Kris!! Kan någon hjälpa mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    Kris!! Kan någon hjälpa mig?

    Vid byte av bänkskiva idag framkom att även den upprättstående konstruktionwn tagit viss skada av en vattenläcka. Törs förstås inte använda bänken alls nu, vill inte riskera fiskar samt 160 liter vatten på golvet.
    Har nu två alternativ, båda rätt kassa.

    Jag har ett par val; att låta mina tre papegojfiskar flytta till ett mindre akvarium , och samtidigt låta min pseudotropheus flytta till ett gammalt 54 litersakvarium (tills på måndag när djuraffären öppnar).
    54 litersbaljan har stått tom i ett år, kan man lita på silikonet?

    Alternativet (om silikonet är ute) är att låta kraken bo i en hink med doppvärmare och syrepump fram till måndagen.

    Inget alternativ är som sagt direkt strålande, men bättre än inget. Att låta dem gå samman i pseudotropheusens kar är ingen bra idé; jag särade på dem pga att han jagade dem konstant.

    Jag är rätt desperat faktiskt - kan någon ge en vink om vilket alternativ som är det minst dåliga?
  • egobert
    Användare
    • mars 2007
    • 100

    #2
    Inte för att jag är nån expert men mitt
    akvarium hade stått 2 år.
    visserligen då inte i sahara

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #3
      Ursprungligen postat av Anemon
      Vid byte av bänkskiva idag framkom att även den upprättstående konstruktionwn tagit viss skada av en vattenläcka. Törs förstås inte använda bänken alls nu, vill inte riskera fiskar samt 160 liter vatten på golvet.
      Har nu två alternativ, båda rätt kassa.
      Håller inte bänken? Ta en en kompis i handen och sätt er båda två. Känns det ostabilt?
      Du kanske bara behöver tömma ut lite vatten om det känns rangligt.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #4
        Siliconet är det troligtvis inte någon fara med heller, peta lite med nageln, försiktigt, släpper det? Om inte så håller det säkert ett par år. Och ta det lite coolt, ingen större skada skedd.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • juni 2006
          • 156

          #5
          Tack för svaren!

          Jo, en kompis jag fick tag i -med större akvarieerfarenhet än jag själv har-, trodde att det skulle vara lugnt också, silikonet. *peppar peppar*
          Nu står det på köksgolvet (!!!) lodat och fixat med matta under. Hoppas verkligen att det inte blir nåt mer problem med det nu, uuuuhhhhhh, jag börjar bli orolig att akvariebranchen inte riktigt är min Blir bara en massa strul hela tiden *gråter en skvätt i en kökshandduk *

          Nåja.
          Tycker jättesynd om gojorna som nu simmar i 54 liter! Har klämt ner en stor växt och gömställen - de ska ju härda ut till måndag där! Tropheusen får simma på i sitt, tänkte det var synd att stressa upp den också (jobbbig avvägningdet också ; vem/vilka ska få tråkkaret i två dagar till...?)

          Jag skulle nog inte våga sätta mig på den bänken... Det är en spånskivebänk, skivan är fuktskadad sen länge och tyvärr hade vattnet letat sig ner även i de stående elementen i spånkonstrutionen.

          Håller tummarna att leverantören har en passande bänk i lager på måndag....

          Hursomhaver - tack för era svar! //Anemon

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Hej.

            vad har du för mått på akvariet, kanske kan hitta nåt som passar i gömmorna....
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • maaah
              Användare
              • augusti 2005
              • 89

              #7
              det går ju alltid att stoppa fiskarna i en plastbaljor....

              Kommentar

              • Anemon
                Användare
                • juni 2006
                • 156

                #8
                cichlidsforfun

                Tack, det var hyggligt! Men ny bänk är fixad... *håller tummarna benhårt att det funkar nu*

                Kommentar

                Arbetssätt...