Lämpligt att betala för VF troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #31
    Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
    ja viktor nu är vi där igen vilket kom först hönan eller ägget.
    du vet lika väl som jag att stamfader till alla ciklder i malawisjön, ja just nu kommer jag inte på namnet. men det är ju så att dom har specialerat på vissa omräden, därav deras olika utseende och det kan jag ju tänka mig att det är en viss av inavel, trots vad vissa säger att det skiljer på gener, men jag tror fortfarande inte att det var någon som placerade ut så många sorter just i malawisjön, utan det beror på att dom blev specialcerade på sitt område men likväl så kommer dom från sammma stamfader, snacka om inavel.mvh janne
    Ditt resonemang fungerar kanske teoretiskt men läs lite grundläggande genetik så inser du att det är ganska långt ifrån hur det fungerar i praktiken, genpoolen i malawisjön ÄR så gott som ren från effekter av "inavel" annars hade det simmat omkring en massa missbildade fiskar och det har vi inte hört några rapporter om

    Det största problemet i akvariemiljö är att så gott som alla yngel klarar sig. (om vi talar om odling) En troffehane med ständig tillgång till lekmogna honor generar utan problem minst ett tusental yngel under sin livstid. Om han då bär på en recessiv sjukdom eller annan åkomma så kan det mycket väl bli problem med bristande kvalité hos avkomman efter 4-5 generationer. I sjön blir de flesta yngel uppätna och eftersom den övervägande delen troffar som för vidare sina gener är friska, så hålls de recessiva åkommorna på en låg nivå.

    Att köpa VF är ingen garanti på att du får frisk avkomma men du ökar dina chanser väsentligt iallafall.

    Ja just det priset var det det handlade om ja 150-200:-/st är ett helt ok pris tycker jag. Är det superfina exemplar så finns det dock ingen anledning att de ska vara billigare än någon är villig att betala, ouppnåeliga drömfiskar triggar ju bara intresset

    Kommentar

    • Kristian Hennig
      Användare
      • augusti 2006
      • 76

      #32
      Her i norge vet jeg om flere tilfeller hvor grupper(ca20 stk) med odlet fisk har gått for 6500,- Normalprisen på 20 stk 5-7 cm er vel 4000,- i butikk,. så jeg syns at 200,- for en vilt fanget er et røverkjøp.. hehe, men så betaler jeg aldri mere en "svenskepris" selv, men det er synd at prisen er såpass høy, det trekker ikke akkurat flere til tropheuser her i norge..
      tropheus.org

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #33
        Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
        ja viktor nu är vi där igen vilket kom först hönan eller ägget.
        du vet lika väl som jag att stamfader till alla ciklder i malawisjön, ja just nu kommer jag inte på namnet. men det är ju så att dom har specialerat på vissa omräden, därav deras olika utseende och det kan jag ju tänka mig att det är en viss av inavel, trots vad vissa säger att det skiljer på gener, men jag tror fortfarande inte att det var någon som placerade ut så många sorter just i malawisjön, utan det beror på att dom blev specialcerade på sitt område men likväl så kommer dom från sammma stamfader, snacka om inavel.mvh janne
        Janne, du ser allt med för kort tidsperspektiv. Visst finns det en stamfader (förmodligen Astatotilapia calliptera) men det sker ingen inavel på det sätt som du beskriver. Tvärtom, oftast leder inavel till utrotning och djur är ganska bra på att undvika inavel! Evolutionär artbildning sker under tiotusentals (miljontals) år genom att de gener som är gynnsamma överlever och de som inte är gynnsamma dör ut. Variationen bland generna är enorm.

        Det finns många djurgrupper som har en eller ett fåtal stamfädrar, människor också, och om det är så som du säger så är ju alla djur resultat av inavel, du och jag också... Hur många stamfadersarter som finns spelar ingen roll. Det som spelar roll är hur många individer de var från början...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #34
          Enligt vissa fanns det ju bara två människor från starten. Kort sagt är vi alltså inavlade trots allt
          Tony Englund

          Kommentar

          • Lozer
            Användare
            • mars 2007
            • 54

            #35
            Ursprungligen postat av Tony
            Enligt vissa fanns det ju bara två människor från starten. Kort sagt är vi alltså inavlade trots allt
            Imponerande intelligent sagt.
            Har läst tråden nu och undrar om alla har uppfattat hur den började. Tycker personligen det är lustigt hur en enkel fråga om ett pris kan urarta så jävla mkt, så att det har blivit en diskussion om genetik. Men ändock intressant.
            Tycker det finns vissa människor där man undrar om det inte varit lite inavel inblandat
            "ALLT är värt ett försök"

            Kommentar

            • mölnlycke ciklidodling
              Banned
              • april 2007
              • 132

              #36
              Ursprungligen postat av Lozer
              Imponerande intelligent sagt.
              Har läst tråden nu och undrar om alla har uppfattat hur den började. Tycker personligen det är lustigt hur en enkel fråga om ett pris kan urarta så jävla mkt, så att det har blivit en diskussion om genetik. Men ändock intressant.
              Tycker det finns vissa människor där man undrar om det inte varit lite inavel inblandat
              jomen det är det som är tjusningen med ett forum man vet aldrig var tråden går hän plus att man kan skriva vad som helst utan att ha det minsta belägg mvh malawijanne
              och du är inte sen att spä på tråden att det finns inavel inblandat

              Kommentar

              • Lozer
                Användare
                • mars 2007
                • 54

                #37
                Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                jomen det är det som är tjusningen med ett forum man vet aldrig var tråden går hän plus att man kan skriva vad som helst utan att ha det minsta belägg mvh malawijanne
                och du är inte sen att spä på tråden att det finns inavel inblandat
                Börjar förstå och kan bara hålla med. Tycker dock det är lustigt att se vart det kan leda. Och är aldrig sen att spä på ngt över huvud taget.
                "ALLT är värt ett försök"

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 1042

                  #38
                  Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                  jomen det är det som är tjusningen med ett forum man vet aldrig var tråden går hän plus att man kan skriva vad som helst utan att ha det minsta belägg
                  Och du är bättre menar du? Ibland blir jag lite förvirrad över om du skriver med en stor nypa ironi eller om du bara är allmänt gnällig i din läggning.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #39
                    Ursprungligen postat av blackened
                    Och du är bättre menar du? Ibland blir jag lite förvirrad över om du skriver med en stor nypa ironi eller om du bara är allmänt gnällig i din läggning.
                    han e inte ett dugg gnällig... det räcker att träffa honom 5min o sedan läsa alla inlägg igen så förstår man bättre hur han menar. jag e däremot en gnällig jävel =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #40
                      Ursprungligen postat av deelay
                      han e inte ett dugg gnällig... det räcker att träffa honom 5min o sedan läsa alla inlägg igen så förstår man bättre hur han menar. jag e däremot en gnällig jävel =)
                      Haha ok då får jag lita på det Nä det är klart, alla är väl inte vän med tangentbordet helt enkelt

                      Kommentar

                      • Jeppe
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 409

                        #41
                        Jag gav ca 80 kronor styck för 25 f1r plus 6st f2 som ingick.. Dessa är i kanonskick och var det även då, riktigt fina djur som jag fick väldigt billigt för kvaliten..
                        540 Troffar, Callochromis ect
                        100 sydamerica, dvärgar
                        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                        40 tomt

                        Qui dormit, non peccat

                        Kommentar

                        Arbetssätt...