HJÄLP Med Bot mot okänd svår sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    HJÄLP Med Bot mot okänd svår sjukdom

    Det hela började med att fiskarna i ett av mina 720L började stå o sova mitt på dagen, det retades även i gällarna på dem och de kliade sig mot botten ibland. De hade ingen aptit o de som åt spottade ut maten direkt, vilket resulterade i avmagring, sen så kom det utslag på fenorna som någon slags fenröta och sår på kropparna, då en fisk kom in i den fasen tog det inte mer än nått dygn tills den hittades död.

    flyttade 4fiskar ur karet som inte vissade några symtom till ett annat 720kar och tömde karet o lät det stå tort 1månad, har bytt filtermaterial och fyllt upp och de fiskar jag satt där mår nu kanon.

    Därimot har det karet där jag satte i de 4 jag räddade nu drabbats av samma sak, 4 döda på 1 dygn nu, Har en avelsgrupp med VF Venustus som börjar visa de första symtomen nu o jag vill inte mista mer fisk nu. vad ska jag göra?

    Jag matar mindre så det inte ligger massa utspottat, har bytt vatten, ska byta igen, salt? Medicin?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Något liknande detta?

    Tony Englund

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av Tony

      Jag läste tråden innan och ja det är nått liknande, men detta ser mer ut som öppna sår och som att fisken tappar skyds slemet på kroppen de blir som gråa bollar nästan med öppna sår. ska byta vatten igen ta ur så mycket som går o pumpa över friskt vatten från ett annat kar sedan. Bra idé?
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Du har ingen riktigt "bred" medicin att testa? Jag brukar köra en dos Esha2000 vid underliga prylar som dyker upp, och för det mesta räddar det fisken.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #5
          Har inget hemma över huvudtaget =( Det som är det värsta, tror inte det hjälper så mycket med salt heller, det jag märkt är att det brommsas med vatten byte då piggnar de på lite ett tag.
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Har man VF fisk så kan det tyvärr uppstå komplikationer som inte går att fixa överhuvudtaget.
            I princip alla VF som kommer har nått skit med sig, vissa går att få bukt med vissa inte.
            När jag för flera år sedan råkade ut för en skum grej med VF så åkte jag med fisk till SVA men inte ens dom kunde rädda fisken...
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Funderar lite bara. När det gäller externa asjukdomsalstrare i diskusvärlden så är det vanligt att man kör med PP (kaliumpermanganat) detta är ingen farmaka utan mer desinfekterar fisken o karet. Använder också detta i högre dos för att desinfektera kar. Ser dock aldrig detta användas i andra ciklidsammanhang. Funkar det inte där? O i så fall varför?
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Kaj, jag köper gärna en svätt av dig och testar med. En av firrarna i min tråd går sedan ett par dagar i ett lite kar proppat med aquafuran. Det hjälper inte ett smack, så när kan vi mötas upp för lite PP-langning?
                Tony Englund

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 1103

                  #9
                  Hur mår fisken av detta? och hur mycket vore en lagom dos för ett 720? Verkar vara många som har detta problem just nu vet flera med samma skit... Att det skulle vara för att de är VF tror ja ej då de är runt 5år gammla o då borde de ju vara rumsrena =)
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Har nu bytt 100% av vattnet tog 50% från det andra 720 och fyllde på med färsktvatten.. Får se vad som händer det kan ju inte bli värre.. Var nämligen nya döda fiskar nu på morgonen som stog stilla i går kväll men nu var helt körda (D.Compresiceps) Venustusarna verkar stå imot än så länge några som matvägrat men inte gått in i fas 2 får hoppas det vänder..
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Lite mer fakta kanske http://edis.ifas.ufl.edu/FA027
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jag tror pa bakteriell fenrota el dyl. Medicinera med nagot som verkar mot bada bakterier och svamp. Det brukar hjalpa omedelbums. Det snabba forloppet utesluter tuberkulos (mycobacterium) och "munsvamp" (columnaris heter det va?). 48g salt/20 liter vatten kan gora underverk.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 1103

                          #13
                          Vet ej under hur lång tid tuberkulos utvecklas? Detta sker ju under några dagar men från att första fläckar/såren syns så tar det bara ett dygn men då har de matvägrat några dagar innan.. Har fått Jozo Grovsalt utan jod som tips tänkte köra i 1 - 1,5kg men det känns mycket när man inte brukar salta annars!!
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Peckers
                            Vet ej under hur lång tid tuberkulos utvecklas? Detta sker ju under några dagar men från att första fläckar/såren syns så tar det bara ett dygn men då har de matvägrat några dagar innan..
                            Saren tar manader, inte dagar. Symptomen brukar beskrivas som sar som inte laker.

                            Ursprungligen postat av Peckers
                            Har fått Jozo Grovsalt utan jod som tips tänkte köra i 1 - 1,5kg men det känns mycket när man inte brukar salta annars!!
                            Du ska inte behandla med min foreslagna dos i akvariet, men har du en fisk som du "vet" att den kommer att do sa kan salt forhindra det.

                            Pa jobbet behandlar vi skadad och angripna malawi och viktoriaciklider rutinmassigt med att placera dem i 20L med ett inkort vaddfilter och 35ml fint (48g) salt. Det behovs ingen inkoppning. Fisken piggnar oftast till snabbt och fenor och sar laker om den endast fatt stryk och sedan infektion. Efter nagon vecka kan den komma "hem" igen. Det ar onodigt och troligen dumt att mata. Ar det infektionen i sig som orsakat problemet sa behandlas firren med "medecin som inte finns pa marknaden".
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 09 april 2007, 12:45.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • juni 2005
                              • 1103

                              #15
                              om man kör 1kg borde bli bra?? några av fiskarna har nu börjat få symtomen på fenorna igen =/
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              Arbetssätt...