200L centralare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sloman
    Användare
    • januari 2005
    • 52

    200L centralare

    Hejsan!

    I mitt 200Lkar går det nu 4 st zebraciklider och 2 st ancistrus. Kommer även att sätta in 2 st blåciklider. Tänkte bara höra om det är stopp sen eller om man kan sätta in ytterligare någon art? Eller jag kanske till och med ska nöja mig med zebracikliderna och strunta i blåcikliderna?
    Förslag?

    Mvh Slö
  • sloman
    Användare
    • januari 2005
    • 52

    #2
    Eller blåciklid var ju inte ens en centralare.. där ser man.. har jag trott.

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Hej, jag tycker nog du ska nöja dig med dom 4 Zebracikliderna i ett 200L, kanske någon icke ciklid också.
      Blå cikliden är ju som du sa en sydamerikan som dessutom blir för stor för ett 200, möjligtvis bara 1 par blåciklider men inget mera. Zebran är alldeles för snabb för blåcikliden och kommer nog då att tjuvnypa dom hela tiden..
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag har haft blaciklid med sebra i 200L och det ar en ratt dalig kombination. Tva sebrapar ar bra mycket roligare (det gar inte halla tva blaciklidpar i ett sa litet akvarium).

        Vattenvardesmassigt sa passar blaciklid ratt bra med centralare men da ska de inte vara sa ettriga som sebran.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • sloman
          Användare
          • januari 2005
          • 52

          #5
          Okej då var det uteslutet.
          Beast exempel på ickeciklid? Det känns så tomt i karet med bara 4 zebraciklider..

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Tetrorna liknar norsk flaggtetra/ Buenos Aires tetra. Hyphessobrycon anisitsi. Den funkar med sebra. Ungfodare som mollies, svardbarare och Alforo kan sakert vara bra sallskap.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Tetrorna liknar norsk flaggtetra/ Buenos Aires tetra. Hyphessobrycon anisitsi. Den funkar med sebra. Ungfodare som mollies, svardbarare och Alforo kan sakert vara bra sallskap.
              Håller med Ola..
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Alfaro menar jag forstas. Mitt svar utgick fran vad som finns med sebra i naturen. Om inte det spelar roll sa funkar allt vimsigt och relativt robust t ex jattedanio, tigerbarber etc.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Vattenvardesmassigt sa passar blaciklid ratt bra med centralare men da ska de inte vara sa ettriga som sebran.
                  På tal om det vad är det för vattenvärlden som funkar bäst hos centralare, inte för att de kanske är känsliga men bra att veta.

                  jag har Thorichthys elliotti och Cryptoheros spilurus, och funderar på att skaffa några sorters Herichthys bla labridens och tamasopoensis (efter stämmans Föredrag) om jag lyckas få tag i dem....men jag har inte en susning om vattenvärderna på dessa ställen iof kan man ju söka men jag e rätt lat......
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    De bryr val sig kanske inte sa mycket men idealet ar pH over 7 och nogorlunda hogt kH. Vissa forekommer i vatten med rejalt hog konduktivitet (vissa finns i rent saltvatten!) men klarar sig i kranvatten anda. Far de hudakommer sa kan det vara vettigt med bikarbonat och salt.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      De bryr val sig kanske inte sa mycket men idealet ar pH over 7 och nogorlunda hogt kH. Vissa forekommer i vatten med rejalt hog konduktivitet (vissa finns i rent saltvatten!) men klarar sig i kranvatten anda. Far de hudakommer sa kan det vara vettigt med bikarbonat och salt.

                      tjenare Ola.

                      tackar för svaret, ungefär som jag trodde då, tanganyika vatten borde funka rätt hyffsat då med andra ord..... och kör man lite kalksten blandat med lite rötter så borde det bli kalas ....hur är det med syret då det är ganska syrerika vatten oxå va?
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • sloman
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 52

                        #12
                        Tack Ola och Beast för era svar.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          tjenare Ola.

                          tackar för svaret, ungefär som jag trodde då, tanganyika vatten borde funka rätt hyffsat då med andra ord..... och kör man lite kalksten blandat med lite rötter så borde det bli kalas ....hur är det med syret då det är ganska syrerika vatten oxå va?
                          Allt vatten ar forstas inte syrgasrikt, men manga ar det sa vettig rorelse pa ytan bor det nog vara.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...