Feedback till min yngelkarsidé

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #16
    Exakt!!
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • juni 2006
      • 357

      #17
      Hehe, jag gillar den idén eftersom det är flyttbart och lätt att modifiera. Det är en klar fördel när man kan flytta om efter behag, så att säga.
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • Rauken
        Användare
        • januari 2007
        • 310

        #18
        Fins det inte risk för "nivå-obalans" om man tar vattnet från bara en kammare och släpper tillbaka i alla sex? Finns det inte risk för att det blir bäst rening i delen med pumpen och sämre ju längre ifrån man kommer? det optimala borde väl vara att ha pumpen i ena enden och utblåset på motsatta sidan!!! Fast då kanske det finns ännu större risk för nivåskillnader???
        Återkom gärna med bilder och kommentarer på hur du löser det och vilka erfarenheter du fick, har själv haft samma fundering fast i mindre skala (dela av ett kar på så sätt fast bara i 2 delar...)
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #19
          Ursprungligen postat av Rauken
          det optimala borde väl vara att ha pumpen i ena enden och utblåset på motsatta sidan!!!
          Det var nästan så jag menade, fast lite utblås i varje fack
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • Cissi
            Användare
            • juni 2006
            • 357

            #20
            Men det är ju typ som jag tänkt. På pumpens utblås sätter jag en slang som går från ena kortsidan till andra, två meter vill säga. Om jag täpper igen hålet och gör småhål till varje "fack" där fisken ska vara så tappar ju inte pumpen i styrka vilket den hade gjort om jag inte täppte till hålet i slutet av slangen.
            Nivåskillnad tror jag inte att det blir däremot funderar jag också på hur bra reningen blir i kammaren som är längst bort från pumpen. Ett alternativ är ju isf att sätta pumpen i mitten och göra en T-korsning direkt från utblåset åt båda håll. Frågan är ju om vattnet hellre vill gå åt ena hållet istället för båda...
            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

            Kommentar

            • Cissi
              Användare
              • juni 2006
              • 357

              #21
              Här kommer en sofistikerad beskrivning
              Inga som helst propotioner, bara ett hum om hur det ska se ut.
              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

              Kommentar

              • johan eriksson
                Användare
                • maj 2004
                • 159

                #22
                Ursprungligen postat av Cissi
                Här kommer en sofistikerad beskrivning
                Inga som helst propotioner, bara ett hum om hur det ska se ut.
                Kan det inte funka om man leder merparten till kammaren längst från pumpen och så bara ett litet hål för ytrörelse i varje kammare?

                Kommentar

                • Cissi
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 357

                  #23
                  Ursprungligen postat av johan eriksson
                  Kan det inte funka om man leder merparten till kammaren längst från pumpen och så bara ett litet hål för ytrörelse i varje kammare?
                  Jo, jag tror också det är det bästa. Kanske större hål ju längre bort från pumpen man kommer. Om det går att räkna på det, tex en pump som pumpar 1500l/h delat på 5 kammare = 300l/h för varje. Man borde ju kunna försöka få kanske 200l/h för den närmast pumpen och 400l/h för den längst bort.
                  300l/h ger ungefär 3ggr "akvariets" storlek vilket bör passa småyngel.
                  Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 310

                    #24
                    det var det jag menade med att bara släppa ut i den bortre kammaren, då "sugs" ju vattnet genom alla kammare. Vattenrörelse borde inte behövas mer än i sista kammaren för om vattnet syresätts där förs det ju sen vidare till de övriga...Lycka till och som sagt, rapportera resultatet, för jag funderar ännu på att göra om mitt avdelade yngelkar. Har idag avdelat med glas och två mindre pumpar, men den ena låter så mycket...
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    • Cissi
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 357

                      #25
                      Ursprungligen postat av Rauken
                      det var det jag menade med att bara släppa ut i den bortre kammaren, då "sugs" ju vattnet genom alla kammare. Vattenrörelse borde inte behövas mer än i sista kammaren för om vattnet syresätts där förs det ju sen vidare till de övriga...Lycka till och som sagt, rapportera resultatet, för jag funderar ännu på att göra om mitt avdelade yngelkar. Har idag avdelat med glas och två mindre pumpar, men den ena låter så mycket...
                      Hmm, blir inte 1500l/h lite väl mycket i en kammare? Kommer nog att börja med småhål till varje kammare men låta en större mängd vatten komma ut i sista kammaren.
                      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                      Kommentar

                      • Rauken
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 310

                        #26
                        Ursprungligen postat av Cissi
                        Hmm, blir inte 1500l/h lite väl mycket i en kammare? Kommer nog att börja med småhål till varje kammare men låta en större mängd vatten komma ut i sista kammaren.
                        Har du nog rätt i...
                        Låter som en bra ide att börja med, lycka till....
                        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1321

                          #27
                          Precis som nedre bilden har jag kört i två kammare i ett mindre kar.
                          Funkade kanon!
                          Storleken på hålen i VP-rören till utblåsen kan man justera på plats med
                          typ en morakniv
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            Går ju även att göra större hål i varje plexiskiva, och i dessa hål sätter man blå filtermatta. Då borde det funka finfint att bara släppa ut vatten i kammaren längst bort. Har sett några lösningar där man i stället gjort så att vattnet rinner över kanten på alla plexiskivorna, men rekommenderar inte det - plexiskivorna behöver vara lite olika höga för att få det att funka bra, och det är stor risk att yngel följer med över till nästa kar. Personligen hade jag inte haft pumpen i en egen kammare, bara kört den rakt av i sista kammaren och satt för insuget med ett förfilter. För extra vattencirkulation kan man köra luftfilter i varje fack.

                            Något jag verkligen gillar med liknande lösningar är att man kan modifiera storleken på facken mycket enkelt - bara att dra dem en liten bit åt önskat håll, och vips har firrarna mer plats att röra sig på. Diskuterade något liknande med Sverre Sjölander på stämman, fast då rörde diskussionen hur man lättare ska få yngelvårdande ciklider att gå fullt ut med ynglen. Ska testa det framöver.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...