Min Tropheushona vägar spotta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Min Tropheushona vägar spotta

    Jag har Ikola Tropheus i ett kar där en hona vägrar spotta. Hon är nu inne på sin 5:e tuggningsvecka.

    Hur länge kan dom gå innan det blir kris?
    Tar honan skada av "för lång ruvning"?
    Hade Ni tömt henne i detta läget för att avlasta henne?

    Gillar inte riktigt det där med att plocka över en fisk till ett spottkar för att senare kanske veckor återsätta henne i gruppen, så att jag är lite villrådig och behöver era åsikter i frågan
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Hade tömt henne, är man bara försiktig så löser det sig. Sen det här med prägling kan man ju snacka om men det är inget jag bryr mig om. Tycker oxå det är för riskabelt att plocka bort honor och tillsätta dem senare.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Min ena tropheus-hona gick 5 och en halv vecka.. hon hade bara sex yngel men de var stora! När honan inte har så många yngel kan hon ta in mat i muinnen, t.ex. alger eller smular av räkmix. En sak jag tänkt på är att när honan tar in maten kanske ynglena äter av den med.
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #4
        Ursprungligen postat av LN
        Jag har Ikola Tropheus i ett kar där en hona vägrar spotta. Hon är nu inne på sin 5:e tuggningsvecka.

        Hur länge kan dom gå innan det blir kris?
        Tar honan skada av "för lång ruvning"?
        Hade Ni tömt henne i detta läget för att avlasta henne?

        Gillar inte riktigt det där med att plocka över en fisk till ett spottkar för att senare kanske veckor återsätta henne i gruppen, så att jag är lite villrådig och behöver era åsikter i frågan

        om hon nu inte verkar svag eller mår dåligt så är det ingen större fara har honor som har gått säkert närmare 7-8 men då när dom väl har släppt har ynglena vart över 1cm. Så jag tror ju inte att du behöver oroa dig än på ett ganska bra tag om nu inte honan verkar må dåligt.

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          #5
          Troligtvis känner hon sig otrygg i spottkaret. Stoppa i lite mer inredning (krukor) så att hon får lite ro. Kan hon se andra fiskar i närliggande akvarium? I.s.f täck den sidan med en kartong eller dylikt. Smula gärna ner något lättuggat som t.e.x flingfoder. Om hon äter så bedömer jag det som lugna gatan. Låt henne käka upp sig ett par veckor med ynglen innan du stoppar tebaks henne och mata på så att de andra får något att tänka på. Problemet med att stoppa tebaka honor brukar, i.a.f hemma hos mig, vara att de blir avlekta ganska snart igen. Inte att de slår ihjäl dem. Och det leder till att de blir svaga och dör efter 4-5 kullar.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Har Kiriza som har ruvat upp till 7,5 vecka, eller vad det nu var och det är ju INTE att föredra,anser jag. Honorna blir väldigt medtagna + det innebär en väldigt dålig start för ynglen - de ser också väldigt långsmala ut.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #7
              Bara låt den va grattis

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                Efter 3.5-4 vecker är ynglet helt färdig utvecklat och spottas normalt ut. Nu kanske hon inte känner att ynglena är säkra i det kar hon går så därför kan hon hålla dom extra länge. Detta gör att ynglena inte får den start de behöver för ett växa på i bra takt. De första veckerna i fiskens liv är enormt viktigt och går de på svält diet i munnen så tappar de mycke värdeful tid då de normalt växer som bäst.
                Jag skulle plockat upp henne och försiktigt öppna munnen på henne så hon spottar ut dom.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  När jag hade dubbar på det glada 90-talet fångade jag alltid upp honorna och tömde dem och det var inga problem och då slipper man eventuella problem med att honan inte skall bli accepterad. För det är ju heller inte alltid att man vill behålla alla yngel själv. Sen lät jag ynglena växa till en 2-3cm och återbördade dom jag ville ha kvar till min ordinarie grupp och det gick också bra.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Efter 3.5-4 vecker är ynglet helt färdig utvecklat och spottas normalt ut. Nu kanske hon inte känner att ynglena är säkra i det kar hon går så därför kan hon hålla dom extra länge. Detta gör att ynglena inte får den start de behöver för ett växa på i bra takt. De första veckerna i fiskens liv är enormt viktigt och går de på svält diet i munnen så tappar de mycke värdeful tid då de normalt växer som bäst.
                    Jag skulle plockat upp henne och försiktigt öppna munnen på henne så hon spottar ut dom.
                    Mina honor äter när dom tuggar och yngeln svälter knappast ser ingen anledning tll att skaka fram yngel då det ändå ej går att spara alla på så sätt får man en naturlig gallring av svagare och missbildade yngel

