Leptosoma & vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    #16
    Vad hände sen?

    Tänkte skriva några rader om vad som hänt sedan sist. Har varit bortrest under helgen och det var lite med hjärtat i halsgropen jag sneglade in på akvariet då jag kom hem. Honan som var värst däran var död, men de övriga simmade omkring och såg ut att må riktigt bra och hade återfått aptiten.

    Det jag gjorde i fredags efter att jag uppmärksammat att det var något vajsing med leptosomerna var att ringa till akvarie-hobby där jag köpt dem. De gissade direkt på för höga halter av koppar efter mitt vattenbyte. Köpte aqutan och slog i dubbel dos (enligt beskrivningen) och var sedan tvungen att åka. Har nu mätt kopparhalten och sett att jag får med mig en del koppar då jag tappar kranvatten. Har alltid försökt att slå i nytt vatten som är relativt kallt, men det var inte förrän jag spolade iskallt vatten som mätaren ej gav utslag för koppar.

    Tyvärr fick en hona sätta livet till, men jag lärde mig något nytt på kuppen.

    Hälsar Peter

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Jag tar alltid vatten från kallvattenkranen när jag byter. I varmvattenledningarna finns det oftast alldeles för mycket tungmetaller. Vill jag använda kallvattnet direkt drar jag i en gnutta askorbinsyra - det neutraliserar snabbt klor/kloraminer. Oftast låter jag dock vattnet mogna, har flera vattentunnor i lokalen. Den lösningen kanske inte funkar för de flesta, inte alla som har plats för vattentunnor. Med bra vatten kan jag i vart fall göra 80 procentiga vattenbyten utan problem - tvärtom. Firrarna blir lyckliga!!

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 24 april 2007, 07:06.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Pejan
        Användare
        • maj 2005
        • 204

        #18
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Jag tar alltid vatten från kallvattenkranen när jag byter. I varmvattenledningarna finns det oftast alldeles för mycket tungmetaller. Vill jag använda kallvattnet direkt drar jag i en gnutta askorbinsyra - det neutraliserar snabbt klor/kloraminer. Oftast låter jag dock vattnet mogna, har flera vattentunnor i lokalen. Den lösningen kanske inte funkar för de flesta, inte alla som har plats för vattentunnor. Med bra vatten kan jag i vart fall göra 80 procentiga vattenbyten utan problem - tvärtom. Firrarna blir lyckliga!!

        Hilsen,

        P
        Angående låta vattnet mogna. Som du säger har nog många inte plats för stora vattentunnor, gäller mig också. Har dock möjlighet att förvara en del vatten i badrummet, bättre än ingenting kanske. Hur länge bör vattnet stå innan man använder det? och vad innebär denna "mognad"? Försvinner tungmetallerna då det får stå? och är det ok att ha lock på tunnan? (vill inte ha öppen tunna i badrummet då risken finns att det slipprar ned diverse skönhetsmedel )

        Undrar Peter

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          #19
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Jag tar alltid vatten från kallvattenkranen när jag byter. I varmvattenledningarna finns det oftast alldeles för mycket tungmetaller. Vill jag använda kallvattnet direkt drar jag i en gnutta askorbinsyra - det neutraliserar snabbt klor/kloraminer. Oftast låter jag dock vattnet mogna, har flera vattentunnor i lokalen. Den lösningen kanske inte funkar för de flesta, inte alla som har plats för vattentunnor. Med bra vatten kan jag i vart fall göra 80 procentiga vattenbyten utan problem - tvärtom. Firrarna blir lyckliga!!

          Hilsen,

          P
          Är det någon som har uppmätt halten av tungmetaller och dylikt i varmvatten respektive kallvatten från kranen?
          Personligen tror jag inte riktigt på att det skulle det skulle avges en större mängd tungmetaller i varmvatten än i kallvatten, iaf inte så det påverkar fiskarna. Jag baserar min tro på att flertalet vattenledningar idag är av plast, även om det finns delar som är av gjutjärn och koppar. Frågan är sedan hur mycket tungmetaller som kan frigöras av vattnets strömmande i ledningarna. Tror att kallvatten sliter loss lika stormängd tungmettaler och annan skit i ledningarna som varmvatten. Dessutom lär vatten på 30-40 grader knappst lösa tungmetaller, vilka är tämligen icke-reaktiva, iaf inte istörre utsträckning än vatten på 10-20 grader.

