Vilka fiskar i ca 90 Liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • mars 2004
    • 207

    Vilka fiskar i ca 90 Liter?

    Hej, jag kommer bygga ett ca90 liters kar frammöver med en längd på 110cm. Det ska stå efter en vägg mellan två dörrar i en smal lägenhetshall.

    Nu undrar jag vilka Malawiciklider jag skulle kunna ha i detta? Jag är så otroligt sugen på demasoni och ev "fire fish" och röd zebra för färgernas skull. Eller typ saulosi.

    Men,men karet är ju så litet..jag tänkte kanske att jag kunde ha dem ibörjan och sedan sälja dem när de blir för stora. Eller hur ska jag göra?

    mvh/ tobbe
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    #2
    tjaaaa bäst ps.solofs o lab.golden så lugnare fiskar lagom i 90 liter så klart sig eller använde den iod.sprengerae så klat och runt 8-10 mbuna i din akvarium så lagom..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #3
      jag menar den ps.socolofs....
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        90 liter är tyvärr på tok för litet för malawiciklider. 110cm långt innebär att det blir 110x30x27 eller något i stil med det, och då blir det inte mycket till simyta.
        Tony Englund

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • april 2006
          • 209

          #5
          Nä 90 l passar inte för malawi alls, och dessutom lite lustigt längdmått, men kanske skulle det passa att ha ett gäng zebrafiskar pilandes fram o tillbaka.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Yngelakvarium funkar det ju till. Lamprologus multifasciatus om du byter sjo. Annars ar ju firrar som sebrafisk, bildbuksfisk eller Alfaro lamliga dvs stromakvarium.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • tli0817
              Användare
              • mars 2004
              • 207

              #7
              Jo, yngelakvarium var väll tanken att det skulle vara men man vill ju ha några roliga yngel oxå, med lite revir, färger osv. och då är ju ciklider bästa valet tyckte jag.

              Men, jag får nog leta runt på lite alternativa fiskar för fiskarnas deras skull.



              ps. det är i ett sånthär "fiskvaltillfälle" som jag saknar mina 400L och 700L akvarium..
              400Literskaret har släpt från bakrutan till bottenglasskivan och jag vågar inte laga det med limmning sen in i lägenheten på 6våningen direkt)
              Senast redigerad av tli0817; 06 april 2007, 16:40.

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av tli0817
                Jo, yngelakvarium var väll tanken att det skulle vara men man vill ju ha några roliga yngel oxå, med lite revir, färger osv. och då är ju ciklider bästa valet tyckte jag.

                Men, jag får nog leta runt på lite alternativa fiskar för fiskarnas deras skull.



                ps. det är i ett sånthär "fiskvaltillfälle" som jag saknar mina 400L och 700L akvarium..
                400Literskaret har släpt från bakrutan till bottenglasskivan och jag vågar inte laga det med limmning sen in i lägenheten på 6våningen direkt)
                Det är väll inga problem att laga och vad skulle det ha för betydelse att det är på 6 våningen?

                Kommentar

                • tli0817
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 207

                  #9
                  Ursprungligen postat av tezz
                  Det är väll inga problem att laga och vad skulle det ha för betydelse att det är på 6 våningen?
                  kanske inte har någon betydelse..jag tänkte bara på ev. fuktskador.

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av tli0817
                    kanske inte har någon betydelse..jag tänkte bara på ev. fuktskador.
                    skär bara bort all silicon och rengör med aceton och använd riktig silicon när du limmar så är det inga problem

                    Kommentar

                    • tli0817
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 207

                      #11
                      Ååh..kanske borde göra det nu till våren ändå, nu börjar jag få beslutsångest..
                      Sånnafall har jag ju ett helt gratis kar ståendes i en lagård! Då kanske jag kan skära bort all annan gammal silikon invändigt samtidigt och silikona alla kanter nya. Ta bort bakgrunden och börja på nytt. Anledningen varför det släppte var bara för att ställningen började bukta efter typ 10 år=)

                      hum..

                      Kommentar

                      • choffe
                        Användare
                        • november 2005
                        • 841

                        #12
                        annars passar ett tiotal multisar perfekt i det nittiliters karet! dom skulle nog föröka sig rätt bra och visa underbaraa beteenden

                        om du nu vill byta sjö....

                        /christoffer
                        Christoffer Lundholm

                        Kommentar

                        • tli0817
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 207

                          #13
                          Vad är deras fulständiga namn? Jag söker i forumet och google då jag får tips.hehe=)

                          Kommentar

                          • palleh
                            Användare
                            • december 2006
                            • 704

                            #14
                            Lamprologus multifasciatus

                            Riktigt cool ciklid
                            http://picasaweb.google.com/palleph

                            Nya bilder laddas upp hela tiden


                            Mvh Patrik

                            Kampfisk!

                            Kommentar

                            • choffe
                              Användare
                              • november 2005
                              • 841

                              #15
                              annars finns ju lamprologus similis som är sneppet snyggare ;P
                              Christoffer Lundholm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...