Sjuka centralare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    Sjuka centralare

    Tjena
    I slutet av November förra året så lekte ett H.carpintis par och ett H.nicaraguensis par samtidigt i mitt ena 725 liters kar, kul eller hur. Det tråkiga var att de 1+2 V.macaulicadorna blev förvisade till varsit hörn i akvariet, det ledde så småningom till att de började matvägra och få vit och seg avföring, troligen har de då drabbats av tarmflagellater eller något liknande (buken på Malawispråk). Det ledde vidare till att H. carpintes paret också drabbades, carpintes hanen + alla carpintesyngel trök med. Även några nicaraguensisyngel dog. Jag flyttade alla sjuka fiskar till ett mindre akvarium och medicinerade med Seachems Metroplex (som innehåller 100% metronidazole).
    Och vad jag hört så skall man se effect nästan omedelbart, men med med mina firrar hände i stort sett ingenting de matvägrade fortfarande men de slutade dö en efter en i alla fall.

    Efter 3 st behandlingar med metrinidazole så fick macalicaudorna flytta till ett 725 liters där de fick gå helt själva, matade med räkmix/metronidazole och de åt lite grann varannan var tredje dag. Efter ca 1 månad tog de oxå pellets och avföringen såg normal ut, i förebyggande syfte så fick de en sista metronidazolekur. En vecka senare fick de sällskap av ett C.pearsei par och dagen efter så matvägrade de igen och hade vit och seg avföring. Matade återigen med räkmix/metronidazole i ca 2 veckor, men såg ingen förbättring. Har efter det bara matat med räkmix sedan 3e April, men helt plötsligt sedan i Torsdags så käkar macalicaudorna som om de aldrig sett mat förr och har blivit runda om buken, dock så såg jag i morse att en hade vit och seg avföring.

    Det jag nu undrar är vad det är firrarna har drabbats av, metronidazole verkar ju inte ha någon effect, och det ska väl bota firrarna från flagellater omedelbums eller har inte metronidazole någon effect på centralare.

    Mina firrar verkar ju ha botat sig själva (i morgon är de väl sjuka igen eftersom jag skrev att de var friska).

    Någon som vet?
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Jag vet att stress kan leda till dålig mage hos CA, (säkert hos andra med) Har själv ett kar med rätt så mycket fisk nu där 2 par har yngel, dom övriga dvs 6 fiskar får ta en del stryk nu och dessa har vit trådavföring men dom äter fortfarande. Men jag har inte behövt medicinera dessa utan dom blir bra så fort ynglen är borta och föräldrarna återgår till det "normala"..

    Inte mycket hjälp där Ove men kanske så kan stresse vara en förklaring, och har dom varit stressade länge så kan det ju bli problem..
    Hoppas det löser sig i alla fall.
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #3
      Jo att det beror på stress är jag ganska säker på, men vad det är är dock frågan.
      Det verkar ju inte vara flagellater eftersom metronidazole inte biter, har fått tips på att köra kombo med metronidazole/Aquafuran eller något liknande. Jag skall i alla fall testa det om de inte frisknar till denna gången.

      Kommentar

      Arbetssätt...