          Personligen tror jag det hela är en myt, men om någon har uppmätt eller kan resonera om någon skillnad så säg gärna emot.
          //Robert

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • maj 2005
            • 204

            #20
            Ursprungligen postat av RobbanG
            Är det någon som har uppmätt halten av tungmetaller och dylikt i varmvatten respektive kallvatten från kranen?
            Personligen tror jag inte riktigt på att det skulle det skulle avges en större mängd tungmetaller i varmvatten än i kallvatten, iaf inte så det påverkar fiskarna. Jag baserar min tro på att flertalet vattenledningar idag är av plast, även om det finns delar som är av gjutjärn och koppar. Frågan är sedan hur mycket tungmetaller som kan frigöras av vattnets strömmande i ledningarna. Tror att kallvatten sliter loss lika stormängd tungmettaler och annan skit i ledningarna som varmvatten. Dessutom lär vatten på 30-40 grader knappst lösa tungmetaller, vilka är tämligen icke-reaktiva, iaf inte istörre utsträckning än vatten på 10-20 grader.

            Personligen tror jag det hela är en myt, men om någon har uppmätt eller kan resonera om någon skillnad så säg gärna emot.
            Vet inte om jag vill säga emot, har för lite kunskap i ämnet. Gjorde dock ett test med en Sera produkt som skulle mäta koppar och den visade tydligt att kopparhalten ökade då jag vred upp värmen i kranen. Provade med kranen i flera olika lägen och mätte och inte förens jag spolade på det kallaste så var koppartestet ok. I vårt hus som är byggt på 1940-talet har vi inga plastledningar och kan det inte vara så att varmvattnet innehåller mer tungmetaller genom sin förvaring? På något sätt måste ju vattnet bli varmt, typ i varmvattenberedare och accumulatortankar. Spånar fritt, men det finns säkert någon på forumet som har koll på detta.

            Hälsar Peter



            Hälsar Peter

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Ursprungligen postat av Pejan
              Angående låta vattnet mogna. Som du säger har nog många inte plats för stora vattentunnor, gäller mig också. Har dock möjlighet att förvara en del vatten i badrummet, bättre än ingenting kanske. Hur länge bör vattnet stå innan man använder det? och vad innebär denna "mognad"? Försvinner tungmetallerna då det får stå? och är det ok att ha lock på tunnan? (vill inte ha öppen tunna i badrummet då risken finns att det slipprar ned diverse skönhetsmedel )

              Undrar Peter
              Hos mig brukar det räcka med ett dygn. Tungmetallerna försvinner inte om vattnet får mogna, men du kan tappa upp kallvatten och låta det värmas upp. Då slipper du lejonparten av tungmetallerna. I med en liten gnutta askorbinsyra direkt efter upptappning, så ger det sig med klor/kloraminer också. Jag luftar också vattnet i tunnorna med en syresten.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Ursprungligen postat av RobbanG
                Är det någon som har uppmätt halten av tungmetaller och dylikt i varmvatten respektive kallvatten från kranen?
                Personligen tror jag inte riktigt på att det skulle det skulle avges en större mängd tungmetaller i varmvatten än i kallvatten, iaf inte så det påverkar fiskarna. Jag baserar min tro på att flertalet vattenledningar idag är av plast, även om det finns delar som är av gjutjärn och koppar. Frågan är sedan hur mycket tungmetaller som kan frigöras av vattnets strömmande i ledningarna. Tror att kallvatten sliter loss lika stormängd tungmettaler och annan skit i ledningarna som varmvatten. Dessutom lär vatten på 30-40 grader knappst lösa tungmetaller, vilka är tämligen icke-reaktiva, iaf inte istörre utsträckning än vatten på 10-20 grader.

                Personligen tror jag det hela är en myt, men om någon har uppmätt eller kan resonera om någon skillnad så säg gärna emot.
                En myt är det inte, men det varierar mycket mellan olika hus och mellan vilka ledningar man har. Har inga mätvärden att komma med, men jag vet folk som har fått problem när man bytt ut ledningarna till nya kopparrör (fick även problem med kallvattnet då, fast inte lika stort). Jag vet även folk som får gröna utfällningar i vasken och blonda folk som faktiskt kan få en grön ton på håret pga kopparutfällningar från ledningarna i duschvattnet. Både huset jag bor i och det jag har lokalen i är från 40-talet, och vad jag vet är ledningarna inte bytta. Som ren säkerhetsåtgärd kör jag därmed alltid med kallvatten. I modernare hus är det kanske strunt samma.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #23
                  Jepp.. koppar har jag haft problem med. Byggde mig ett nytt hus, utfällningar från rören i huset kostade mig mycket fisk i ca: 1,5 år. Har bott i huset i snart 3 år och det är först nu som jag inte har mätbara värde av koppar i vattnet.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Pejan
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 204

                    #24
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Hos mig brukar det räcka med ett dygn. Tungmetallerna försvinner inte om vattnet får mogna, men du kan tappa upp kallvatten och låta det värmas upp. Då slipper du lejonparten av tungmetallerna. I med en liten gnutta askorbinsyra direkt efter upptappning, så ger det sig med klor/kloraminer också. Jag luftar också vattnet i tunnorna med en syresten.

                    Hilsen,

                    P
                    Ok, ytterligare frågor. Angående askorbinsyran, var köper du den? Och vilken dosering kör du med?

