Metallhallogen..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richardi
    Användare
    • april 2007
    • 84

    Metallhallogen..?

    Planerar att starta upp ett 540 liters kar och funderar då på vilken belysning som
    ska användas. Har hört talas om metallhallogen lampor men vet igentligen ingenting om dem... Därför vänder jag mig hit för expertis

    Ska ha malawi i karet, passar det då med metallhalogen? Vilket kelvintal ska man ha och hur ser dessa lampor ut, är det som lysrörsarmaturer eller typ spotlights? Hur många av dessa lampor kan behövas till ett kar av ovan nämnda typ?

    Tacksam för hjälp!...
    /Richard
  • krejsii
    Användare
    • oktober 2006
    • 18

    #2
    det blir ett mycket fint ljus av MH.. mer levande ljus typ. om du går in på saltvattensguiden så kan du läsa hur mycke som helst om det..

    en gång MH.. alltid MH

    Kommentar

    • jannemannen
      Användare
      • juli 2004
      • 306

      #3
      Metallhalogen ger ett alldeles fantastiskt ljus tycker jag. Jag har en ensam 150 Watts MH över mitt 960 Literskar och jag är jättenöjd ! Den största fördelen med MH är att man får ett väldigt vackert "flimmer" i akvariet. Ljuset i akvariet blir väldigt levande på något sätt... Vilken färgtemperatur man skall ha är väl lite individuellt iofs. Min lampa är på 13.000 K, och jag tycker själv att den ger ett väldigt vackert ljus i akvariet.

      Nackdelen med MH är väl att armaturerna är ganska dyra, och att dom inte går att bygga in i en heltäckande ramp som man kan göra med lysrör typ... (pga värmen)

      Mvh/Janne
      Senast redigerad av jannemannen; 13 april 2007, 22:28.
      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

      Kommentar

      • Pieter
        Användare
        • augusti 2004
        • 251

        #4
        kolla in denna länk för lite "matnyttig" information!



        hitta massa info här när jag var i köp tankarna
        passa även på att titta på sälj delen det finns några som säljer av några riktigt fina MH armaturer där.

        //Pieter

        Kommentar

        • Tedde
          Användare
          • september 2006
          • 100

          #5
          Det funkar ypperligt med MH i Malawikar. i ett 540l skulle jag själv välja en armatur mer en 150w lampa på ca 10000-14000kelvin... Denna typ av belysning är ganska dyr men resultatet går inte att jämföra med ex lysrör. men det finns massa beg. Att tänka på är att en glödlampa kostar fr ca500kr och uppåt.
          I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Ursprungligen postat av Tedde
            Att tänka på är att en glödlampa kostar fr ca500kr och uppåt.
            ...och behövs bytas sisådär en gång per år till en gång vartannat år, beroende på hur mycket man kör den, pga att den tappar i ljusstyrka och ljuskvalitet.

            MH är inte billigt, men attans så snyggt.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              kan bara hålla med om att Mh är extremt snyggt, tycker personligen att det mest optimala är en kombination med lysrör som många armaturer har, tyvärr så är det dyrt,
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Tedde
                Användare
                • september 2006
                • 100

                #8
                har ni sett denna... blev själv sugen som f.n


                I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                Kommentar

                • Tedde
                  Användare
                  • september 2006
                  • 100

                  #9
                  375liters med 70w MH/2st corallstar 36w.. lite mörk bild

                  I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • maj 2002
                    • 374

                    #10
                    Håller med ovanstående, MH är skitsnyggt, mycket bättre än allat annat. Nu på sistone har jag kombinerat det med lysrör för att fylla ut lite i färgerna, blir snyggt även utan men ännu lite bättre med lysrör till. Jag har byggt lite själv för att slippa betala alltför mycket för detta.(skruvade på reflektorer för lysrör på MH-armaturen, skitfult men bra och billigt)
                    Ut ljussynpunkt räcker en 150W sannolikt till din burk, kanske inte tillräckligt för ett växtakvarium. Jag rekomenderar 10000K för Malawi och Tanganyika, ser ut som ljuset på grunt vatten i dessa sjöar. mindre än detta blir bara gult och passar inte. 13-14000 kan vara snyggt men då får man ett tydligt bidrag av blått ljus, snyggt men ser mer ut som man är på lite djupare vatten. Jag har MH i mna två burkar med 10000K i ena och 14000K i andra.
                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    • johan eriksson
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 159

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tedde
                      375liters med 70w MH/2st corallstar 36w.. lite mörk bild

                      http://gotedde.spaces.live.com/?_c11...m&_c02_owner=1
                      Har du klämt in en 70 w mh i lysrörsrampen?

                      Kommentar

                      • Tedde
                        Användare
                        • september 2006
                        • 100

                        #12
                        Ursprungligen postat av johan eriksson
                        Har du klämt in en 70 w mh i lysrörsrampen?

                        Hängt en MH armatur bakom lysrörsarmaturen en bit upp
                        I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...