Snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    Snäcklekare

    Hej, jag tänkte ha lite snäcklekandes ciklider i mitt 112 liters så länge tills mitt 1500 rullar. Så jag undra rom man kan ha 2 territorium med snäckor, alltså 2 områden med snäckor i karet och ha 2 olika sorters snäcklekare i samma kar, och vilka ni i såfall rekommenderar. Är det en dumm ide? Och Duger fågelsand? det är den enda fina sanden som finns i min närhet att få tag i. Och jag vill testa lite finare sand. Är van sen förr med grövre engelsk sjösten och liknande.

    Jaja lng tråd för kort fråga, sorry

    1, vilka snäcklekare? går 1 eller flera tillsamman?
    2, duger fågelsand?
  • Thor
    Användare
    • januari 2007
    • 106

    #2
    Ursprungligen postat av Nüddlah
    Hej, jag tänkte ha lite snäcklekandes ciklider i mitt 112 liters så länge tills mitt 1500 rullar. Så jag undra rom man kan ha 2 territorium med snäckor, alltså 2 områden med snäckor i karet och ha 2 olika sorters snäcklekare i samma kar, och vilka ni i såfall rekommenderar. Är det en dumm ide? Och Duger fågelsand? det är den enda fina sanden som finns i min närhet att få tag i. Och jag vill testa lite finare sand. Är van sen förr med grövre engelsk sjösten och liknande.

    Jaja lng tråd för kort fråga, sorry

    1, vilka snäcklekare? går 1 eller flera tillsamman?
    2, duger fågelsand?

    fiskarna vet jag inget om men sanden blir inte den lite väl tunn..
    kan ju sluta med den blåser med vattnet å liknar en dimma och sätter sig i pumpen?
    har du kollat biltemas blästersand finns ju i 2 sizes

    mvh/thor

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • januari 2007
      • 294

      #3
      Men enligt guldfiskens lista på nätet så är det samma storlek på fågelsanden och blästersanden typ.

      Kommentar

      • Thor
        Användare
        • januari 2007
        • 106

        #4
        ja det har du rätt i
        vad jämnförde jag med då kan det va chinchilla sand e den tunnare än fågel?

        iaf jag kör den där Kornstorlek: 0,2–1 mm i ett av karen å den rör sig lite av pumpen
        det blir skapas sånna sandvågor som man kan se i sanden i havet

        mvh/thor

        Kommentar

        • Nüddlah
          Användare
          • januari 2007
          • 294

          #5
          chinchillasand är mindre ja.. då borde fågelsand funka då? =)

          Kommentar

          • Thor
            Användare
            • januari 2007
            • 106

            #6
            Ursprungligen postat av Nüddlah
            chinchillasand är mindre ja.. då borde fågelsand funka då? =)

            japp men kostar inte fågel.s en del
            blästersanden kostar 49:- för 25kg

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Jag har haft brevis och sp. magara (bara hanar tyvarr) med multifasciatus (540L). Jag vet folk som haft ocelatus med multifasciatus, men ocelatus kan vara extremt javliga mot varandra sa akvariet kan vara lite litet. borde funka men var uppmarksam pa slagsmal inom arterna.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Lozer
                Användare
                • mars 2007
                • 54

                #8
                Tjenare. Sanden funkar garanterat men den är hyfsst svår att tvätta och det kommer garanterat in i pumpen. Har själv Rådasand 0,33mm och neråt. Du kan ta grövre sand faktiskt men det funkar med den du har.
                Det med två sorters snäcklekare i ett så litet kar är jag tveksam till. Ta då hellre ngn sort som Multifasciatus eller Similis där man kan små grupper ihop. Snäcklekare är ju ganska tuffa fiskar, men grymt fräcka.
                "ALLT är värt ett försök"

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nüddlah
                  Hej, jag tänkte ha lite snäcklekandes ciklider i mitt 112 liters så länge tills mitt 1500 rullar. Så jag undra rom man kan ha 2 territorium med snäckor, alltså 2 områden med snäckor i karet och ha 2 olika sorters snäcklekare i samma kar, och vilka ni i såfall rekommenderar. Är det en dumm ide? Och Duger fågelsand? det är den enda fina sanden som finns i min närhet att få tag i. Och jag vill testa lite finare sand. Är van sen förr med grövre engelsk sjösten och liknande.

                  Jaja lng tråd för kort fråga, sorry

                  1, vilka snäcklekare? går 1 eller flera tillsamman?
                  2, duger fågelsand?
                  1. Japp i ett 112liters är det en dum ide, den ena sorten kommer förmodligen att vara chanslös den enda chansen är nog att köra caudo+signatus eller nåt i den stilen multis, similis, occelatus, meleagris, speciosus, hequi avrådes helt då dessa är alldeles för revirhävdande. i ett 1500liters kan du nog ha vilken combo som helst, men med lite reviravgränsande sten.
                  2. Fågelsand duger, men den blir ganska hårt packad och sumpgas kan uppstå, men kör du multisar så luckrar de upp den hela tiden
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • leis
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 50

                    #10
                    Hej Hej
                    Kollade i en lokal zooaffär i roslagen på fågelsand.
                    Om man köpte i lösvikt så kallade dom den fågelsand men fanns även på 25 kg säck
                    och då hette den rådasand 033. Dubbelt så dyr i lösvikt... F..n vet.
                    Jag kör själv blästersand till mina Simili.
                    Leffe Söderström

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 294

                      #11
                      Jag anade att det skulle bli dyrare med lösvikt på fågelsanden, men jag ska se om man kan göra lite på priset och peka på att en 25 kilosäck kostar 100 spänn på nätet. så 250 får dom max för 50 kilo. Vi får se hur det slutar, på pwss ville dom ha 300 spänn för frakten av 50 kilo rådasand av tunn sort. Och dom verka ha billigast sand med på nätet. Verkar vara en mycket bra affär i övrigt.

                      Nu vill jag ha mina saker så jag kan starta upp karet.. =) (Det lilla till att börja med) ska bli kul att starta upp det andra sen som är 15 gånger större. =)

                      Jag kör på en snäcklekare så länge då. Finns det någon annan fisk man kan kombinera i det lilla karet med snäcklekarna kanske? Fina tanganyika eller liknande.

                      Kommentar

                      • wicked1
                        Användare
                        • april 2007
                        • 104

                        #12
                        du kan ju alltid skaffa ett par jullar, dom e fina
                        www.fredd.tk

                        Kommentar

                        Arbetssätt...