Vad har kol för egenskaper på vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Vad har kol för egenskaper på vattnet?

    Ja å frugan hade en diskussion på vad kolsten har för påverkan på vattnets egenskaper. Kan kol höja vattnets KH?

    Vi vet att kol renar vattnet ifrån kemiska ämnen. Men har kolet egenskapen att höja KH? KH står ju för karbonattäthet. O kol på englska betyder carbon, finns det något sammanhang att kol då kan höja karbonattätheten?

    Vi är nyfikna om någon kan reda ut det här.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • mölnlycke ciklidodling
    Banned
    • april 2007
    • 132

    #2
    Ursprungligen postat av eraserx
    Ja å frugan hade en diskussion på vad kolsten har för påverkan på vattnets egenskaper. Kan kol höja vattnets KH?

    Vi vet att kol renar vattnet ifrån kemiska ämnen. Men har kolet egenskapen att höja KH? KH står ju för karbonattäthet. O kol på englska betyder carbon, finns det något sammanhang att kol då kan höja karbonattätheten?

    Vi är nyfikna om någon kan reda ut det här.
    har du fått mitt mail.malawijanne

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Kolsten har gått för långt i förloppet för att kunna påverka vattnet. Aktivt kol renar vattnet från massor med grejer, såvitt jag begriper det genom att de små "grejerna" man vill ha bort "fastnar" på det aktiva kolet. Kolsten är dock inte aktivt, vad jag vet.

      Kol som grundämne är dock rätt fascinerande. I princip allt levande innehåller i runda slängar ungefär 40 procent kol. Det är detta man utnyttjar vid koldioxidgödning av växter. En kedja av saker vi stoppar i våra kar är också rätt intressant här. Torv är mossa (mestadels) vars nedbrytning avstannat. Får torvmossen vara ifred tillräckligt länge så kommer olika varianter av kolsten att bildas: brunkol, lignit, stenkol unt so weiter. Dessa är mer eller mindre olösliga i vatten, men i bottenlagret kan några av dem sakta lösas upp och avge kolet igen. Lignit används pga det i en del växtgödning (har testat det i bottenlagret, och det ger en liten förbättring av tillväxten). Om jag greppat det rätt ligger kolsten mycket långt bak i kedjan, så den påverkar inte vattnet. Ger man förloppet tillräckligt med tid/tryck så kommer det så småningom att bildas diamanter. Har för mig att grafit är ett par steg innan det, men efter kolsten i allafall.

      Nu var det ett tag sedan jag grävde ner mig i kolets bana, så jag reserverar mig för en del fel - läs på själv för att vara säker. Att kolsten inte påverkar vattnet är jag dock övertygad om.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #4
        Är det någon som vet om något slags kol kan påverka vattnets Kh överhuvudtaget eftersom kol innehåller karbonater?
        Senast redigerad av m[A]use^; 07 april 2007, 11:54.
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Kolsten och aktivt kol är KOL, grundämnet, kemisk beteckning C.

          KH är koncentrationen av BIKARBONATJONER, dvs (H2CO3)-

          Kolsten och aktivt kol påverkar inte KH alls.

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Tack för svaret!
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              I stenform påverkar inte kol vattnet, men koldioxid gör det. Det är ju också kol.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Koldioxid påverkar.
                Koldioxid (CO2) löst i vatten blir kolsyra (H2CO3).
                Kolsyran kan avge en proton, vilket sänker pH, och en bikarbonatmolekyl bildas.Och bikarbonat är ju KH.

                Dock kan man faktiskt inte ändra naturligt vattens KH genom attt tillsätta koldioxid; för varje bikarbonat som bildas genom att en proton släpps lös av en kolsyra, så tar en bikarbonat upp en proton och blir kolsyra, dvs KH är oförändrat. Undantaget är om det finns kalkhaltigt material i akvariet - det kan lösa upp sig och höja KH när man tillsätter koldioxid.

                Kommentar

                Arbetssätt...