När kan man låta tropheusyngel gå med sina föräldrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    När kan man låta tropheusyngel gå med sina föräldrar?

    Tömde en Tropheus Ikolahona för några veckor sedan. Mina yngel går just nu i en yngelkasse.
    Dom är 2cm stora just nu och kan väll gå kassen 1-2 veckor till men sen måste jag göra något.
    När (hur stora) jag släppa ut ynglen utan att dom riskerar att slukas av sina föräldrar?
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av LN
    Tömde en Tropheus Ikolahona för några veckor sedan. Mina yngel går just nu i en yngelkasse.
    Dom är 2cm stora just nu och kan väll gå kassen 1-2 veckor till men sen måste jag göra något.
    När (hur stora) jag släppa ut ynglen utan att dom riskerar att slukas av sina föräldrar?
    Tills dom är så stora att dom inte går in i munnen på dom andra
    Hade dom däremot blivit spottade i karet så hade dom klarat sig lättare
    Men du kan ju alltid prova det lär ju ändå komma fler yngel

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Tjena, även om de inte äter upp ynglen så kan de vuxna vara lite elaka så runt 3cm tycker jag är lagom för att de ska kunna konkurera om maten. Om honan hade fått spotta ynglen i karet är det ju inte säkert att de klarat sig och alla kanske inte föredrar att ha kinesiska muren i sitt akvarium Tezz.

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Tjena, även om de inte äter upp ynglen så kan de vuxna vara lite elaka så runt 3cm tycker jag är lagom för att de ska kunna konkurera om maten. Om honan hade fått spotta ynglen i karet är det ju inte säkert att de klarat sig och alla kanske inte föredrar att ha kinesiska muren i sitt akvarium Tezz.
        Det sa jag inte hä'ller det jag menade var att när man stoppar dom i yngelkar behöver dom vara större för att klara sig än yngel spottade bland dom stora fiskarna eller har jag fel?

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Jag slussar över körsbären till stora karet när yngelkaret börjar nå bristningsgränsen och det fungerar kanonbra. Som det sägs ovan så är det bara att slänga över dom när de utan problem trycker in ett par NLS i käften. Dina dominanta hanar kanske kommer få spader över de små irriterande inkräktarna, men ynglen hinner undan och dom ger upp jagandet efter ett par dagar Förövrigt så växer dom svinfort i föräldrakaret här. Förstår inte varför. I yngelkaret får dom ibland ett vattenbyte om dagen och gott om mat, men de sticker iväg nån centimeter direkt när de hamnar i föräldrakaret, trots att framförallt vattnet är sämre

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Bra....då väntar jag ett tag till.
            Funderar på att prova en testpilot om någon vecka
            Överlever han så åker resten i på subertern
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Bra....då väntar jag ett tag till.
              Funderar på att prova en testpilot om någon vecka
              Överlever han så åker resten i på subertern
              Se bara till att ha ett litet stenrös till dom

              Kommentar

              Arbetssätt...