Multisar som simmar på sidan! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Multisar som simmar på sidan! Hjälp!

    Jag koppade in 8 små multisbarn i går kväll, släckte direkt. Det går redan 1+3 nästanvuxna i karet. 17 snäckskal i två högar. Jag misstänker att en av honorna har rom i en snäcka för hon är där inne väldigt mycket.

    På morgonen nu hittar jag bara 7 av de små och de simmar alla högt upp i karet och ligger liksom lite på sidan i vattnet, vissa mer och andra mindre. Så fort de försöker simma neåt mot botten blir de attackerade, främst av honorna i karet.

    Varför simmar de på sidan? Jag blir jätteorolig!

    Jag ska börja med att byta lite vatten och hoppas på att få några goda råd här.

    Fundrerar på om en liten ommöblering av karet skulle hjälpa de nya små att komma in i gruppen...
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    #2
    Ska tillsätta lite (mer) salt och mörklägga under dagen.

    Håller tummarna.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Många tanganyikor simmar alltid med buken mot närmaste fasta underlag, i dina fiskars fall alltså akvariets vägg.

      EDIT: Multis-kolonier består av ett alfa-par plus deras avkomlingar - jag misstänker det kan bli svårt och/eller långdraget att få dem att acceptera obesläktade fiskar.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Mörklägg så att det blir kolsvart i byttan. Då slutar aggresionen. Salta karet, för det är lugnande samt bra för skadad fisk. Fisken du fick var inte könsmogen så att att att den skulle bli ihjälslagen tror jag inte.
        En variant som dämpar aggro hannar är att "förstöra" deras revir. Gillar du snäckornas pacering och inte/vägrar byta plats på dom så kan du göra som så att du skiftar plats på snäckorna inbördes. Fisken flyr i snäckan och när fisken tittar ut på ett annat ställe så blir den konfunderad och startar ett nytt "harems" revir. Förhoppningsvis så var det inte bara hannar i leveransen utan någorlunda 50/50 fördeling på fisken. Då borde den dominante hannen locka "nya" honor till sig. Eftersom haremet blir större så blir hannen mera upptagen med att vakta dom än att trakasera unghannar.

        En annan sak som man kan fundera på är. Finns det tillräckligt med snäckor som inte är "upptagna" av annan fisk??
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Mörklägg kan du nog göra iallafall ett dygn eller två. Fisken gick ju trots allt i påse ett par dar innan dom hamnade i ditt kar. Har dom dessutom fått pisk av en dominant hanne nu på morgonen så kan jag tänka mid att dom är rätt medtagna. I totalt mörker så lugnar dom ner sig och kroppen kan få vila utan att en elaking är där och stressar dom. Däremot så tycker jag inte att du ska plocka ur dom för att då får dom aldrig någon chans att ta plats i karet.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            De simmar pa sidan for att tala for sina motstandare att de ger sig och tanker simma ivag (vilket de inte kan). Jag skulle plocka ur alla snackor och moblera om.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Eller allra bäst ta ut firrarna och ner i ett eget tills de blir större.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • *Ulrica*
                Användare
                • januari 2007
                • 290

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag skulle plocka ur alla snackor och moblera om.
                Är inte det taskigt? Hanen och en hona håller på som sjutton med en av snäckorna... men jag är faktiskt inne på den linjen själv.. har redan flyttat runt lite av de "lediga" snäckorna.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Taskigt är det inte. Om dom har lekt så kommer honan att garanterat fly i i leksnäckan. Har dom inte lekt så kommer dom att återuppta uppvaktningen om ett kort tag.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag menade att snackorna skulle laggas tillbaka men pa en annan plats, t ex i ena hornet pa akvariet. Hur stort ar det? Sedan ar det val mer taskigt att lata de sma nya fiskerna plaska runt i ytan och bli ihjalbitna en efter en?
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 290

                      #11
                      Nu har det varit mörklagt hela dagen efter vattenbyte och ommöblering. Nu är småttingarna med på botten. De simmar inte på sidan längre. Lite smågnabb men det är det ju mellan de stora också.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Goda nyheter Ulrika ..Goda nyheter
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Hur går det idag. Är dom helt sönderslagna eller är den värsta drabbningen över??
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 290

                            #14
                            Hm... de här multisarna är ena bråkiga typer...

                            Idag så verkar typ hälften av de nya vara accepterade, resten är uppe vid ytan igen, på snedden. Hanen har börjat attackera sina "gamla" fruar, särskilt en av dem. Han jagar in henne i ett hörn så att hon inte kommer någonstans, sedan attackerar han henne och biter/nafsar på sidan av kroppen på henne. Hon står typ helt stilla och darrar i hela kroppen. Så sticker han iväg två sekunder men innan hon hinner smita är han tillbaka och trakasserar igen... suck... kanske har jag fått tag i en ovanligt elak kille? Han dödade ju sin kompis...

                            Funderar på att mörklägga idag igen men det kanske bara skjuter fram en oundviklig konflikt? Ska börja med att mata dem iallafall...

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Tråkigt med trakaserier, men försök att placera någon ny snäcka dit honan kan fly.
                              Dom som hänger vid ytan kommer efterhand att ta sig ett litet revir. Troligen är det så att flertalet som hänger vid ytan är hannar. Men sortera inte ut dom än för att där kan finnas honor oxå som inte riktigt pallar sin nya miljö än.

                              Ge inte upp Ulrika. När väl "allt" har satt sig så kommer du att få mycket nöje med revirkiv, yngelkullar, yngelvård och med lite tur kollonibildning.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...