Värme från 60 w!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    Värme från 60 w!

    Hur mycket värme ger en pump på 60 w ifrån sig? Har ett akvarium på 530 liter. Det är 28 grader i akvariumet och 22 grader i rummet och doppvärmarna är stängda. Är det pumpen som avger all värme ?
    Senast redigerad av faltaren; 10 april 2007, 19:50.
  • Eddie
    Användare
    • mars 2007
    • 109

    #2
    Hej!

    Hej! Det kan vara lysrören som ger värme! Orkar inte skriva något mer om dt just nu!

    Kommentar

    • elvin
      Användare
      • oktober 2005
      • 252

      #3
      Pumpar och belysning ger mycket värme. Jag använder inte heller doppvärmare, räcker med belysning och pumpar.

      /Anders
      960 liter...snart!

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        En pump på 60W borde avge ganska exakt 60W värme. Energi kan inte förstöras, och eftersom ingen av pumpens energi lämnar akvariet borde all effekt stanna där i. Sedan avdunstar såklart en massa värme, men har du täckglas och dessutom en ljusramp uppe på fyller man på med mera värme.
        Tony Englund

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Jag tror det beror mycket på kvaliteten på pumpen. Mina eheimhuvuden värmer inte karet särskilt mycket men de billigare pumphuvuden jag haft tidigare har skjutsat upp tempen någon grad eller två när de är igång. En bra pump med hög verkningsgrad gör om mer av energin till rörelseenergi, medan en dålig mest värmer vattnet.

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Jag har 2st 60w pumpar i mitt 720, o jag måste säga att det blir bra varmt utav dom. Har heltäckande ramp oxå. Men kan inte vara enbart därför ja når upp till en 30-31 i vattnet. Känner ja på pumparna å vattnet i boxarna ja gjort så är det varmt däri.

            Dom alstrar helt klart en hel del värme den uppfattningen har ja fått. Det är aquaclears 110 pumpar som jag har.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Ursprungligen postat av blackened
              Jag tror det beror mycket på kvaliteten på pumpen. Mina eheimhuvuden värmer inte karet särskilt mycket men de billigare pumphuvuden jag haft tidigare har skjutsat upp tempen någon grad eller två när de är igång. En bra pump med hög verkningsgrad gör om mer av energin till rörelseenergi, medan en dålig mest värmer vattnet.
              Och vad blir det till slut av rörelseenergin? Även den borde alstra värme medan den avtar.
              Tony Englund

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • juli 2004
                • 306

                #8
                Ursprungligen postat av Tony
                Och vad blir det till slut av rörelseenergin? Även den borde alstra värme medan den avtar.
                Precis ! Allt blir värme till slut. En pump som drar 60 Watt värmer lika mycket som en värmare som drar 60 Watt.

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • pny
                  Användare
                  • april 2002
                  • 210

                  #9
                  Ursprungligen postat av jannemannen
                  Precis ! Allt blir värme till slut. En pump som drar 60 Watt värmer lika mycket som en värmare som drar 60 Watt.
                  Ja, förutsatt att pumpen är i vattnet. En pump som står utanför akvariet avger också energi till omgivande luft.
                  Senast redigerad av pny; 11 april 2007, 07:08. Anledning: rättstavning
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                  Kommentar

                  • faltaren
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 341

                    #10
                    Det är aquaclear 110 jag har med 3700 liter. Sen har jag en akvastabil kar med deras heltäckande ramp. 2 rör, vet inte om det är t5 eller t8 men något sånt är det.

                    Men nu är det nästan 29 grader. Jag ska ha tanganyika är det tänkt. Men det är för varmt, vad ska jag göra? Kan ju inte stänga ljuset, 60w är väl inte så mycker från pumpen eller?

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Den heltäckande rampen lär hålla ganska mycket värme inne. Se om det får plats med någon fläkt av något slag, för avdunstning från ytan är riktigt effektivt som kylning.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 306

                        #12
                        Ursprungligen postat av pny
                        Ja, förutsatt att pumpen är i vattnet. En pump som står utanför akvariet avger också energi till omgivande luft.
                        Javisst ! Självklart !

                        Mvh/Janne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        • jannemannen
                          Användare
                          • juli 2004
                          • 306

                          #13
                          Precis som Tony skriver, försök att fixa någon sorts ventilation i rampen ! Är det en sådan där heltäckande ramp i gjuten plast eller ? I så fall borde det ju vara enkelt att bara borra några hål i bakkant tycker jag..

                          Dagliga små vattenbyten med kallt vatten är ju också en lösning.

                          Mvh/Janne
                          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                          Kommentar

                          • faltaren
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 341

                            #14
                            Rampen är i metall. Ska testa och öppna bakluckan, inte så snyggt man ska se om det funkar.

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #15
                              Hej!

                              Min allmänna åsikt är att man har för hör elförbrukning om man måste kyla tanken. Frågan är ju hur mycket pumpen verkligen drar, är det verkligen 60W eller drar den mer belastad/i verkligheten. Poängen med en energisnål pump är ju att den pumpar lika mycket vatten men med mindre elförbrukning. Om man verkligen tycker att man behöver så mycket snurr på vattnet som 3600 l/h är det nog idee att titta på en streamer istället. Det har börjat komma billigare modeller av dem:





                              Jag tror det lönar sig i längden.

                              Mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...