Bitmärken på stjärtfenorna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    Bitmärken på stjärtfenorna??

    Ser ut som om fiskarna har ätit på varandras stjärtfenor. Nästan som bitmärken och de är lite fransiga. Vad kan det tänkas vara? Och hur botar jag det? Jag ser inget vitt ludd eller liknande på fenorna.

    Jag hade en släng av vad jag tror var columnaris för en månad sen som jag botade med Sera Bactopur direct. Fiskarna var vita om munnen och allmänt hängiga. Två strök med men nu är de mycket piggare förutom att de är lite fransiga på fenorna. Speciellt stjärtfenorna.

    Jag har ett 450 liters kar och byter ca 25% vatten 1ggr i veckan och tillsätter då 1msk joddfritt salt och 1msk natriumbikarbonat (tror det heter så) samt vattenberedningsmedel från Sera. Vattentemperatur på 25-26 grader.

    Fiskarna matas varje kväll med pellets och var tredje dag kan de få fryst räkmix.
    Jag har gett dom större portioner mat nu men inte hjälpt något, snarare blivit värre.
    Då jag jobbar hela dagarna har jag inte tid att studera dom så noga. Dom jagar varandra på kvällarna men jag har alldrig sett att dom biter varandras fenor.

    Fiskarna är:
    Labidochromis caeruleus (golden)
    Labidochromis sp. "hongi" red
    Melanochromis cyaneorhabdos
    Senast redigerad av MagArne; 11 april 2007, 17:31.
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    #2
    hur mkt vatten ph har du och den är bäst så klart 30-40 procent och klart bra att den med basic mat så forsätta o ge en ggr per dag... och den okej 1 msk havsalt. o har du bra på filter vad för den starkare eller svagt?? eller hur dåå?? vad har du för yttrefilter på bitor den i paket så viktigt.. har du bra där grotta stenar många??? och brukar du rent den sugit av pump i sandbotten oxåå???. vad har du för bottensand med i ??? tack så mkt..

    1 brukar ha malawiciklider för 7.5-8.5ph
    2 ofta så klart byta vatten så varje ggr i vecka oxåå 6-10dagar med 30-40procent. gr bra den 9-10 tek varje gång..
    det är viktigt den filter kolla om rent den så viktigt den mår bra så klart och kolla på den varje gång när inbyta vatten. o man skall inte ge svart märke bitor på den för svart vatten den i yttrefilter.. så klart med makronen och sand.. så klart med flytande den vatten så syra den mer påå den.. o klart krav stark strömma så klart hårt kraftig..
    3 viktigt att ha den kalksand med bland sand eller helt själv kalksand med den så klart den ingen problem.. så man måste sugit den när du göra rent på sand den oxåå viktigt så klart..
    tack så mkt..
    Senast redigerad av classe; 11 april 2007, 18:07.
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • egobert
      Användare
      • mars 2007
      • 100

      #3
      se klartt

      Kommentar

      • MagArne
        Användare
        • december 2006
        • 263

        #4
        Jag har ett Eheim 2252 innerfilter med extra filtermodul.
        pH på 8,2 och kH på 7, mycket låg nivå av NO2.

        Jag brukar suga botten lite slarvigt varannan vecka.

        Jag har ljus engelsk sjösten på ca 5-7mm. Lite väl grovt för mina små ciklider kanske?

        Det finns en hel del grottor och stora stenar i karet att gömma sig bakom.

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Jag tror problemet är att du har för lite fisk. Släng i lika många till så ska du se att dom håller sig framme. Fenskadorna kommer förmodligen från slagsmål, också det pga att det är så glest med fisk.

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            Ursprungligen postat av MagArne
            Jag har ett Eheim 2252 innerfilter med extra filtermodul.
            pH på 8,2 och kH på 7, mycket låg nivå av NO2.

            Jag brukar suga botten lite slarvigt varannan vecka.

            Jag har ljus engelsk sjösten på ca 5-7mm. Lite väl grovt för mina små ciklider kanske?

            Det finns en hel del grottor och stora stenar i karet att gömma sig bakom.
            ser ut skicka bra den så klart och kanske måste vara den lab.sp"hongi" el mel.cyaneorhabdos den så revir den hane så biter???
            eller hur dåå??
            har du kokat din stenar den före när du är ny i akvarium så rent den stenar med vatten så man skall aldrig använde diskmedel. man måste bara ge vatten den så klart sen lämna den i kokavatten..
            jaa jag gissat att ser den du måste ha en till innefilter så mer en till den samma den ehiem 2252 så bra den två så luft mer den så dom mer insats med högt luft så mår bra dom fiskarna så viktigt kräv .. den har 1200l per för tim den ..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #7
              Jo de kanske vill ha några kompisar. Har idag bara 18 firrar i karet.
              Får se när det blir löning.

              Ledsen Classe, men jag förstår inte allt du skriver.
              Nej, jag har inte kokat stenarna. Tvättade dom med hetvatten i badkaret med en ny diskborste. Inga rengörningsmedel användes.
              Min lokala akvariehandlare sa att 1200l/h var helt okej för 450liter. Fiskarna fick lite väl mycket motion annars då de är så små.

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #8
                Ursprungligen postat av MagArne
                Jo de kanske vill ha några kompisar. Har idag bara 18 firrar i karet.
                Får se när det blir löning.

                Ledsen Classe, men jag förstår inte allt du skriver.
                Nej, jag har inte kokat stenarna. Tvättade dom med hetvatten i badkaret med en ny diskborste. Inga rengörningsmedel användes.
                Min lokala akvariehandlare sa att 1200l/h var helt okej för 450liter. Fiskarna fick lite väl mycket motion annars då de är så små.
                okej jag prata om du skall ha en till innefilter den så klart vktigt och samma med den att viktigt den koka vatten efter när du är klart den tvättat din stenar den så viktigast oxåå. och du har gjort rätt den ingen använde den medel så klart och den så klart viktigt att ha du den för innefilter att du köp en till så klart den så mer högt den syre och så du rent den när du inbytt vatten så den nytt den svamp så i duscha vattenklar.. jaa du kan fråga nån närmare så hjälper dig om den så den hittar din den hemma akvariefiskar om hur mår dom fiskarna..din 2252 den är +200 liter!!!!! bra att en till så klart det tror jag..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                Arbetssätt...