Tips snabbt tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    Tips snabbt tack!

    Hej !

    Mina skalarer har lagt ägg för andra gången, första gången blev de uppätna av föräldrarna förmodligen och nu vill jag gärna försöka behålla äggen innan något händer igen.

    Mina funderingar; kan man överföra bladet till en bur och ska man lufta äggen, gör föräldrarna det naturligt eller kan man bara låta äggen vara, kläcks de ialla fall??

    Jag måste tyvärr göra ett vattenbyte, samt rensa pumpen eftersom indikatorn säger att pumpen är igenslammad, kan jag göra det eller blir fiskarna stressade då??

    MVH Anna-KArin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Varje ingrepp i burken ser skalarerna som ett hot, när de har romm eller yngel. Mitt råd är att avvakta vad som händer. Äter de upp rommen, så är det dags att göra rent filtret och ha det som vana att göra rent filtret innan det är totalt igenslammad.

    Låt skalarerna leka ett antal ggr. det kan ta sin tid innan de lyckas med en lek. Och det är roligare att ha ett par som tar hand om sin avkomma och följa dess utveckling tillsammans med förädradjuren.

    Men vill du ta hand om kläckning själv, så får du göra iordning ett litet akvarium innan de leker nästa gång. Man brukar se det på dem ett antal dagar innan lek.

    Det bästa är att ta vatten ifrån akvariet som de leker i. Ta sedan en stor och ren glasburk och sänk ner den i akvariet. knipsa av bladet med stjälk som de har lagt rommen på och flytta det in i glasburken och flytta därefter allt till andra akvariet och töm ut vattnet och bladet. Förankra bladet i botten och ha en utströmmare intill. Låt det bubbla lite grand bara så det blir cirkulation runt rommen. Har du tur så möglar inte rommen och efter några dagar syns sprattlande scalaryngel.

    Det finns en massa olika sätt att "kläcka" artificiellt, och övning ger färdighet.

    Men låt dom göra det själva, för det är mycket roligare att ha fiskar som klarar att ta hand om sina yngel.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    Arbetssätt...