                    Undrar Peter

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av Pejan
                      Ok, ytterligare frågor. Angående askorbinsyran, var köper du den? Och vilken dosering kör du med?

                      Undrar Peter
                      Askorbinsyra köper du i vilken livsmedelsaffär som helst, finns på kryddhyllorna. Angående dosering så behövs inte mycket alls, men jag har inte koll på exakt hur mycket jag tillsätter. Det rekommenderas till klorallergiker för att de ska kunna dricka ledningsvattnet direkt, och det enda råd jag fått därifrån är att det räcker med en knivsudd till några liter vatten. Jag doserar med det i baknacken. Det är en svag organisk syra, så den gör inte särdeles mycket med vattenvärdena i övrigt om du inte har i rätt mycket.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • RobbanG
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 563

                        #26
                        Jag får nog revidera min stånd punkt i detta i att tungmetallhalten varierar i kall och vrmvatten från kranen. Men hur påverkar denna skillnad fiskarna? Kan varmvatten ge kritiskt höga värden för fiskarna elelr spelar det ingen roll.

                        Sedan förstår jag inte hur tungmetaller kan försvinna med genom uppvärmning. Den uppvärmningen som vi kan åstadkomma hemma bryter inte ner tungmetallerna, får de knappast att reagera med annat och bli harmlösa snabbare och de ångar inte bort...
                        Däremot kanske det kan gå att jobba fram fällningar av dem med något ämne. Nä, jag måste nog läsa lite i kemiböckerna om det här.
                        //Robert

                        Kommentar

                        • Pejan
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 204

                          #27
                          I mitt fall, då saken gällde koppar, blev effekten på leptosomerna att de mest stod och "flämtade". Tydligen gör kopparn att syresättningen blir sämre och fiskarna kvävs mer eller mindre. En av fiskarna dog, så det spelar roll med andra ord. Kan givetvis inte vara hundra på att koppar låg bakom, dock verkar det troligt.

                          I fortsättningen kommer jag hur som passa mig att hälla i fesljummet vatten i mina akvarium.

                          Hälsar Peter

                          Ursprungligen postat av RobbanG
                          Jag får nog revidera min stånd punkt i detta i att tungmetallhalten varierar i kall och vrmvatten från kranen. Men hur påverkar denna skillnad fiskarna? Kan varmvatten ge kritiskt höga värden för fiskarna elelr spelar det ingen roll.

                          Sedan förstår jag inte hur tungmetaller kan försvinna med genom uppvärmning. Den uppvärmningen som vi kan åstadkomma hemma bryter inte ner tungmetallerna, får de knappast att reagera med annat och bli harmlösa snabbare och de ångar inte bort...
                          Däremot kanske det kan gå att jobba fram fällningar av dem med något ämne. Nä, jag måste nog läsa lite i kemiböckerna om det här.

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #28
                            Man kan ju för en gångs skull glädjas åt att metallpriserna stiger för plaströren blir vanligare för varje öre som kopparn går upp misstänker jag.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #29
                              Ursprungligen postat av Tony
                              Man kan ju för en gångs skull glädjas åt att metallpriserna stiger för plaströren blir vanligare för varje öre som kopparn går upp misstänker jag.
                              Jepp, men oljepriset är också rätt högt och så har vi miljödebatten... aldrig får man vara riktigt glad och är man det så regnar det!!

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #30
                                Ursprungligen postat av RobbanG
                                Jag får nog revidera min stånd punkt i detta i att tungmetallhalten varierar i kall och vrmvatten från kranen. Men hur påverkar denna skillnad fiskarna? Kan varmvatten ge kritiskt höga värden för fiskarna elelr spelar det ingen roll.

                                Sedan förstår jag inte hur tungmetaller kan försvinna med genom uppvärmning. Den uppvärmningen som vi kan åstadkomma hemma bryter inte ner tungmetallerna, får de knappast att reagera med annat och bli harmlösa snabbare och de ångar inte bort...
                                Däremot kanske det kan gå att jobba fram fällningar av dem med något ämne. Nä, jag måste nog läsa lite i kemiböckerna om det här.
                                Allt vatten som fått stå för länge i kopparrör kan ge kritiska värden för firrarna, om jag greppat det rätt (i allafall efter en del av de problem polarna har haft). Tungmetaller löser sig bättre i varmt än i kallt vatten, därav min rekommendation att bara använda kallvatten.

                                Din sista kommentar förstår jag inte, tungmetaller försvinner inte genom uppvärmning. Att låta kallvattnet stå och mogna för att värmas upp handlar om att kunna byta mer vatten utan att firrarna får en för kraftig temperatursänkning. Fällningar av tungmetaller görs väl med många vattenberedningsmedel. Oklar över om det kallas för fällningar, men tungmetallerna binds i allafall vid något annat ämne och blir därmed mindre farliga. De försvinner dock inte.

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...