Hur förvarar ni fodret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Österman
    Användare
    • mars 2006
    • 282

    Hur förvarar ni fodret?

    Hej!

    Är lite nyfiken på hur ni förvarar ert torrfoder. Fick lära mig att det inte ska stå på rampen eftersom värmen förstör näringsämnen och dylikt. Jag kläckte då lösningen att ha det i kylskåpet.

    Så, hur gör ni?
    Fiskar är vänner-inte mat!
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    I frysen
    Har bara lite, typ för ca. 2-3 veckor, framme vid karet (fast aldrig på rampen)....
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • juli 2006
      • 176

      #3
      Alltid i frysen! Tar fram så att det räcker ett par dagar. Förvarar det framtagna fodret i en tätslutande burk (ej genomskinlig) och ställer burken aldrig uppepå något varmt.
      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Förvarar maten alltid riktigt mörkt och är noga med att sluta tät så att luftomsättningen (oxideringen) blir så liten som möjligt. Jag inbillar mig att syret har större inverkan på maten än skillnaden 20-30 grader i temp. Jag har absolut inget vetenskapligt belägg för ovanstående utan det är helt något som jag fått för mig.
        Det kan man testa själv genom att stoppa in lite flingfoder i kylen/frysen på en öppen tallrik. Efter en vecka så är det bara damm kvar.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag köper lite större förp så jag öppnar och portionerar på mindre lufttäta och täckta burkar sedan förvaras det i kallskrubben. tror också på luft och ljus som största bov(oxidering)har för mig att vitaminerna förstörs först

          Kommentar

          • Anna Österman
            Användare
            • mars 2006
            • 282

            #6
            Ursprungligen postat av Tingeling
            Alltid i frysen! Tar fram så att det räcker ett par dagar. Förvarar det framtagna fodret i en tätslutande burk (ej genomskinlig) och ställer burken aldrig uppepå något varmt.
            Varför tänkte jag inte på det direkt? har just slängt ner alla mina oöppnade burkar i frysen. Har du upptäckt någon skillnad mellan hur olika foder reagerar på att vara frysta?

            Lite mer OT: kul att träffa en jämnårig tjej som håller med ciklider. Vad har du i akvariet för tillfället?
            Fiskar är vänner-inte mat!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Jag har fodret i kylen och har ungefär en veckoranson framme.
              Nör man köper torrfoder så är bäst före datumet räknat på så vis att det gäller vid rumstemperatur enligt en fodertillverkare jag prata med.
              Det som händer sedan är att näringsvärdena inte längre stämmer med angivelserna utan dom sjunker sakt men det är inget farligt utan man måste bara mata ner för att nå samma resultat.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Lakka-Ciklid
                Användare
                • mars 2007
                • 75

                #8
                jag får inte för någon i familjen ha maten i kylskåpet eller frysen, jag har den istället i ett mörkt skåp, och köper mindre burkar. Frysfoder får jag efter en massa tjat ha, om jag har det i dubbla plastpåsar + förp. och big pack burk...

                Kommentar

                • Nüddlah
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 294

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lakka-Ciklid
                  jag får inte för någon i familjen ha maten i kylskåpet eller frysen, jag har den istället i ett mörkt skåp, och köper mindre burkar. Frysfoder får jag efter en massa tjat ha, om jag har det i dubbla plastpåsar + förp. och big pack burk...
                  haha =) overkill

                  Kommentar

                  • wracker
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 295

                    #10
                    haha jag vart nära på att få köpa en minifrys.. morsan min käkade artemia i höstas... av misstag ofcourse men hon trodde det var köttfärsås.. jag missade att skrapa bort ettiketten innan jag slängde ner fodret i burken å in i frysen.. ser dock väldigt lika ut när det är fryst

                    Ursprungligen postat av Lakka-Ciklid
                    jag får inte för någon i familjen ha maten i kylskåpet eller frysen, jag har den istället i ett mörkt skåp, och köper mindre burkar. Frysfoder får jag efter en massa tjat ha, om jag har det i dubbla plastpåsar + förp. och big pack burk...

                    Kommentar

                    • Lakka-Ciklid
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 75

                      #11
                      Ush... hur kom hon på att hon åt artemia då?

                      Kommentar

                      • Lakka-Ciklid
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 75

                        #12
                        Jag skriver: Lakkas Äckelpäckel (Ciklid käk)
                        på mina burkar, du fattar familjen att de ska hålla sig borta.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Torrfodret har jag i kylen, fast frysen är nog bättre. Har framme lite småransoner, men jag ställer dem aldrig på rampen. Noga med att sätta på locken igen efter matning.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Cissi
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 357

                            #14
                            Jag har mitt torrfoder i påsar med gummiband på och förvarar dem i en stor back. Ser nu att det inte är det optimala, men men.
                            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tingeling
                              Alltid i frysen! Tar fram så att det räcker ett par dagar. Förvarar det framtagna fodret i en tätslutande burk (ej genomskinlig) och ställer burken aldrig uppepå något varmt.
                              Ungefar samma har men jag forvarar det i kylen ett par veckor efter att jag tagit upp det ut kylen. Koper man stora forpackningar sa maste de ju delas upp och varfor inte forvara den stora i frysen? Fick hora av en person pa SVA att ALLA akvariefiskar som dissekerats av SVA har haft leverkador enligt honom orsakade av harskett fett.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...