6000 liter Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    6000 liter Malawi

    Kolla den här tråden på cichlids.dk:



    Danskarna satsar en del på ordentliga akvarium

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Ursprungligen postat av olof
    Kolla den här tråden på cichlids.dk:



    Danskarna satsar en del på ordentliga akvarium

    Mvh

    olof
    Mycket snyggt!
    Här är ett till, som JAG tycker är ännu snyggare!
    8000 liter!!
    J-vla danskar
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Johnny_1
      Användare
      • oktober 2003
      • 313

      #3
      Ursprungligen postat av Hank
      Mycket snyggt!
      Här är ett till, som JAG tycker är ännu snyggare!
      8000 liter!!
      J-vla danskar
      Tror inte att det simmar sådana firrar i det karet idag då butiken upphört med Malawi,,men snyggt var det i allafall sist jag var där.
      www.malmoakvarieforening.se

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Ursprungligen postat av Johnny_1
        Tror inte att det simmar sådana firrar i det karet idag då butiken upphört med Malawi,,men snyggt var det i allafall sist jag var där.
        Vi var på "Calles dyrerige" i Aalborg (bilderna) juli-06 och då hade dom iaf rovmalawi i sitt 8000 liters.
        Har dom helt slutat med malawi!?
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Johnny_1
          Användare
          • oktober 2003
          • 313

          #5
          Ursprungligen postat av Hank
          Vi var på "Calles dyrerige" i Aalborg (bilderna) juli-06 och då hade dom iaf rovmalawi i sitt 8000 liters.
          Har dom helt slutat med malawi!?
          Tyvärr har dom gjort det, Calles blev uppköpt av en Tysk kedja som inte ville ha ciklider.
          I samband med detta var det en kille som jobbade på Calles som ihop med ett par andra bland annat Martin Gissel från Dansk Malawi Import slog ihop sina hjärnor och i veckan öppnade dom STYR PÅ DYR!



          En tråd på danska ciklid finns här.

          www.malmoakvarieforening.se

          Kommentar

          • Nüddlah
            Användare
            • januari 2007
            • 294

            #6
            Ja hanks bilder var ju tusen gånger snyggare än det andra patrasket. Inte speciellt kul att bygga ett jättestort akvarium i ett stökigt garage eller källare eller vad det nu är där folk ändå aldrig kommer att se det. Mer spektakulärt och snyggt om alla som besöker oavsett om dom skymtar det genom ett fönster eller när dom delar ut post eller kommer som gäster till ett hus kan beskåda det. Alltså att det är synligt och i fokus så man slipper gå och leta upp det i en stökig dunkel källare. Och inredningen och glaset och möbeln var oxå grymt mycket snyggare i hanks. Gillade det skarpt!

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Akvariet jag länkade till är bakväggen i hemmabaren om jag förstår det rätt. Det är ju inte helt färdigbyggt så det är ju inte så konstigt att det ser lite stökigt ut.

              Styr på dyr verkar ju rätt kul!

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Nüddlah
                Användare
                • januari 2007
                • 294

                #8
                Jo, det ska bli kul att se hela resultatet sen. Men jag förstår inte riktigt vitsen med kvadratiskt utförande av akvariet. Det blir inte samma känsla som med ett rektangulärt då fiskarna alltid är relativt nära mot framrutan än att dom är 2,4 meter längre bak och yrar omkring. Skulle hellre ha ett 5 meter långt 1,2 meter brett/djupt då och kanske 0,8 högt än det där. Kul att dom styr ihop nåt så stort men storleken (volymen) "har ingen betydelse" om man inte hanterar det på ett snyggt sätt. =)

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Kvadratiska jätteburkar är skitkul tycker jag. Det blir ju väldigt mycket mer naturlig look över det samt att man kanske inte ser alla firrar på 3 sekunder. Tänk känslan att sitta i en skön fåtölj med en pilsner och kolla var som simmar mot dig istället för en massa fisk som bara simmar i sidled.. mumma!
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Nüddlah
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 294

                    #10
                    Jo det kan ju vara en aspekt, hoppas att det blir lite så i mitt som är en meter djupt/brett. Men jag gillar ändå inte kvadratiska kar. Otympligt och tar sån sjukt mycket plats, då är det snyggare att sno en långvägg med ett mindre djupt/brett akvarium så att man får med panoramakänsla... samma bredd och 1 meter djupt/brett kanske och lite mindre högt.. Man behöver ju inte överdriva. =)

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #11
                      Nu när man har övergått till fjärrvärme är jag sugen på att göra om oljetanken på 3000 liter till ett akvarium... Men det är väl ett h-vete med saneringen, eller vet någon här nån som har testat? Tanken är sanerad av en firma som håller på med sånt, men räcker det verkligen för att kunna ha den som akvarium?

                      Vore coolt att bara skära ut främre plåten, limma fast en fet glasskiva och sen är man igång. Billigare än att bygga ett nytt...

                      Kommentar

                      • Nüddlah
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 294

                        #12
                        sätt i en poolduk så är det fixat!

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Det brukar inte vara så snyggt invändigt i oljetankar. En massa balkar och stödplåtar sitter huller och buller i de jag kollat.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 736

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tony
                            Det brukar inte vara så snyggt invändigt i oljetankar. En massa balkar och stödplåtar sitter huller och buller i de jag kollat.
                            Om jag knackar på väggarna dånar den friskt, så den låter "tom".

                            Ska även kolla med en glasmästare här i stan vad det kan kosta att bygga en burk på typ 2,5 x 70 x 80, ska jag ha en större burk blir det att hacka hål i väggen för att få in skivorna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...