Och ut kom något vidrigt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xork
    Användare
    • januari 2006
    • 93

    Och ut kom något vidrigt...

    Var nere i lokalen och matade, när jag tittade till mina Champsochromis spilorhynchus så märkte jag att en av fiskarna hade sytrådsavföring, andades ganska kraftigt och verkade lite svullen på ena sidan, aldrig bra.

    Hade ett tomt 250 som fick fungera som karantän. 2 min efter att jag flyttat över fisken sprack sidan upp och ut kom en gul vit klump

    Misstänker att fisken är förlorad, övriga ser pigga och krya ut. Medicinera i huvudkaret? Med vad?

    Vad kan det vara för något? Fisken har varit i karet 1½ månad. Ingen nitrit ph bra mm.
    Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Vet inte vad det kan vara. Kanske inte värre än en böld som spruckit, kanske, om du har otur, sporozoer.
    Är den vildfångad ökar förstås risken för att det är nån spektakulär parasit rejält, jämfört med om det är en odlad fisk.

    Om jag var du skulle jag se till att fisken fick rent vatten med lite salt, samt om du har nåt bredspektrumantibiotika. Formalin (finns i vitaprickmedicin) eller peroxid kunde kanske vara alternativ eller komplement till antibiotika, eftersom de steriliserar vattnet - vad det än är, så har ju den där fisken nu ett stort köttsår på sidan.

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Vi har räddat en VF elongatus plus en ps.polit med att medicinera med oztocin o nifurpirinol. Då har båda överlevt.

      Så den kombinationen är guld värd. Den har funkat på det mesta vi har provat att behandla. Saken är den att elongatusen o politen såg precis ut som på bilden. Båda hade fått ett "öppet" köttigt hål på sidan. Men efter medicineringen piggna dom till o börja äta igen.

      Kan även nämna att elongatusens avförning kom för en tid ut ur detta hål, men läkte igen å blev helt återställd. Fascinerande faktiskt hur dom kan överleva efter sådana sviter.
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Vad matar du med? Jag har haft liknande, men inte sedan jag slutade ge räkmix till haplisar/rovmalawi.
        Tony Englund

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          Vi själva matade då både med flingor granulater o räkmix...
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Xork
            Användare
            • januari 2006
            • 93

            #6
            Ursprungligen postat av Tony
            Vad matar du med? Jag har haft liknande, men inte sedan jag slutade ge räkmix till haplisar/rovmalawi.
            Pellets och artemia. Ingen mix till dessa.

            Var nere i lokalen på morgonen, fisken var nu död.

            Tony, när du hade liknande var det smittsamt?

            Kollade noga på samtliga djur ingen visar liknande tecken, men några ätar dåligt. Kanske köra en kur med octozin + aquamoore för säkerhets skull?

            Riktigt trist.
            Senast redigerad av Xork; 11 april 2007, 08:45.
            Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

            Kommentar

            • molehill
              Användare
              • september 2005
              • 56

              #7
              Ser precis ut som två av mina L. Caudopunctatus varav den ena dog idag och den andra har en liknande böld på sidan av kroppen. Övriga fiskar i karet är pigga och uppvisar inga tecken på någon sjukdom.
              Hur har det gått hos dej? Någon mer som insjuknat? Har du behandlat med något?

              Kommentar

              • Xork
                Användare
                • januari 2006
                • 93

                #8
                Ursprungligen postat av molehill
                Ser precis ut som två av mina L. Caudopunctatus varav den ena dog idag och den andra har en liknande böld på sidan av kroppen. Övriga fiskar i karet är pigga och uppvisar inga tecken på någon sjukdom.
                Hur har det gått hos dej? Någon mer som insjuknat? Har du behandlat med något?
                Jag gjorde ett stort vattenbyte, sen en körde jag en octozin kur + aquamoor 1.
                Det verkar som att resten har klarat sig men det är lite för tidigt att säga.

                Hoppas att dina fiskar klarar sig.

                Det är ingen som vet vad det kan vara? En gissning?
                Finns det något bra sjukdoms index för fiskar som man kan söka i?

                /M
                Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

                Kommentar

                Arbetssätt...