Tubifexfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christern

    Tubifexfilter?

    Det här är kanske en tokig ide men det vore kul att höra vad andra tycker/tror. I min ungdom så matade jag firrarna rätt friskt med tubifex. Vid ett tillfälle hade tydligen några av maskarna undkommit firrarna. När jag sedemera gjorde rent akvariet såg jag att botten (under sanden) var full av dessa kreatur som tydligen förökat sig häftigt. Nåväl, när jag för några år sedan undersökte vilken toalett jag skulle installera på landet såg att det fanns en modell som var "maskdriven". Dvs, i den behållare där avfallet hamnade så stoppade man in en speciell maskart som konsumerade detta glatt. Då slog det mig att man borde kunna göra samma sak i ett akvarium, tubifex kan äta fiskavföring och omvandla det till nya maskar. Om man då hade en avdelning i sitt ytterfilter som innehåller tubifex bör ju dessa konsumera avfallet och omvandla det till fast kväve (dvs som protein i maskarna). När maskarna blivit för många är det ju bara att avlägsna dessa och kvävet som inte behöver hamna i löslig form i akvarievattnet.

    Vad tror ni om detta?
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    intressant idé. Är jusst det bara att tubifex oftast är så förorenade av en massa parasiter mm så att mata eller tillsätta dom i karet är nog som att begära att få problem.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Christern

      #3
      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      intressant idé. Är jusst det bara att tubifex oftast är så förorenade av en massa parasiter mm så att mata eller tillsätta dom i karet är nog som att begära att få problem.
      Du har rätt, det är ett problem. Min förslag är att de få gå ett tag i rent vatten alt ge dem en kur med en hög koncentration bredspektrumantibiotika som kloramfenikol som i princip klipper alla kända bakterier.
      Har man sådana "rena" tubifexar här borde man kunna mata firrarna (försiktigt) med dem när det blir för trångt i filtret. "Recycla" fiskbajset

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Jo man kan ju alltid testa på fisk man inte är så himla rädd om.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #5
          Hur håller man maskarna på plats och får vattnet att strömma förbi dem? Kan man inte ha dem i botten bara?
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • Christern

            #6
            Ursprungligen postat av Rhodebaert
            Hur håller man maskarna på plats och får vattnet att strömma förbi dem? Kan man inte ha dem i botten bara?
            Har funderat lite på den rent praktiska lösningen. Som jag kommer ihåg det håller maskarna ihop i ganska tajta kolonier. Mitt förslag är att de får ligga i avdelningen före den mekaniska filtrering (dvs maskarna först) så att de kommer ikontakt med slam och grejer. En enkel, sil med ganska stora hål borde kunna hålla dem på plats. Att ha deem fritt i bottengruset vore lite äckligt, tycker jag. Dessutom blir det lättare att avlägsna maskar när de blivit för många.

            Kommentar

            • Rhodebaert
              Användare
              • februari 2006
              • 557

              #7
              Jag tycker att det låter som en alldeles förträfflig idé. Äcklig men rolig.
              Det går alltid en senare buss.

              Kommentar

              • Christern

                #8
                Ursprungligen postat av Rhodebaert
                Jag tycker att det låter som en alldeles förträfflig idé. Äcklig men rolig.
                Har just dragit igång med akvarier igen efter ett uppehåll på nästan 20 år. Går det fortfarande att köpa tubifex i akvarieaffärer?

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  nej inte vad jag sett iaf. det kan bli tufft att hitta men jag önskar dig lycka till med ditt projekt.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #10
                    Annars gör ju växter precis samma sak. DVS binder fiskbajset i vävnaden. Med ett väldimentionerat växtfilter behövs inga eller få vattenbyten. Om man har växtätande fiskar så går det också att recykla växterna/fiskbajset.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Christern

                      #11
                      Ursprungligen postat av tropfrog
                      Annars gör ju växter precis samma sak. DVS binder fiskbajset i vävnaden. Med ett väldimentionerat växtfilter behövs inga eller få vattenbyten. Om man har växtätande fiskar så går det också att recykla växterna/fiskbajset.
                      MVH
                      Magnus
                      Har funderat lite över detta. Nu är jag inte så hemma på växters ämnesomsättning men jag gissar att maskar borde ha större kapacitet att hantera grovt biologiskt avfall än växter. den toalett för sommastugebruk jag nämnde i första inlägget har tydligen (mha maskarna) en häpnadsväckande kapacitet.
                      Tror att jag skall testa (lovar att hålla forumet uppdaterat!) men var kan man köpa dessa förbaskade maskar nuförtiden!

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        Grovt biologiskt avfall tar mexikanska sumpkräftor och posthornsnäckor hand om i mitt växtfilter. Tycker att det fungerar rätt bra.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...