Rovmalawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Rovmalawi

    Ja, jag har ett tag sneglat lite på "the dark side" och nu känns det om om det är dags att kasta ut ventralisarna och leptosomorna och satsa på lite ordentlig fisk istället. Akvariet är på 720 liter (200*60*60) och tekniken blir 2st eheim 2252 och ett ytterfilter.

    Så vad kan jag ha för något roligt i detta akvariet? Jag har tittat lite på Nimbochromis fusco (stavas sådär på ett ungefär) eller N.livingstoonii och D.compressiceps. Dessa går att få tag på, men vad finns det mer för något som skulle passa? C.caeruleus är ju något av det coolaste som finns men de blir kanske lite för stora för ett 720? Sen S.fryeri ska jag ha, oavsett om det bara blir en hane eller jag drar till med en hona till han också. Har haft problem med fryerihonor innan så vet inte om jag ska slösa pengar på några sådana.

    Tänke uppsättningen:
    en nimbochromis art
    D.compresiceps
    en champso (om möjligt)
    S. fryeri
    en stor halvsur mbuna

    Vilka fördelningar rekommenderas, och vilka arter fungerar ihopa? Kan man blanda in nån större Metriaclima för att få lite mer fisk i akvariet (fördela aggro)?

    Ge mig en massa tips tack =)
    Senast redigerad av Jonas E; 14 april 2007, 13:45.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Fuscon är ju snygg men det verkar som om den kan flippa ur ganska duktigt ibland för vissa. Zebra Maisoni är ju en stor snygg zebra som funkar med nämda arter. Dock tycker jag att fryeri är lite för vek. Synd att du ska göra dig av med silarna Jonas. Släng ett öga på Buchochromis (roadesi).

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      angående mbuna till den blandningen skulle ja nog skaffa nån Tropheops eller Labeotropheus, möjligtvis Melanochromis Chipokae men den är kanske för aggro..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • wracker
        Användare
        • juni 2006
        • 295

        #4
        fuscon är verkligen ROV i benämning.. en polares fusco slog ihjäl både venustus och compressiceps.. och hans livingstonii hanne vågar intefärga ut ordentligt pg utav fuscon..
        själv kör jag d.c. venustus, cyrtocara moorii och metriaclima zebra gold.. dock mellan storlek på dem fortfarande men det fungerar bra än så länge. däremot så rekomenderar jag dig att köpa fisk i samma storlekar. köpte 5d.c. som varierade lite och den större dominanta hannen han tog befälet direkt och slaktade resten förutom en hona..

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #5
          Tänk inte på att de blir för stora. Blir de stora och du har både hane och hona i livet så går de lätt att sälja. Tar ju dessutom en stund.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Ett verkligen hett tips är att inte blanda maisoni-zebran med rovmalawi. Jag har testat, och det ryker verkligen fjäll från rovisarna som är lite för långsamma i svängarna när maisonin drar på stridshumöret.

            Jag tror du kan köra den mix du skrivit utan problem, men Champsochromis caeruleus kanske du skall hoppa över. Den kräver verkligen simyta när den växer till sig. Och som sagt, hoppa över maisonin och välj en mindre aggressiv variant.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              mja skiter i maisonizebra i så fall, blir någon form av zebra elelr liknande, vilken vet jag dock inte. Men hur många ska man ha av varje? par? trio's? 5st?

              Kanske provar champsochromisen, det beror på pris och utbud. Skulle behöva besöka en mer välsorterad malawiaffär för att få tag i fler rovmalawi, närmsta hade mestadels nimbochromisar och champsar i 10cm size, men till rätt så ordentliga priser (champso 250kr/st, nimbosar 300/par).
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                någon som vet en bra affär i södra sverige med mycket rovmalawi? =)
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  C. caeruleus av bra kvalitet på 10cm och 250kr? Det är reapris om det är bra fisk ta mig tusan!
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    hmmm kanske ska ta en tur dit igen då =P vet inget om kvaliteten på dem men de såg friska ut i alla fall. Hur många ska man skaffa då =)
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jonas E
                      hmmm kanske ska ta en tur dit igen då =P vet inget om kvaliteten på dem men de såg friska ut i alla fall. Hur många ska man skaffa då =)
                      Går det att se könsskillnad på dem är 1+2 eller 1+3 klart att föredra. Två hanar slutar förr eller senare med dödsfall för den ena.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        vi får se, måste möblera om en del i karen först och bli av med några fiskar. Men jag e verkligen sugen på champsarna och ett gäng andra rovisar nu =)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Mattilohela
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 145

                          #13
                          det tycker jag att du ska ha

                          Kommentar

                          • Mattilohela
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 145

                            #14
                            kul att höra att det är några som vågar med Champsochromis caeruleus det är helt klart en av dom roligaste jag har haft och har fina är dom

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              inhandlade idag:
                              1+2 N.venustus (de var så himla fina)
                              förhoppningsvis 1+3 C.caeruleus, vi vände o vred på dem och kollade men man kan aldrig vara 100% säker. Storlek runt 10cm, fina magar och trevlig form. Hopppas att de får fin färg också =)

                              De har nu hamnat i en mellanlanding i mitt 540 liters akvarium tills jag hittat ännu en art. Det lutar åt D.compressiceps. S. fryeri ska jag också leta upp ett snyggt pare.
                              Senast redigerad av Jonas E; 16 april 2007, 17:48.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...