Val av möbelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R66
    • maj 2024

    Val av möbelkar?

    Hej!
    Detta är säkert uttjatat i alla forum genom åren... Jag letade iafl runt lite och kände att jag inte riktigt fick svar på mina frågor.
    Jag behöver lite råd om mitt val av akvarie. Jag kan tänka mig lägga runt 12.000 kr på ett nytt. Det ska då vara med möbel. Antar att alla möbler man kan få med är av 'laminat' typ?
    Liter då? Tittade lite på Juwels Vision 450 (http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm) Snyggt, men kände att det var lite för litet. Hörnakvarie är inget alternativ. MP har tydligen ett som Hornbach säljer som är på 720 liter. Det går iofs på lite mer (13.995 kr) men frågan är om det är ett bra kar? (https://www.aquatop-erleben.de/de/on...ml?product=355) Det följer inte med några tillbehör alls såsom det gör i Juwelkaret.
    Aqua-El lär också ha något alternativ men var vet jag inte riktigt ännu. Jag befinner mig just nu i en jungel.. Jag hade uppskattat om någon kan hjälpa mig mitt val? Det är ju en ganska stor summa man lägger och man vill ju gärna vara nöjd efteråt.
    Tacksam för råd och länkar på olika kar.
    Tack på förhand!
  • matek
    Användare
    • december 2004
    • 32

    #2
    Hej,

    med den budgeten hade jag nog köpt ett Rena. Snygga med bra finish även om jag inte har nåt själv.

    Mats

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      MP är också grymt fina. Satsa på det där 720 liters så blir du nog nöjd!

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        R66

        Jag köpte mitt Aqualine möbelkar från en firma i köpenhamn www.akvarieudstyr.dk fick det hemkört och uppburet t.o.m

        bild på akvarie (inkl pris) och lysramp längst ner på länken http://www.akvarieudstyr.dk/database...rAluminium.asp

        bild på möbel (och pris) http://www.akvarieudstyr.dk/database/Bordemoebel.asp

        bild på den tunna lysrörsrampen (och pris)


        Annars tycker jag MP akvariet du länkade till var väldigt snyggt.

        bild på mitt Aqualine innan vattnet kom i.
        Senast redigerad av PsyM; 01 april 2007, 15:26.
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Vad kostade hemkörningen för det karet?

          Kommentar

          • wracker
            Användare
            • juni 2006
            • 295

            #6
            tittar du på juwel så kan jag starkt ickerekomendera filtret du får med.. då jag köpte mitt stod det på hemsidan att ytterfilter skulle ingå.. inte fan gjorde det de.. fick en svart plastlåda till filter... värdelös rening. fick göra rent filtret minst en gång i kvartalet nått sånt.. det orkar man ju inte ?

            Kommentar

            • PsyM
              Användare
              • mars 2004
              • 460

              #7
              Ursprungligen postat av blackened
              Vad kostade hemkörningen för det karet?
              500 svenska kronor, klart bra pris!
              Min Zoon
              Mitt 900 liters

              Kommentar

              • Sacrium
                Användare
                • november 2005
                • 353

                #8
                Riktigt läckert PsyM!
                Vad pröjsade du för rubbet?

                Kommentar

                • R66

                  #9
                  Ursprungligen postat av PsyM
                  R66
                  bild på mitt Aqualine innan vattnet kom i.
                  Mycket snyggt kar! Hmm man kanske skulle åkt över sundet för att titta? Det är ju inte utan att man blir sugen när det är så snyggt! Har du fått någon uppfattning om hur kvaliteten är på underskåpet och rampen? Finns det luckor i rampen eller måste man ta bort hela när man ska göra något? Finns det utrymmen för pumpar i skåpen?
                  Köpte du BTN bakgrunden där med?

                  Kommentar

                  • PsyM
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 460

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sacrium
                    Riktigt läckert PsyM!
                    Vad pröjsade du för rubbet?

                    en hel del
                    Min Zoon
                    Mitt 900 liters

                    Kommentar

                    • PsyM
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 460

                      #11
                      Ursprungligen postat av R66
                      Mycket snyggt kar! Hmm man kanske skulle åkt över sundet för att titta? Det är ju inte utan att man blir sugen när det är så snyggt! Har du fått någon uppfattning om hur kvaliteten är på underskåpet och rampen? Finns det luckor i rampen eller måste man ta bort hela när man ska göra något? Finns det utrymmen för pumpar i skåpen?
                      Köpte du BTN bakgrunden där med?

                      Rampen tycker jag är klockren! Den är riktigt tunn, Den skuts till sidled när du ska mata. Alla lysrören är kopplade separat vilket betyder att du själv kan välja hur många du vill ha tända. Ska nu ner i karet och göra något så måste du lyfta av rampen eller vinkla upp den mot bakväggen.

                      I skåpet finns det gott om utrymme ifall du tänkt köra med ytterfilter. Baktill på både sidor finns öppningar avseda för slangar. Negativt med skåpet är att fötterna inte är ställbara, men så tror jag det är med 80% av alla möbelkar.
                      Vill du ses det live kan du alltid ta vägarna förbi.

                      Jepp jag köpte allt på samma ställe. Blev nog billigare så i slutändan eftersom de levererade allt.

                      mvh PsyM
                      Min Zoon
                      Mitt 900 liters

                      Kommentar

                      Arbetssätt...