Nytt 1500 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    Nytt 1500 liter

    Köpte ett 1500 liter för 45 hunralappar på en rejäl svetsad rambänk i alu. Nu har jag börjat spåna på pumpar och sånt, jag vill inte ha ytterfilter utan tänkte göra en filterhörna som är avskärma med akryl eller pelxiskiva som är limmad mot gavlarna och bottnen, alltså som ett litet akvarium i akvariet.. och jag ska ha insug och tänkte ha filtermatta eller filtervadd eller liknande och sen 2 stycken Kapacitet: - 4600 l/h Effektförbrukning: 11 W http://www.akvarieshopen.com/hydor-k...0-p-2680.html? såna som är riktade mot 2 utblåshål. Låter det som en idé? Jag vill ha ett tyst akvarium med låg strömförbrukning. Och dom där cirkulationspumparna är ju idealiska. Tysta, liten effekt, stort deplacement, och sen jäger doppvärmare, vad behövs i värmarväg för att värma 1500 liter? Ska ha dom i filterkammaren med. Kan rita en illustation sen.

    Tipsa mig om alternativ och lämpliga saker för en trivsam fiskmiljö. Jag ska ha frontosor och tropheus duboisi och eventuellt moori.
    Senast redigerad av Nüddlah; 29 mars 2007, 23:10.
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Menar du hydor koralia!? vilket fall som helst så gå in på länken, där finns många bra tips på pumpar
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • krejsii
      Användare
      • oktober 2006
      • 18

      #3
      hur hade du tänkt göra din filterhörna med filtermatrial? jag hade en gång ett 840L med en filterhörna med en filtermatta modell lite större o en cirkpump på 3000L/T. o de va de sämsta filtret ja hade haft.

      Kommentar

      • palleh
        Användare
        • december 2006
        • 704

        #4
        Japp han menar en filterhörna med fullt av filtermatta storlek 10ppi..tror nog inte det kan bli så dåligt direkt eftersom hans filterhörna rymmer ganska mycket..hur skulle det blir dålligt menar du? om man inte har för grov porigt så borde de funka finnemang
        Senast redigerad av palleh; 29 mars 2007, 22:36.
        http://picasaweb.google.com/palleph

        Nya bilder laddas upp hela tiden


        Mvh Patrik

        Kampfisk!

        Kommentar

        • nässlan

          #5
          Ursprungligen postat av Nüddlah
          Köpte ett 1500 liter för 45 hunralappar på en rejäl svetsad rambänk i alu. Nu har jag börjat spåna på pumpar och sånt, jag vill inte ha ytterfilter utan tänkte göra en filterhörna som är avskärma med akryl eller pelxiskiva som är limmad mot gavlarna och bottnen, alltså som ett litet akvarium i akvariet.. och jag ska ha insug och tänkte ha filtermatta eller filtervadd eller liknande och sen 2 stycken Kapacitet: - 4600 l/h Effektförbrukning: 11 W http://www.akvarieshopen.com/hydor-k...fccdecc8a13fc5 såna som är riktade mot 2 utblåshål. Låter det som en idé? Jag vill ha ett tyst akvarium med låg strömförbrukning. Och dom där cirkulationspumparna är ju idealiska. Tysta, liten effekt, stort deplacement, och sen jäger doppvärmare, vad behövs i värmarväg för att värma 1500 liter? Ska ha dom i filterkammaren med. Kan rita en illustation sen.

          Tipsa mig om alternativ och lämpliga saker för en trivsam fiskmiljö. Jag ska ha frontoros och tropheus duboisi och eventuellt moori.
          Gärna lite bilder när du får igång det sen

          MVH. Nässlan.

          Kommentar

          • Nüddlah
            Användare
            • januari 2007
            • 294

            #6
            http://akvarium.helipop.com/ där kan ni se akvariet. Om ni stör er på bilen som är på sidan så är det för att jag använde min renoveringssida för min bil som mall, orkade eller hade inte tid att göra en ny nu så det får funka såhär tillfälligt. hundkoja.helipop.com är min bilsida! =) och helipop.com min blivande webportfolio.

            Jag får se hur det blir med filterkammaren, kanske gör den bakom bakgrunden sen i stället, har en annan plan för vad man skulle kunna göra i ena änden av akvariet. =) Beror på hur jag kommer ställa akvariet sen när jag bygger in det. Ska bygga en snygg möbel till nämligen. Kan rita ett par alternativa idéer om ni känner intresse för att bidra med era tips..

