Hjälp mig välja teleobjektiv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Hjälp mig välja teleobjektiv

    Hej kameraexperter!

    Jag har en Canon EOS 350D och funderar på att komplettera min objektivpark med ett telezoom. Jag fotar inte mycket på långt håll, men ibland känns det som att man hade velat dra fram ett tele och slänga iväg några kort.

    Jag vill inte lägga ut några stora pengar eftersom jag inte kommer använda det så mycket. Max cirka 2.500 kr hade jag tänkt. Jag har kollat in några olika alternativ och tänkte be om lite hjälp med vilket som kan vara värt att satsa på.

    Fråga 1: Ska man satsa på ett objektiv som går upp till 300mm eller räcker det med 200mm? Ju längre desto bättre känner jag, men jag kan inget om teleobjektiv. Det kanske räcker med 200mm. Ett 300mm kanske inte har nån vidare skärpa i ändläget heller?

    Fråga 2: Efter att ha spanat runt lite så har jag hittat dom här som är i min prisklass. Är det något av dom som är något att ha? Eller rekommenderar ni något annat?

    Canon EF 75-300/4-5,6 III USM
    Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


    Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon
    Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


    Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till Canon EOS
    Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!


    Canon verkar vara väldigt populärt och har fått hyfsade recensioner.
    Sigma tycks ha fått mycket bra recensioner (åtminstone på fotosidan.se).
    Tamron (om det är Macro - det står inget om det på cyberphoto) verkar också ha fått bra recensioner, men det kanske bara är för att den är bra till det väldigt låga priset.

    Vilket av ovanstående skulle ni satsa på? Eller skulle ni rekommendera något helt annat objektiv?
    Daniel Andréasson
  • Calvus555
    Användare
    • februari 2007
    • 10

    #2
    Hej!
    Jag har ett Sigma 70-300 4-5,6 DG APO Macro. Och tycker det duger alldeles utmärkt. Titta på min hemsida www.backackra.se och välj fotogalleri. Alla bilderna senaste månaderna är taget med Sigman. Har visserligen ingen Canon utan en Nikon D70s

    Mvh Perry

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Ja, det lutar lite åt Sigman faktiskt. Verkar riktigt bra. Men även Tamron har fått bra kritik, men kanske bara pga det väldigt låga priset.

      Är det ingen annan som har erfarenhet av telezoomar i prisklassen ~2.500 kr?

      Här är huvudkonkurrenterna igen:

      Canon EF 75-300/4-5,6 III USM
      Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon
      Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till Canon EOS
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Inte riktigt i rätt prisklass, men Canons EF 70-300/4-5,6 IS USM har fått nycket bra omdömmen, då får du dessutom bildstabilsering på köpet. Det är värt att lägga till en slant för bra optik även om man inte använder den så ofta, den hänger ofta med i många år. Jag har genom året köpt en del billig optik av samma skäl. När jag sen inte varit nöjd med kvaliten på bilderna har det resulterat i att optiken aldrig används, det känns inte heller ekonomiskt.

        Optiken ovan inår i Canons "cashback"-kampanj:
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Titta gärna efter begagnat också. Det blir billigare/du kan köpa ett vassare objektiv för samma peng.
          På tradera & blocket finns det en del. Brukar själv kolla fotosidan.se regelbundet efter "nya" objektiv.
          Är det något speciellt man letar efter kan det ju dröja ett tag men det borde vara lättare för en canonägare än för mig som har minolta.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Ja, det brukar kunna vara bra att satsa på bra objektiv redan från början har jag förstått, men kan jag få ett helt okej objektiv för 2.500 så är det nästan värt det som ett "provex". Jag har ingen aning om hur mycket jag kommer använda ett telezoom, och 5-6.000 känns ganska saftigt. Märker jag att jag använder det mycket och känner att IS vore en bra grej, så får jag bita i det sura äpplet i framtiden. Har läst mycket gott om det där Canon IS-objektivet, och man verkar få tillbaka rätt mycket av det man lägger ut om man säljer på begagnatmarknaden.

            jinnarparen: Jag har faktiskt kollat på begagnat, men inte hittat ett sånt objektiv jag vill ha på flera månaders tid. Plus att jag är en sucker för sprillans nya grejer.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Ursprungligen postat av dinajel

              jinnarparen: Jag har faktiskt kollat på begagnat, men inte hittat ett sånt objektiv jag vill ha på flera månaders tid. Plus att jag är en sucker för sprillans nya grejer.
              Känner igen ditt problem, var först också väldigt tveksam till att köpa begagnat...när det väl dök upp något, men har faktiskt haft tur med mina köp. Det är ett Sigma 400mm som jag inte var nöjd med så det sålde jag en vecka senare med 100:- i vinst

              Hittade detta, vem vet det kanske kan vara något?
              Senast redigerad av jinnarparen; 12 april 2007, 12:59.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • februari 2004
                • 2447

                #8
                Tjenare!

                Sigmat lär va ett bra köp! Kompisen har den lite billigare varianten utan "APO" :


                Å de är bra kvlitetsmässigt! Förövrigt har han inhandlat ett 70-200/4L IS USM, så han ska nog sälja 70-300.. för typ 1100kr, så om du är intresserad så privva!


                Sen vill jag (igen) slå ett slag för att köpa begagnat! Kolla bara upp säljaren lite å tjöta me honom/henne i telefon å kolla så allt känns ok.

                Jag har köpt 95% av all min utrustning begagnad, å aldrig blivit lurad! Å vid 10/10 tillfällen satt över stora summor pengar i förväg!

                Fotofolk är ärligt folk
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #9
                  Ursprungligen postat av Laesk
                  Sigmat lär va ett bra köp! Kompisen har den lite billigare varianten utan "APO" :


                  Å de är bra kvlitetsmässigt! Förövrigt har han inhandlat ett 70-200/4L IS USM, så han ska nog sälja 70-300.. för typ 1100kr, så om du är intresserad så privva!
                  Trevligt att höra att även Laesken rekommenderar sigmat. Det verkar faktiskt som det blir det objektivet. Har dock redan blivit PM:ad av en annan NCS:are som hade APO-varianten till salu, så det kommer att inhandlas begagnat inom kort. Men tack ändå för erbjudandet, det här forumet rockar!
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  Arbetssätt...