Akvariet har läckt under natten, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    Användare
    • september 2006
    • 74

    Akvariet har läckt under natten, vad göra?

    Hej, (detta kar http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=55840)

    Hade installerat mitt fina 400l alukar och allt har gått bra under hela veckan. Fyllde upp karet till 80% (ca 10 cm från toppen) och allt gick fint. 4 dagar utan problem.

    Men så fyllde jag upp karet igår eftermiddag helt upp. Inga problem, så jag gick o la mig.

    Vaknade i morse och kollade in karet och såg då att ca 1 dl hade läckt ut.

    Vattnet har liksom runnit ner längs med alubenen, de längst till vänster hade mest vatten, och de i mitten hade lite (den i mitten bak hade dock mer än benet längst fram till vänster). Högerbenen har inget vatten.

    Ni ser på bilden där träet är lite mörkare.


    Jag är rätt orutinerad och vet inte vad jag skall göra. Akvariet läckte inte när akvariet bara var fyllt till 80%, men började läcka med detsamma det var helt fyllt.

    Förhoppningsvis finns läckan bara längst upp, men hur skall jag hitta den?

    Har nu tömt akvariet till hälften och skall jobba hemifrån för att se om den fortsätter att läcka.

    Det var som sagt inga stora volymer vatten, men längs med de fyra benen fanns en liten tunn stril med vatten. Har torkat upp benen och skall följa vad som händer

    Vad säger ni mer rutinerade? Skall jag töma akvariet helt? Eller följa utvecklingen?
  • johan eriksson
    Användare
    • maj 2004
    • 159

    #2
    Precis det där hände för mig nyligen. Jag tog det säkra före det osäkra och tömde det helt och skar bort allt invändigt silikon och silikonera om det. Kladdade lite med det nya silikonet och när jag skar bort det insåg jag hur dåligt det ursprungliga silikonet hade suttit. I efterhand kännd det riktigt fint att jag gjorde det ordentligt.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Det är nog omsilikonering som gäller. Hur gammalt är akvariet och vad är det för status på silikonen?

      Sen är ju frågan vart vattnet tagit vägen. Om du räknar hur mycket som försvunnit är det ju rätt många liter. Frågan är om det blir fuktskador i lägenheten.

      Mycket tråkig utveckling på projektet.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • kanotisten
        Användare
        • september 2006
        • 74

        #4
        låter som om det blir omsiliconering

        Det var verkligen inte mkt vatten som försvunnit, utan det var bara lite vatten på plankorna som akvariet stod på.

        Sen jag tömt det till 50% har det slutat att strila vatten (strila är nog att ta i eftersom det bara var en grymt tunn linje med vatten), men jag tar det säkra för det osäkra och omsiliconering gäller.

        Har aldrig gjort detta, så jag undrar hur mycket jag skall skära bort. Skall jag ta bort min bakgrund, eller kan jag låta den sitta kvar?

        Kommentar

        • johan eriksson
          Användare
          • maj 2004
          • 159

          #5
          Ursprungligen postat av kanotisten
          låter som om det blir omsiliconering

          Det var verkligen inte mkt vatten som försvunnit, utan det var bara lite vatten på plankorna som akvariet stod på.

          Sen jag tömt det till 50% har det slutat att strila vatten (strila är nog att ta i eftersom det bara var en grymt tunn linje med vatten), men jag tar det säkra för det osäkra och omsiliconering gäller.

          Har aldrig gjort detta, så jag undrar hur mycket jag skall skära bort. Skall jag ta bort min bakgrund, eller kan jag låta den sitta kvar?


          Du måste ta bort bakgrunden eftersom allt silikon måste bort. Försäk att inte skära i silikonet som sitter mellan glasen utan ta bara bort den invändiga fogen.

          Kommentar

          • kanotisten
            Användare
            • september 2006
            • 74

            #6
            Ser ut som om du och jag sitter i samma sits just nu.... fan vilket projekt.

            Tackar för råden, nu har jag närmsta månaden färdigbokad

            Edit: Har knytit toapapper runt varje ben för att se hur mkt, eller om, akvariet fortfarande läcker. Papprena är helt torra, men lite vatten kommer ut från aluställningen vid foten. Alltså är vattnet inuti aluställningen. Är detta vanligt? Hur kommer vattnet in i aluställningen?
            Senast redigerad av kanotisten; 19 april 2007, 11:01.

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #7
              Jag hade avaktat och kollat fall nivån sjönk mer hade den inte det hade jag sänkt vatten nivån 5 cm och siliconat det som var över vatten nivån jag är nämligen lat

              Kommentar

              • johan eriksson
                Användare
                • maj 2004
                • 159

                #8
                Ursprungligen postat av tezz
                Jag hade avaktat och kollat fall nivån sjönk mer hade den inte det hade jag sänkt vatten nivån 5 cm och siliconat det som var över vatten nivån jag är nämligen lat
                En av anledningarna till att jag inte gjorde så är att jag bor direkt ovanför en bank. Sen vet jag inte om försäkringsbolaget gillar att man bara byter litegrann högst upp ifall det senare skulle hända något.

