Varför gräver multisarna där?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Varför gräver multisarna där?

    Jag hade förväntat mej att multisarna skulle gräva vid snäckorna men det gör de inte alls. I stället gräver de framför bottenmodulerna. De gör små grottliknande gropar. Varför? Vad ska de ha dem till? Är det ett alternativ till snäckorna eller bara tidsfördriv? Skulle vara roligt att veta...

    Kolla här:





  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #2
    multisar är små grävskopor, för alternativa lekhålor och du sätter i fler honor så komemr du se att de lekaer av varenda hona men förm på de olika ställena. =)

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Ser du inte vilka perfekta små springor det blir under stenarna, omöjligt för rovdjur att pressa sig in?! Skämt åsido, det kan bero på att snäckorna inte har rätt storlek/form. Oftast brukar de ta snäckorna ändå, men ibland tycker det att springorna under stenarna är bättre.
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Multisar bor gärna i grottor om såna finns. De är inte riktigt lika hårt bundna till snäckor som t.ex. N. brevis är.
        Du har bara sett början än, de kommer att gräva mycket mer än så där.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag instämmer de har bara börjat gräva!! Om du har tur så skottas inte all sand på främre rutan,snäckorna brukar byta plats också och de som inte bebos skottas igen med sand. Helt klart en favorit och mycket fisk i litet format

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Ursprungligen postat av Lennart 2
            Om du har tur så skottas inte all sand på främre rutan
            He he, det är just därför jag har placerat bottenmudulerna sådär, för att den djupa sanden inte ska nå fram till framrutan...

            Men de använder snäckorna också, så det är nog inget fel på dem. Jag antar att groparna och grottorna är ett komplement till lekplats och dessutom bra gömställen.

            Fast de jobbar väldigt ostrukturerat tycker jag... en liten munfull sand i ena gropen, en liten stjärtviftning i en annan grop och sen iväg till ett tredje ställe och fixa lite där... vilka virrpannor!

            Kommentar

            • Cissi
              Användare
              • juni 2006
              • 357

              #7
              Vilken rolig tråd! Jag kom att tänka på Sim City av nån konstig anledning. Det är ju verkligen som ett litet samhälle. Jag vill också ha multisar nu!
              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ha Ha struktur eller inte men det brukar ta ett tag innan det byggt färdigt,Om sedan kolonin växer så börjar byggplatsen ändra struktur igen otroligt att så små fiskar kan ändra så mycket, när snäckorna flyttas nån decimeter så undrar man hur! När man fått för sig att ta ur några djur så kommer håven ner i vattnet och vips så är karet tomt!

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Cissi
                  Vilken rolig tråd! Jag kom att tänka på Sim City av nån konstig anledning. Det är ju verkligen som ett litet samhälle. Jag vill också ha multisar nu!
                  Självklart skall du ha det! Mycket underhållning är det ångrar inte att jag skaffade dessa gynnare!!

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 290

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cissi
                    Jag vill också ha multisar nu!
                    Klart du ska ha! Med led-belysning!

                    De är verkligen små individer! Jag som har svårt att inte titta på TV om den står på, sitter nu klistrad framför karet även om det är nåt bra på TV! Det är riktig underhållning!

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      De graver gangar i den sanden som ar ratt hard dar de bor. Jag skrev lite om det i artikeln "Ett tanganyikaakvarium" som ni kan hitta i artikelarkivet nar sidan funkar som det ska. Jag kan rekomendera Barlow - The Cichlid Fishes. Det star en hel del om multissar i den (det ar en popularvetenskaplig bok om ciklider).
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Hmm, ja populärvetenskaplig är den, men inte lika glamigt, poppigt, glansigt populärvetenskaplig som BTN-serien direkt, men ok. Förvänta dig inte massa fina, färgbilder eller så heller, utan några svartvita skisser är väl allt ungefär... Den är ganska tung att läsa från pärm till pärm kan man väl ändå säga. Iallafall om man är van vid annan, lite lättsammare ciklidlektyr.

                        Ulrica: För övrigt var den nån och sköt raketer vid Fors igår, det måste varit nån galning ur raketklubben i Ale! Gäller att se upp tydligen så man inte får en sån där i huvudet! Han drog ut nån tändningsannordning på tråd som man har när man smäller upp dörrar när man skall råna en bank!
                        Senast redigerad av Zaphi; 26 mars 2007, 16:15.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Hmm, ja populärvetenskaplig är den, men inte lika glamigt, poppigt, glansigt populärvetenskaplig som BTN-serien direkt, men ok. Förvänta dig inte massa fina, färgbilder eller så heller, utan några svartvita skisser är väl allt ungefär... Den är ganska tung att läsa från pärm till pärm kan vi väl säga...
                          BTN skulle jag inte kalla for popularvetenskap tror jag. Daremot "i sin naturliga miljo"-serien. Sjalv ser jag det som att det inte finns en massa bilder som doljer faktumet att det inte star nagot... Men sjalvklart ska man ha sin trave bilderbocker bredvid sig nar man laser boken.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 290

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            det måste varit nån galning ur raketklubben i Ale! Gäller att se upp tydligen så man inte får en sån där i huvudet! Han drog ut nån tändningsannordning på tråd som man har när man smäller upp dörrar när man skall råna en bank!
                            Det är mycket möjligt!
                            Ang. tändningsanordningen: vi använder 12 el. 9 voltsbatterier och eltändare för att tända krutmotorerna och den långa sladden är till för att du inte vill stå precis bredvid när motorn startar! Sen switchar man på strömmen, håller tummen på den röda knappen och räknar ned: 5... 4... 3... 2... 1... och så *tryck* och WOOOOOOOOSSSCH!


                            Mitt scratchbygge "Silverbird" bla. av delar av en petflaska!
                            Senast redigerad av *Ulrica*; 27 mars 2007, 10:43.

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              De graver gangar i den sanden som ar ratt hard dar de bor. .
                              Det var intressant. Hur ser strukturen på en multis-koloni ut?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...