Mina 2 kar. Behöver lite tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Austlich
    Användare
    • februari 2007
    • 77

    Mina 2 kar. Behöver lite tips!

    Jag har 2 kar. ett 180l och ett 100l.

    I 180l karet så består inredningen av grus 1-2mm skulle jag gissa på, 3 stora lavastenar, 3 andra stenar, 1 stor rot och 1 par krukhalvor. Sen så är det också 4 anubisplantor.

    I 100 karet är det lite större grus 1-3mm kanske ändå lite större, 1 liten rot och 2 stenar plus ett par växter.

    Jus nu är det bara 180l som har lite befolkning. Den består av 4 palettciklider och en okänd fisk som följer efterdem och de verkar funka bra ihop i alla fall.

    100l karet är tomt och undrar vad jag skulle kunna ha i det? Eller skulle jag kunna flytta över fiskarna som jag har i mitt 180l kar utan att de får för lite utrymme vid eventuell lek?

    vad skulle jag då ha i 180l karet? Gillar att kolla på fiskarna och tycker att det är kul om de leker.

    Så kom med förslag. Är inte den som är den utan kan tänka mig att slänga runt inredning mellan karen utan några större problem

    Edit: glömde att det är ciklider jag är intresserad av
    Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!
  • Ulf M.
    Användare
    • december 2006
    • 53

    #2
    Hej!

    Om du vill odla paletterna kan du ju använda 100-litersakvariet till uppfödningsakvarium. Då får ynglen bra med plats och växer upp till fina fiskar. Då hade jag utökat 180-litersakvariet med lite snälla sällskapsfiskar som palettcikliderna kan försvara sina yngel mot första tiden, tex ett stim små snygga tetror och kanske någon dagaktiv mal (nattaktiva malar kan nog ta paletternas yngel eller ägg). Exempel kan vara neontetra, eller varför inte någon afrikansk liten tetra och någon art pansarmal (det finns ju många roliga sorter). Om du inte vill odla kan du ju ha ciklider i båda akvarierna. Thomascikliden kommer jag då att tänka på, den är jag själv nyfiken på.

    Mvh ulf

    Kommentar

    • Austlich
      Användare
      • februari 2007
      • 77

      #3
      Det med odla är ju kul men vad gör man då platsen börjar ta slut?
      Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

      Kommentar

      • drenner
        Användare
        • januari 2007
        • 272

        #4
        säljer.... eller skaffar fler kar
        160l malawi
        112l sällskapskar/CA:D
        24l yngelkar:D

        Kommentar

        • Austlich
          Användare
          • februari 2007
          • 77

          #5
          Är det lättsålt då? ller det kan man väl kanske aldrig veta

          haha jo fler kar hade varit trevligt men det får dröja tills man inte sitter i en lägenhet
          Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

          Kommentar

          Arbetssätt...