                Kommentar

                • Perikles
                  Användare
                  • december 2005
                  • 658

                  #9
                  Är du helt hundra på att du inte har spillt vatten utanför karet när du fyllde upp det?
                  Senast redigerad av Perikles; 19 april 2007, 12:28.
                  Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                  -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                  Cicero (106-43 f.kr)

                  Kommentar

                  • kanotisten
                    Användare
                    • september 2006
                    • 74

                    #10
                    Ursprungligen postat av Perikles
                    Är du helt hundra på att du inte har spillt vatten utanför karet när du fyllde upp det?
                    tyvärr helt säker

                    Vet att när karet är fyllt nästan helt upp så läcker det inte... ikväll skall jag undersöka saken noggrannare och se om vattnet kan ha tagit sig ut på nåt annat sätt.

                    Nu är karet bara fyllt till hälften och nu har den slutat att läcka helt och hållet.

                    Dock tror jag att jag måste limma om helt, det ända är att jag är lite rädd för att göra saken värre. Har aldrig limmat akvarie, så jag kanske bara gör större skada...

                    Kommentar

                    • Markus_A
                      Användare
                      • december 2005
                      • 418

                      #11
                      Jag har varit med om att vatten smygit sig utanför glaset, men innanför alumuniumlisten upptill. Har trott att det läckt men så fort vattenytan har sänkts lite har det slutat. Har därför aldrg gjort något åt det. Detta har hänt både med mitt 720 och ett gammalt 150 liters.

                      Kommentar

                      • kanotisten
                        Användare
                        • september 2006
                        • 74

                        #12
                        Ursprungligen postat av Markus_A
                        Jag har varit med om att vatten smygit sig utanför glaset, men innanför alumuniumlisten upptill. Har trott att det läckt men så fort vattenytan har sänkts lite har det slutat. Har därför aldrg gjort något åt det. Detta har hänt både med mitt 720 och ett gammalt 150 liters.
                        jag har faktiskt funderat i de här banorna. Som jag påpekat fler gånger så har inte akvariet läckt förrän jag fyllde det helt upp. Innan dess hade den stått 5 dagar med vattennivån 10 cm från toppen utan minsta bekymmer.

                        Tycker det hela är märkvärdig och alla säger till mig att limma om, och det verkar vara det säkraste/mest logiska

                        Jag är jäkligt lat, men har faktiskt inget emot att limma om karet, dock har jag aldrig gjort ngt liknande och är rädd för att jag gör större skada än nytta om jag ger mig på det projektet.

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Hej!

                          Just att vattnet kryper ut vid ramen upptill är rätt vanligt. Prova att fylla upp så att vattenlinjen inte syns, men inte mer. Läcker det inte då är det nog detta du drabbats av. En annan förklaring kan vara kondens. Om du fyller karet med kallt vatten och har fuktig luft hemma kan det bli rätt mycket kondens.

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • kanotisten
                            Användare
                            • september 2006
                            • 74

                            #14
                            Ursprungligen postat av olof
                            Hej!

                            Just att vattnet kryper ut vid ramen upptill är rätt vanligt. Prova att fylla upp så att vattenlinjen inte syns, men inte mer. Läcker det inte då är det nog detta du drabbats av. En annan förklaring kan vara kondens. Om du fyller karet med kallt vatten och har fuktig luft hemma kan det bli rätt mycket kondens.

                            Mvh

                            olof
                            Kondens går att utesluta, såg ut att vara läcka.

                            Problemet var ju att jag bara fyllde upp karet precis så att vattenlinjen inte syns. Dock är tyvärr vattennivån bakom bakgrunden högre än i övriga karet (ca 5 mm) Får borra fler utblåshål. Filtermatta sticker upp lite också, så kapillärkrafter kanske medverkar till att vattnet hamnar utanför.

                            Skall laborera lite ikväll med olika saker (trycka ner filtermattan så att den ligger under vattenytan, sänka vattennivån bakom bakgrunden) och får se om skiten läcker ändå: om den gör det så blir det bara att limma om hela det jävla förbannade karet

                            Kommentar

                            • Micke H
                              NCS Medlem
                              • oktober 2003
                              • 144

                              #15
                              Ursprungligen postat av kanotisten
                              Kondens går att utesluta, såg ut att vara läcka.

                              Problemet var ju att jag bara fyllde upp karet precis så att vattenlinjen inte syns. Dock är tyvärr vattennivån bakom bakgrunden högre än i övriga karet (ca 5 mm) Får borra fler utblåshål. Filtermatta sticker upp lite också, så kapillärkrafter kanske medverkar till att vattnet hamnar utanför.

                              Skall laborera lite ikväll med olika saker (trycka ner filtermattan så att den ligger under vattenytan, sänka vattennivån bakom bakgrunden) och får se om skiten läcker ändå: om den gör det så blir det bara att limma om hela det jävla förbannade karet
                              Hej Kanotisten

                              Jag förstår inte hur du kan ha högre vattennivå bakom bakgrunden ?? om du har 2 pumpar
                              som sitter bakom bakgrunden så borde du få effekten att vattennivån är lägre bakom bakgrunden och högre där fiskarna går. (Om insugen inte är tillräckligt stora)
                              Du skriver att du ska borra fler utblåshål ?? har du inte kopplat slangar på pumparna som blåser ut vattnet framför bakgrunden? Då kan det inte vara utblåshål du menar.
                              Det låter inte som att det skulle vara en läcka längst upp utan snarare kapillärkraften som spökar

                              MIcke H
                              540 liter +222 +222 +100

                              Kommentar

                              Arbetssätt...