Eheim Compact 2000

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Eheim Compact 2000

    Någon som har testat de nya compact pumparna från Eheim?



    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • krejsii
    Användare
    • oktober 2006
    • 18

    #2
    jag tycker att du ska testa den o säga hur den är. för ja funderar på en sån till mitt nya akvarium. de lilla ja har läst om den är att den funkar klockrent

    Kommentar

    • Daniel Ju
      Användare
      • februari 2007
      • 32

      #3
      Bryr man sig om förbrukning så verkar den ju dra lite mer än motsvarande pumpar... Det dubbla jämfört med vissa.

      Kommentar

      • krejsii
        Användare
        • oktober 2006
        • 18

        #4
        nä. stämmer inte. du får kolla på tryckhöjden på pumpen också. dom som pumpar högt har lite högre förbrukning. titta på Aquabee up 2000/1. den är på 38w sen aquarium systems New-Jet 2300. 38w där också. då så mycke förbrukar den inte

        Kommentar

        • Daniel Ju
          Användare
          • februari 2007
          • 32

          #5
          Vi hamnar lite off topic kanske men... Jag har aldrig lagt så stor vikt vid tryckhöjden. Flödet är väl det intressanta när vi talar om cirkulationspumpar för akvariebruk? Skall man anlägga fontän eller ha pumpen utanför karet och karet står ovanligt högt ovanför pumpen blir väl det viktigare med tryckhöjd? Jag tänker mig också att en cirkulationspump används (av mig) inne i akvariet och då saknar tryckhöjd betydelse. Men jag är inte tryckhöjdsmeister så jag kan ha fel...

          Kommentar

          • krejsii
            Användare
            • oktober 2006
            • 18

            #6
            olika tillverkare gör olika produkter.. dvs några gör med högre tryckhöjd kapacitet. o några med mindre tryckhöjds kapacitet. och just eheim compact 2000 är en med högre tryckhöjd. och för att den ska orka trycka den höjden så behövs det starkare motor. inte så svårt att förstå faktiskt. sen är tryckhöjden rätt bra att veta också. kanske inte just inom sötvatten. men inom saltvatten. en "vanlig cirkpump" som inte har nån tryckhöjd finns det inte nån användning för inom saltvatten. för dom används till att trycka upp vattnet från sumpen till akvariet.. då dom använder streampumpar till cirkulationen i karet.

            Kommentar

            • Ricard Berndtson
              Användare
              • mars 2005
              • 10

              #7
              Jag har använt en Compact 1000 under 2½ års tid i mitt 240 l kar som cirkularionspump och en Compact 600 i en filterkammare ett 112 l. Båda fungerar klanderfritt och är tysta.
              Man kanske skulle byta till SA?!

              Kommentar

              • krejsii
                Användare
                • oktober 2006
                • 18

                #8
                låter bra de

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  Jag kan rekomendera blupower 1200 strömförbrukning 16w tryckhöjd 1,5m mått 5,2x7,5x8,5cm pris runt 200kr jag garanterar att du blir nöjd

                  Kommentar

                  • krejsii
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 18

                    #10
                    vad har en blupower 1200 med en eheim compact 2000 att göra?

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 294

                      #11
                      Ursprungligen postat av krejsii
                      vad har en blupower 1200 med en eheim compact 2000 att göra?

                      Måste saker ha med varandra att göra eller? Han rekommenderade ett alternativ, sluta va dryg och ifrågasätta intentionen med hans meddelande. Hur mycket har ditt snack med ämnet att göra då?
                      Senast redigerad av Nüddlah; 31 mars 2007, 16:07.

                      Kommentar

                      • krejsii
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 18

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nüddlah
                        Måste saker ha med varandra att göra eller? Han rekommenderade ett alternativ, sluta va dryg och ifrågasätta intentionen med hans meddelande. Hur mycket har ditt snack med ämnet att göra då?
                        rekomenderade alternativ va väl inte frågan?
                        sen.. mitt snack är svar på ditt snack om att den drog mycke ström

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Jag tycker att Tezz inlägg var strålande. En pump som kostar hälften så mycket att driva samt kostar hälften så mycket att köpa är med all rätt värd att nämna
                          Vore dessutom kul att få någon slags gämförelse när det gäller ljud/vibrationer mellan olika pumpar.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            Jag tycker att Tezz inlägg var strålande. En pump som kostar hälften så mycket att driva samt kostar hälften så mycket att köpa är med all rätt värd att nämna
                            Vore dessutom kul att få någon slags gämförelse när det gäller ljud/vibrationer mellan olika pumpar.
                            Den är väldigt tyst och liknar eheim pumparna till utsendet så det är nog denna pump som eheim försöker efterlikna med compac modellen en enkel liten billig pump med hög effekt och lite strömförbrukning
                            Själv har jag beställt några stycken dom har även mindre modeller perfekta till odlings kar
                            Akvarium på jobbet i karlskrona har sådana pumpar i alla sina kar+blå filtrer matta

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Kanon Tezz. Blir att testa en sån
                              Ibland tror jag att Eheim tar ut mer pris just för att det står Eheim på. Och visst jag gillar deras ytterfilter med. Men värmare t.e.x tycker jag inte är bättre än andra inte heller de innerfilter som ja testat håller vad dom lovar.

                              Jag tycker att en sak som kan vara värt att nämna i sammanhanget är att ljud låter 1000 gånger mer i vattnet än utanför karet. Sverre Sjölander sa detta på stämman igår. När så är fallet blir just frågor om ljud/vibrationer på olika pumpar intressantare att tala om.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...