag bör hålla koll extra på de andra djhuren med, eller kan jag släååa oron när medicinerngen är påbörjad?
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Flagelater är ett elände. Som jag förstått det finns de hela tiden i tarmarna på fisken men kan pga stress eller felaktig kost ta över helt.

            Medicinering kan funka men det är långt ifrån säkert. Dessutom finns det stor risk att fisken insjuknar igen även om behandlingen lyckas.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Ursprungligen postat av olof
              Hej!

              Flagelater är ett elände. Som jag förstått det finns de hela tiden i tarmarna på fisken men kan pga stress eller felaktig kost ta över helt.

              Medicinering kan funka men det är långt ifrån säkert. Dessutom finns det stor risk att fisken insjuknar igen även om behandlingen lyckas.

              Mvh

              olof

              Bör man behandla precis som vid bukvattensot?

              tack för tipsen så långt
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Bör man behandla precis som vid bukvattensot?

                tack för tipsen så långt
                Är det kraftigt smittspridande?
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  Det bästa sättet att bli av med flagelater är att blanda Metrodinzole (finns i flagyltabletter) i deras favoritmat och mata med detta i max 11 dagar, 3 gånger dagligen. Tempen bör höjas en aning till 30-32 grader.

                  Ett annat sätt är att tillsätta rena flagyltabeletter i akvariet. Nackdelen med det är att flagyl innehåller socker och är på så sätt väldigt främjande för bakterietillväxten i karet. Se därför till att inga fiskar har sår eller dylikt!! Kommer ej ihåg doseringen, får återkomma med det.
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Hmm Efter som det rör sig om en altum, som klarar survatten så behövs igentligen inga andra metoder mer än att sänka pH. Iofs lite jobb med det. Men vid pH 6 slutar alla bakterier o fungera. Filtret har enbart en mekanisk verkan efter det. O vid pH 5 slår du även ut alla flagylaterna. Visst du har ett instabilt vatten så det gäller o ha koll. Men en liter fosforsyra är billigt mot akvariemedicamenter.
                    Senast redigerad av kaj.p; 20 april 2007, 01:54.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Hmm Efter som det rör sig om en altum, som klarar survatten så behövs igentligen inga andra metoder mer än att sänka pH. Iofs lite jobb med det. Men vid pH 6 slutar alla bakterier o fungera. Filtret har enbart en mekanisk verkan efter det. O vid pH 5 slår du även ut alla flagylaterna. Visst du har ett instabilt vatten så det gäller o ha koll. Men en liter fosforsyra är billigt mot akvariemedicamenter.

                      Låter som en het idé, men katten vet om man vågar sig på den varrianten...
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • akeller
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 16

                        #12
                        Hur länge måste man hålla detta låga pH? Räcker det med en liten "dipp" några timmar eller snackar vi dagar?
                        -------------
                        Andreas Keller

                        Kommentar

                        Arbetssätt...