starta 140l sydamerika, vad ha i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    starta 140l sydamerika, vad ha i?

    tänkte omvandla min 140l yngelburk till sydamerika då det mesta i den talar för sydam.
    kör med lite mer grovkorniga blästersanden, några naturstenar och mangroverötter..
    till att börja med vill jag ha nån frän lmal, absolut 1.1 som ska leka då jag mest tänker anpassa cirkulation och inredning efter malens behov. några dvärgcikliker med brunkropp och färgskimmer är jag inte intresserad utav. kom gärna med bilder/länkar till lite mer färgade. sen tänkte jag minst slänga i 20st tetror. men kan även bli fler uppåt 40. gillar att se tight stim röra sig fram å tillbaka. neon kardinal e.t.c med den kroppsformen är jag inte sugen på. då jag gärna vill slippa ha olika foder. utan nån som klarar av att käka lite söndersmulad räkmix(50/50) och inte se ut som en spärrballong efter matning.

    så, vet att det sitter en del malfanatiker här med, tipps på vilken l mal som kan funka å inte är för avancerad för att få lek.
    dvärgciklid?
    tetror tror jag nog att jag ska ta en rejäl titt på sthlms grosisternas utbud.
  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    Malar är för det mesta svårare att odla än ciklider - i SARF:s odlingskampanj ger de allra flesta arter guld eller till och med elit. Men visst går det!
    I 140 liter kan du ha mindre L-malar: Hypancistrus, Peckoltia, små Panaque (ibland kallade Panaqolus). Och så Ancistrus förstås - det finns ju en herrans massa arter, inte bara den vanliga hybriden(?).
    Har ingen av dessa arter själv, men tycker att Panaque sp. L204 är hur snygg som helst. Kolla in Janne Ekströms yngelbilder - de fanns även med i en stor artikel i Malbiten #1/2006.
    Märkliga Ancistrus ranunculus är en annan favorit.
    Om du vill få de lite knepigare malarterna att leka får du - bland annat - kräma på med cirkulation. Frågan är hur bra dvärgciklider trivs då.
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • wracker
      Användare
      • juni 2006
      • 295

      #3
      Ursprungligen postat av daniel60
      Malar är för det mesta svårare att odla än ciklider - i SARF:s odlingskampanj ger de allra flesta arter guld eller till och med elit. Men visst går det!
      I 140 liter kan du ha mindre L-malar: Hypancistrus, Peckoltia, små Panaque (ibland kallade Panaqolus). Och så Ancistrus förstås - det finns ju en herrans massa arter, inte bara den vanliga hybriden(?).
      Har ingen av dessa arter själv, men tycker att Panaque sp. L204 är hur snygg som helst. Kolla in Janne Ekströms yngelbilder - de fanns även med i en stor artikel i Malbiten #1/2006.
      Märkliga Ancistrus ranunculus är en annan favorit.
      Om du vill få de lite knepigare malarterna att leka får du - bland annat - kräma på med cirkulation. Frågan är hur bra dvärgciklider trivs då.
      cirkulationen är inte dålig just nu, borde räcka, 1x800l/h 1x400l/h 1x380/h i ett 140l kar. dock osäker på hur pålitliga 400 å 380l/h pumparna stämmer. eheims kassa aquaballs.. men det cirkulerar grymt bra.. malbiten är jag tyvärr ingen prenumenrant på så svårt för mig att läsa den.. har odlat malar förr.. men som sagt arter skiljer ju sig åt.. kommigen nu folket ge mig tips på lmalar som inte är sällsynta och går att odla..
      tänkte lite på clownpleco, pannaqu nånting.. nån som testat odla den ?

      Kommentar

      Arbetssätt...