Multis-par+yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    Multis-par+yngel

    Hej!

    Jo jag har haft 3st multisarhanar (otur jag vet) i nått halvår. Skaffade 2st honor för nån månad sen, som genast parade ihop sig med 2 av hanarna! Jag har märkt att hanarna inte verkar bo i snäckorna, medan honorna gör det. Är det så det är?
    Sen en vecka tillbaka är en av honorna försvunnen, men då såg jag idag att det kom ut yngel från snäckan där den försvunna honan bodde, är det möjligt att hon är gömd i snäckan och inte kommer ut ? Eller är hon antagligen död/uppäten? Hanen vaktar snäckan aggressivt iaf...

    /Daniel
  • Gäst

    #2
    Vad jag sett av multisar så tycks både hanne och hona på nått underligt vis få plats i samma snäcka.Förr eller senare kommer hon ut om hon lever men nog kan de trycka i skalen ibland. prova med nåt fryst foder som kommer framför snäckans öppning så borde hon komma ut.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Hannarna är haremsbildare och vill ha 4-6 honor minst i sitt harem. Så att ha två honor till tre hanar kan vara väldigt tufft för honan.
      Alla tre vill ha bägge två så att säga. Hon skyddar sig nog så gott hon kan genom att vara inne i snäckan nästan jämt.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Chicke hur lyckades du köpa bara honor? Känner ingen som säljer bara honor, behöver till mina två hanar som inte har någon.

        Försök flytta två av hanarna, sälj dem eller skaffa fler honor (om möjligt) så att de lugnar ner sig. Då blir det fler honor för hanarna att jaga, och om det finns fler honor i närheten måste de konkurera om mindre revir i hannens stora. Då kommer du få se dem lite mer

        Sen att honan gömmer sig kan bero på att hanen vill leka men honan inte är mogen för det. Då jagar han henne ganska hårt. Är det flera honor i hans revir så kan han ju nästan alltid leka med nån
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          I Ludvika fanns honor iofs någon vecka sedan! men jag tycker du skall kolla

          Kommentar

          • Chicke
            Användare
            • maj 2004
            • 497

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Hannarna är haremsbildare och vill ha 4-6 honor minst i sitt harem. Så att ha två honor till tre hanar kan vara väldigt tufft för honan.
            Alla tre vill ha bägge två så att säga. Hon skyddar sig nog så gott hon kan genom att vara inne i snäckan nästan jämt.
            Det går ganska smärtfritt till, 2 par för sig och de 2 överblivna hanarna är för sig själva i andra sidan karet
            Jag vill ju ha yngel för att få lite honor till dom där 2 hanarna =P

            Kommentar

            • Chicke
              Användare
              • maj 2004
              • 497

              #7
              Ursprungligen postat av Jeppe
              Chicke hur lyckades du köpa bara honor? Känner ingen som säljer bara honor, behöver till mina två hanar som inte har någon.
              Gick till en zoo affär och valde 2 honor? Sånna här "icke akvarie zooaffärer" kan ju ha fullvuxna multisar (iaf en vi har vid oss), då e det bara att välja dom som e små =)

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #8
                Lennart menar du på Expert-Zoo? Jag var där för kanske 2 veckor sen, då hade de bara en hane, men de kan ha fått in lite nytt. Får upp och kolla nu i veckan då

                Chicke, affären vid oss har en väldigt kunnig ägare, han släpper inte iväg bara honor

                Men har han överflöd av honor så kanske man kan få med sig nåra hem. ´"Icke-akvarie affärer" brukar väl inte ens ha tanganyika, de brukar väl ha mest små sällskapsfiskar. Jag tror du hade lite tur där Chicke!
                Senast redigerad av Jeppe; 25 mars 2007, 10:36.
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Japp , Jag visste inte att det finns fler butiker i Ludvika? Kan ju vara slut men kolla iaf.

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Nej tror inte att det finns det heller, var bara tvungen att kolla eftersom jag inte sett några honor
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    Arbetssätt...