Skillnader mellan Bright Blue och Rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Skillnader mellan Bright Blue och Rödzebra

    Läste i en annan tråd om korsningar om mellan Bright Blue och Rödzebror och jag tror att det skiljer ganska mycket mellan dessa 2 arter genetiskt trots att alla säger att de är i princip samma fisk förutom färgen. Har haft Bright blue och rödzebror ihop under en femårsperiod utan korsningar men då gäller det att ha ett gäng honor till hanarna. Men visst risken finns ju.

    Måste dra upp lite fakta här som jag märkt av mellan BB och rödzebra: rödzebror ger fler yngel än BB dock ger BB större yngel än rödzebran, BB är mycket känsligare med nitrit än rödzebran är, fick missbildningar 1yngel av 15 på BB-stammen trots de var f1 och det händer aldrig på rödzebran och en del stammar av rödzebran är ju väldigt inavlade. BB var svårare att få lek på tyckte jag än Rödzebra. När jag hållt yngel av rödzebra och BB som fötts samtidigt så har inte BB-ynglen haft en chans att hänga med i tillväxt, förklara det?

    Fyll gärna på med fakta i denna tråden om olikheter och likheter. Vore kul om vi kunde komma fram till något.

    Mvh/ Joel alias Bright Blue
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Bright blue och Röd Zebra är väl ganska lika varandra genetisk? Är det inte Metriaclima båda två?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Visst är de lika i form men det jag vill komma till är att vi kanske inte ser Allt. Visst är de Metriclima men ta till exempel Psudotropheus Saulosi och Pseudotroheus Acei, de har samma namn men olikheterna är ju väldigt stora. Eller ta tex. Melanochromis labrosus hur den den hamna i Melanochromis? Lite från frågan men artbenämningarna tycker jag har stora brister. En del säger att det är omöjligt att blanda fiskar från samma grupper och då utgår de till 100% på artbenämningen trots att de förmodligen har stora skillnader genetiskt.
      Enda sättet man skulle dela in fiskar i rätt benämning som Jag tror är genom dna men det är ju en omöjlighet.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        En liten undran, men hur kan du vara säker på att dina rödzebra och bright blue aldrig korsat sig? Det lär väl vara i princip omöjligt att se skillnad på ynglena?
        Tony Englund

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          En rödzebra hane borde se en brightblue hona som en hane, läste nått som ad skrivit som handlade om just blå callainos honor och hur dom uppfattades av hanar i samma släkt, vart det nu va jag läste det=(
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Har aldrg sett antydan till lek mellan dessa arter men möjligheterna finns ju. Det jag ville nå frammed är att det kanske är större skillnad än vad som sägs. Om rödzebra-hanarna ser BB-honorna som hanar så borde ju risken minska ännu mer om det nu stämmer. Men skillnaderna som jag skrev om först vad säger ni om det?

            Mvh/ BB

            Kommentar

            Arbetssätt...