hur många troffar i ett 540 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof65
    Användare
    • november 2005
    • 47

    hur många troffar i ett 540 liters

    hej alla

    en nyfiken fråga hur många troffar kan man ha i et 540 liter kan man ha 20 tal av duboosi och ca 30 tal av isonga har i det kra idag två grupper av frilekare då p.nigripenis och c.leptomsoma skal väl gå bra.

    mvh bengt
    540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
    325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
    100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tja, runt 40 st inte mer, tycker jag är lagom typ 20 av varje sort.

    Kommentar

    • olof65
      Användare
      • november 2005
      • 47

      #3
      hej

      tackar för den bra info då vet jag mer innan man fyller tänkte göra det men vil veta av andra innan allså råd och nu vet jag det inte bra med 50 totalat iaf

      trevlig helg
      540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
      325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
      100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus

      Kommentar

      • Lars Andersson
        NCS Medlem
        • oktober 2002
        • 601

        #4
        Jag tycker man kan ha 22 av varje sort.

        Skämt åsido. Jag tyckerr dessa typer av svar är så befängda att jag kan inte låta bli att svara på detta sätt.
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Säg som det är Lars, du är lite sur för hur det gick i hockeyn?

          Just nu har jag 38 troffar (rätt vuxna) i ett 220 liters, det är ju temporärt, men å andra sidan ser det faktiskt ut att funka ganska bra
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Lars Andersson
            NCS Medlem
            • oktober 2002
            • 601

            #6
            Jag kom just hem från matchen, och visst är jag lite nedstämd. Mest över att LHC var så bleka andra halvan av matchen. Grattis MoDo.

            Jag har själv haft 100 Duboisi i ett 540 i två år och det har fungerat kanonbra. Två mindre bra detaljer. 1) Det bli endast ett fåtal yngel som överlever i en så tät besättning. 2) Man måste byta vatten 2-3 ggr i veckan. Jag har för ett par veckor sedan flyttat dem till ett 720. Mest för att få ner antalet vattenbyten lite grann.

            Hur många Tropheus kan man då ha i ett 540? Jag anser att det finns många olika svar på den frågan. Det som jag tycker är ok tycker någon annan är fel eller mindre bra. På nätet, inklusive ciklid.se skrivs mycket som får mig att studsa. Många svar tas av frågeställaren som "sanningar" vilket gör ett forum som ciklid.se lite tveksamt med mina värderingar.

            Jag skulle, exempelvis, aldrig råda någon att ha enbart 20 av varje sort. I alla fall inte endast tjugo Tropheus i ett akvarium. Själv har jag visserligenTVÅ moliro 12-14 cm cm i ett akvarium med 50 Kalambo och det går utmärkt. Knappast något som jag därför skulle säga är bra eller som jag skulle rekommendera. Att det fungerar beror nog på att honan är en storlek större än hanen. Det blir 12-16 yngel i varje kull och inga korsningar vilket är ett problem ibland. Det tycker jag också bör betonas.

            Duboisii är en relativt sett svag Tropheus och det är en annan faktor som man bör ta hänsyn till. Hur många tropheus kan man ha i ett 540?. Jag tror att mindre än 40 st är ett dåligt råd och att mer än 70 kanske inte är den bästa lösningen heller. Att blanda Tropheustyper är inte heller något jag skulle rekommendera
            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

            Kommentar

            • Kalle-El
              Användare
              • augusti 2005
              • 255

              #7
              Han är inte ensam om att vara sur. Hade LHC vunnit ikväll hade en annan blivit 2 papp rikare. Själv skyller jag allt på Stana, han var allt annat än bra idag. Dessutom förtjänade LHC en större ledning efter 1a perioden, men men det är målen som räknas i hockey och tur är väl det. Än värre att Pool inte lyckades få hål på City dock.

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av Lars Andersson
                Jag kom just hem från matchen, och visst är jag lite nedstämd. Mest över att LHC var så bleka andra halvan av matchen. Grattis MoDo.

                Jag har själv haft 100 Duboisi i ett 540 i två år och det har fungerat kanonbra. Två mindre bra detaljer. 1) Det bli endast ett fåtal yngel som överlever i en så tät besättning. 2) Man måste byta vatten 2-3 ggr i veckan. Jag har för ett par veckor sedan flyttat dem till ett 720. Mest för att få ner antalet vattenbyten lite grann.

                Hur många Tropheus kan man då ha i ett 540? Jag anser att det finns många olika svar på den frågan. Det som jag tycker är ok tycker någon annan är fel eller mindre bra. På nätet, inklusive ciklid.se skrivs mycket som får mig att studsa. Många svar tas av frågeställaren som "sanningar" vilket gör ett forum som ciklid.se lite tveksamt med mina värderingar.

                Jag skulle, exempelvis, aldrig råda någon att ha enbart 20 av varje sort. I alla fall inte endast tjugo Tropheus i ett akvarium. Själv har jag visserligenTVÅ moliro 12-14 cm cm i ett akvarium med 50 Kalambo och det går utmärkt. Knappast något som jag därför skulle säga är bra eller som jag skulle rekommendera. Att det fungerar beror nog på att honan är en storlek större än hanen. Det blir 12-16 yngel i varje kull och inga korsningar vilket är ett problem ibland. Det tycker jag också bör betonas.

                Duboisii är en relativt sett svag Tropheus och det är en annan faktor som man bör ta hänsyn till. Hur många tropheus kan man ha i ett 540?. Jag tror att mindre än 40 st är ett dåligt råd och att mer än 70 kanske inte är den bästa lösningen heller. Att blanda Tropheustyper är inte heller något jag skulle rekommendera
                Kan du inte visa en bild på 540l med 100 dubbar tycker det borde vara svårt för dom att röra sig

                Kommentar

                Arbetssätt...