Liten, långlevande ciklid ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ale
    Användare
    • april 2002
    • 24

    Liten, långlevande ciklid ??

    Hej,
    någon som har tips på en mindre sydamerikansk (till 110L) ciklid, förutom vanliga Apistogramma + Fjäril som ju inte lever mer än något år?? Tycker inte att kurvcikliden är särskilt vacker - kanske Nyckelhål kan funka? Eller kräver den större akvarium tro?

    MVH/
    AC

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Nyckelhål kan funka. Även boliviansk fjäril, Nannacara (finns fler än anomala), Laetacara (finns fler än curviceps), de större apistogrammorna blir äldre. Är akvariet långt så kan Bujurquina funka. En trio tuppkam också. Du kan ha en hel del av de mindre sydamerikanerna. Bläddra igen aqualogerna och kolla hur långa de blir eller ännu bättre, skaffa Linka & Staeck South american cichlids 2 (slut på förlag tyvärr).

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • ale
      Användare
      • april 2002
      • 24

      #3
      Tack för svaret!
      Nannacara anomala ser ju trevlig ut, och är ganska lätt att få tag på. Lever den längre än agasizii och fjärilar månne??

      Tuppkam skulle jag gärna ha, hade Geophagus "Australis" förut och de var riktigt intressanta - fast för stora för mitt 120L (högt, och bara 60cm brett). Kanske Tuppkammar blir lite mindre, tror du de kan funka i mitt akvarium??
      MVH/
      AC

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Tuppkam blir stora (riktigt stora till och med). Du skulle kunna ha dem i ett akvarium på cirka metern faktiskt, även om det är ett gränsfall. I ditt är det omöjligt. Min erfarenhet är att bågfensciklid blir äldre än agasizii, borelli, fjäril mm, men de är inte lika långlivade som fd. Aequidensarterna (Nyckel, kurv etc.).

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...