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                      Efter 3.5-4 vecker är ynglet helt färdig utvecklat och spottas normalt ut. Nu kanske hon inte känner att ynglena är säkra i det kar hon går så därför kan hon hålla dom extra länge
                      Jao... så det blir bakläxa på spottkaret =) inte för trångt, det blir dom stressade av.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Tack för era svar.
                        Honan käkar och har gjort så under hela ruvningen. Hon är lite magrare än andra men absolut inget alarmerande. Hade problem med att honorna tidigare spottade några dagar efter leken men sedan slutat med NLS så tuggar dom helt ok. Har just nu tre honor som tuggar.
                        Det verkar som om mina troffar helt enkelt är för ivriga på att käka NLS.

                        Just nu får dom Spirulina 36% flingfoder, men ja vet inte om det är helt optimalt heller för att precis som någon skrev i troffetråden så tycker jag att dom har blivit lite grådassiga.

                        Vilket foder tycker ni är optimalt för Tropheus?
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • johan eriksson
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 159

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Tack för era svar.
                          Honan käkar och har gjort så under hela ruvningen. Hon är lite magrare än andra men absolut inget alarmerande. Hade problem med att honorna tidigare spottade några dagar efter leken men sedan slutat med NLS så tuggar dom helt ok. Har just nu tre honor som tuggar.
                          Det verkar som om mina troffar helt enkelt är för ivriga på att käka NLS.

                          Just nu får dom Spirulina 36% flingfoder, men ja vet inte om det är helt optimalt heller för att precis som någon skrev i troffetråden så tycker jag att dom har blivit lite grådassiga.

                          Vilket foder tycker ni är optimalt för Tropheus?
                          Jag hade samma problem som dig med tuggande honor och nls, nu krossar jag nls med en pepparkvarn samtidigt som jag även matar med hela pellets. Tuggande honor och yngel kan käka det krossade och resten av fiskarna kan käka vanliga pellets.

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            Vilket foder tycker ni är optimalt för Tropheus?
                            NLS är i mitt tycke ett riktigt bra tropheus foder. Growth formulan upp till c:a 5-6cm tropheus yngel och sedan cichlid formula eller thera+A. (Just Thera+A blev av någon anledning sedermera min favorit. )

                            Angående det här med Ruvande honor:
                            Jag hade inte några problem alls med NLS och ruvande honor. Dom gick tiden ut som dom skulle och åt även pellets under tiden dom ruvade.
                            Senast redigerad av Stelin; 29 mars 2007, 09:48.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • johan eriksson
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 159

                              #15
                              Ursprungligen postat av Stelin
                              NLS är i mitt tycke ett riktigt bra tropheus foder. Growth formulan upp till c:a 5-6cm tropheus yngel och sedan cichlid formula eller thera+A.

                              Angående det här med Ruvande honor:
                              Jag hade inte några problem alls med NLS och ruvande honor. Dom gick tiden ut som dom skulle och åt även pellets under tiden dom ruvade.
                              Mina honor käkade pellets som galningar när jag bara matade med 1mm pellets, tyvärr verkade det som att de råkade käka upp ett romkorn lite då och då också. Med krossade pellets verkar det gå bättre för honorna.

                              Är det stor skillnad i tillväxt mellan att använda grow formula och cichlid formula?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...