Skitigt akvarie...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    Användare
    • mars 2006
    • 79

    Skitigt akvarie...

    Har ett 310 liters med miniamazonasbakgrund. Bakom finns fullt med filtermattekuber, allt drivs med en 1100 l/h Maxijet. Karet befolkas av 6 halvstora Diskusar samt lite småfisk.
    Den senaste månaden eller så har skiten dock samlats i karet, dels på botten, dels som partiklar i vattnet och beläggning på växterna.
    Har försökt att slamsuga mer (tre ggr/vecka) samt har även delvis rengjort filtret, verkar inte hjälpa.

    Vad tror ni hjälper, skall det till en kraftigare pump, trycka in ett ytterfilter eller vad???
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    #2
    låter snarare som att insuget på bakgrunden täppt igen.. har du kollat det ?

    Kommentar

    • Martin B
      Användare
      • mars 2006
      • 79

      #3
      Det är det som är det märkliga... Då jag körde med en filtermattebik som insug var det inga problem, det verkar sammanfalla med att jag bytte till ett vanligt raster (som är soprent fö...). Kan det helt enkelt vara att Diskusarna börjat skita som elefanter...

      Kommentar

      • wracker
        Användare
        • juni 2006
        • 295

        #4
        diskus är inte min starka sida.. men har du gått över till nytt foder på senaste ?
        som kan ha gjort att fisken börjat skita mer ?
        hur länge är det sen du gjorde rent filterkuberna sist ?

        Kommentar

        • Martin B
          Användare
          • mars 2006
          • 79

          #5
          Jag har gjort rent dem ca 1/3 del vid de tre senaste veckovattenbytena.
          Kom å tänka på att det kan ha att göra med att jag kör med Rådasand, skiten lägger sig på ytan, borde ju ha märkt detta innan iofs... Har haft det sen i sommras.

          Kommentar

          Arbetssätt...