Dimmer tilsammans med innerfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    Dimmer tilsammans med innerfilter?

    Har ett 160x60cm kar där jag har ett fluval404 och eheim2252 på högra sidan. På vänstra sidan har nu mitt Carpintis par lekt och nu sprattlar larver där. Märker att cirkulationen är för mycket för larverna då de blåses runt och bort ibland.
    Det är naturligtvis 2252 som är för stark, den använder jag för att syresätta vattnet och de andra fiskarna börjar flämta om jag slår av denna.
    Frågan är om jag kan använda en dimmer till 2252:an för att strypa den lite? Funkar det? Skadas pumpen?

    Tacksam för svar!
    //Kid
  • nusse
    Användare
    • april 2006
    • 69

    #2
    Det finns ett par trådar om detta; kolla här t ex. Varvtalet beror inte på spänningen utan på frekvensen.

    Mvh Magnus.
    Zoon

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • mars 2004
      • 256

      #3
      Testade, funkade inte.
      Den fortsatte att pumpa som vanligt när jag skruvade ner dimmern tills ett visst läge då den i princip stannade. Det var alltså av eller på.

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • mars 2004
        • 256

        #4
        Tack för infot Nusse!

        Kommentar

        • nusse
          Användare
          • april 2006
          • 69

          #5
          Ja,
          som de säger i andra trådar... Pumpen är inte en glödlampa. Pumpens varvtal beror på frekvensen på växelspänningen, inte på hur hög spänningen är. En vanlig dimmer sänker spänningen över pumpen, och ditt experiment visar att det stämmer.

          En varvtalsregulator ändrar frekvensen på växelspänningen, och en sån kostar en del mer än en vanlig hederlig dimmer tyvärr.

          Kan du inte försöka strypa pumpen på annat sätt?

          /Magnus
          Zoon

          Kommentar

          • nusse
            Användare
            • april 2006
            • 69

            #6
            Här finns en som nog är så billig den kan bli. Om den funkar vågar jag inte svara på.
            Zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...