            En idé jag har eftersom att akvariet inte är helt rektangulärt är att bygga en skiljebägg i karet med hål i för vattencirkulation så det blir som ett fristående och eget designat akvarie på ena kortsidan (men med samma vatten som övriga akvariet) av akvariet men dock fortfarande en meter på bredden och sen ha det som yngelkar och ha mindre fiskar i det. Och sen i det långa karet ha mina troffar och frontosor osv. Alternativt att ha samma skiljebägg men använda mindre del av kortsidan då som filterkammare på den sidan som är avfasat i en halv hexagon. Planen är hur eller hur att i slutändan bygga in hela skiten i en snygg möbel och ha all elektronik och pumpverksamhet I karet! Så att det blir så lite oväsende och sladdar och slangar utanför karet som bara är möjligt. Dels för enkelheten, des för att inte förstöra mina estetiska intentioner med resultatet sen.

            Ursäkta alla stavfel, har varit en hektisk dag!

            Kommentar

            • Nüddlah
              Användare
              • januari 2007
              • 294

              #7
              开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

              开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

              开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

              Kommentar

              • Crulle
                Användare
                • januari 2005
                • 98

                #8
                Gissar på att du köpte det som låg ute på blocket för 5000:- som var vinklad i ena sidan.. Är sånna fall avis på dig
                Shoohoo

                Kommentar

                • Crulle
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 98

                  #9
                  haha du han före mig.. Är avis
                  Shoohoo

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Varför göra filterhörnan i plexi när det är billigare med glas?

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 294

                      #11
                      Nu har jag fixat update på sidan om hurjag menar med filterhörnan.

                      Och angående plexi eller akryl så kan jag ha tunnare, kan borra med hålskär så jag får in och utsugshålen, och det väger mindre, lättare att hantera etc. Tror inte att priset är speciellt dyrt heller. Finns hos lokala handeln.


                      Och japp, det är akvariet från Åtvidaberg... Jag var ganska påstridig och jävligt snabb med kontakten. Mailade 3 mail. ringde företaget vid 8 på måndagen, ringde hem till henne som skötte försäljningen (hon var hemma med sjukt barn) så innan köpet var färdig så kände jag typ hela företaget hehe. Jag visste att det skulle vara suge efter akvariet för att det är så jävla sällan det kommer ett sånt kap. Karet var i svinfint skick, dock utan tillbehör eller täckglas. Men för 4500 med bänk kan man väl inte begära mer utan att skämmas. =) Repfria glas, kraftiga limfogar. Synd att det hade rundat hörn, men ändå har det sin lilla charm på nåt sätt. Sorry alla som var sugen på det karet. Jag vet själv hur det är att inte hinna i tid till affärer så denna gången såg jag till att jag var först. =)
                      Senast redigerad av Nüddlah; 30 mars 2007, 00:06.

                      Kommentar

                      • Crulle
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 98

                        #12
                        Grattis iaf! Du ska inte va sorry du ska va Glad hehehe
                        Shoohoo

                        Kommentar

                        • Nüddlah
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 294

                          #13
                          Oturligt nog så är det ett tag tills jag kan bli glad.. Måste skaffa en lägenhet med betonggolv att ställa karet i med innan jag kan göra nåt. =) Där jag bor nu har jag varken plats eller stabilt golv nog att ställa in karet och fylla det på. 1800-2000 kilo blir det nog med all skit i.. Tänkte ha ett yngelkar under med..

                          Kommentar

                          • Nüddlah
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 294

                            #14
                            Plexiglas vart fan dyrare än vad jag trodde. Men jag vill ha någon plastyta eller nåt som täckglas. Vill inte ha massa mer sköra glasskivor nu. Så är akryl eller andra genomskinliga skivor nåt överkomligt i pris? Eller är just glas det billigaste till täckglas? Jag som vill ha lätta smidiga täckglas i plast med massa läge densitet än tungt skört glas. Aja många frågor blir det.

                            Kommentar

                            • Nüddlah
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 294

                              #15
                              http://akvarium.helipop.com är uppdaterat igen med planer, skisser, inspiration, fiskbilder och massa tråkig text.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...