Oj, vilken fajt! :-O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    Användare
    • januari 2007
    • 290

    Oj, vilken fajt! :-O

    Jösses!

    Nu har mina multisar som jag köpte idag blivit varma i kläderna! De två herrarna fajtas på liv och död ser det ut som....

    De håller fast i varandras munnar i typ 1-3 minuter i taget och virvlar runt så att sanden yr! Den enas läpp börjar se lite trasig ut...

    Ska det vara så? Lugnar de ned sig snart? ÄR det på liv och död?

    Senast redigerad av *Ulrica*; 18 mars 2007, 19:17.
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    #2
    Hej!
    Har inga multisar själv, men tycker dina är fina. På dina belysningsbilder verkar det som om alla snäckor ligger samlade. Du borde kanske dela på snäckorna och flytta hälften av dem till en annan del av karet, så slutar de kanske slåss lika häftigt om samma plats. De vill troligtvis ha revir där det finns lekplats och om det bara finns en lekplats, ja då vill både herrarna vara på samma ställe.
    (inget experttips, jag gillar SA bäst)

    Lycka till
    mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Sen jag tog bilderna har jag faktiskt flyttat en liten hög med snäckor, så det numera är två högar.

      Vi funderar på om det är honorna de slåss om... först hade den mörkaste hanen en hona som höll sig till honom och den andre två. Sedan slogs de som sjutton och nu är en hona för sig själv i ett hörn. Så fort en av hanarna närmar sig henne så kommer den andre och så blir det fajt igen...

      Man tolkar verkligen in en massa mänskliga känslor och tankar i deras beteende... det är ju så superintressant det här!

      En fajtbild till:

      Kommentar

      • *Ulrica*
        Användare
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Fler suddiga actionbilder:



        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #5
          Hur stort är karet de går i? och kan du inte dela i sär snäckorna lite? Mycket fina annars
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • *Ulrica*
            Användare
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Hur stort är karet de går i? och kan du inte dela i sär snäckorna lite? Mycket fina annars
            Karet är 50 liter. Hur menar du dela isär snäckorna? De ligger i två högar nu. Menar du att det ska vara mellanrum mellan snäckorna i respektive hög?

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Ursprungligen postat av *Ulrica*
              ÄR det på liv och död?
              Tyvärr är det ju ofta det. Dock brukar det behöva gå ganska långt innan någon av dem dör, om de är jämnstora så är chansen större, för då är det inte säkert någon direkt känner sig besegrad. De flesta sånna styrkebeteenden i naturen är utformade så att det alltid finns många chanser för den svagare att ge sig av innan det blir blodigt.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • albjohn
                Användare
                • september 2006
                • 36

                #8
                Prova att dela av karet med ett stenröse el dylikt så dom slipper se varandra hela tiden, då kanske det lugnar ner sig.

                Kommentar

                • *Ulrica*
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 290

                  #9
                  Hm... och jag som trodde multisar var fredliga och trivdes med att bo i kolonier... verkar dock som om de har lugnat sej nu. Får se imorgon när jag vaknar vad som har hänt...

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • november 2005
                    • 841

                    #10
                    berätta mer imorn! och visa fler bilder, gärna på karet i helhet.

                    Riktigt bra bilder!

                    mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • albjohn
                      Användare
                      • september 2006
                      • 36

                      #11
                      Två hannar gå inte så bra ihop men att dom slåss som dina var nåt nytt för mig, nu är mina iofs i olika storlekar så då räcker det med en markering från den större hannen men den mindre får absolut inte vara med i gemenskapen.
                      Så det stämmer nog bra det som Zaphi säger.

                      Men i övrigt är dom fredliga så länge ingen hotar dom.

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        Tråkigt att de slåss men kul med bilderna!

                        Min erfarenhet är att de kan vara ganska tuffa för sin storlek, men om man som någon föreslog delar av akvariet med större stenar och sprider ut snäckorna så att det bildas naturliga revirgränser där hanarna inte behöver se varandra hela tiden brukar det inte vara några problem.

                        Senast jag höll dem hade jag två hanar och tre honor i 37 liter. Det gick bra. Då hade jag några skifferplattor som jag lutade mot några andra stenar så att de stod på högkant och skymde sikten för multisarna som höll sig tätt mot botten. På så sätt såg inte hanarna varandra hela tiden.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Enda gången jag har mist någon multis i revirkamp är när den dominante hannen är för "gammal". Fortsätter dom idag så att en av dom kan ta skada så släck och mörklägg karet ett dygn eller två så att dom blir avkylda. Nästa variant är att häva i mera fiskar och framförallt snäckor.
                          Hannarna kommer att bilda små revir med harem på 3-6 honor i en liten grupp snäckor.
                          Har haft minst 3 fungerade lekgrupper samtidigt i samma 50 litare. Utstötta hannar får tillbringa en tid uppe vid ytan men tar över en enda hona så fort han får chansen.
                          Just nu har jag multisar i ett 375(20st) och ett 100(ett 20tal) liters. Och i mina kar så verkar ökad plats öka aggresionerna inte minska dom. I 375:an är det himla bråkigt men i 100 litaren så är det stilla och lugnt med yngel som följd.
                          Så att jag hade i ditt fall petat i fler fiskar och mera (2-3 per fisk) snäckor
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 290

                            #14
                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            kan du inte dela i sär snäckorna lite?
                            Nu fattar jag vad du menar – längre avstånd mellan högarna. Det är gjort nu.

                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            om de är jämnstora så är chansen större, för då är det inte säkert någon direkt känner sig besegrad.
                            Hm… de är precis lika stora….

                            Ursprungligen postat av albjohn
                            Prova att dela av karet med ett stenröse el dylikt så dom slipper se varandra hela tiden, då kanske det lugnar ner sig.
                            Men åh… nu är det ju så att jag har fejkstenar i karet och jag kommer aldrig hitta stenar som matchar dem så det kommer ju inte se klokt ut. Det får bli en nödlösning ifall det inte blir bättre.

                            Ursprungligen postat av choffe
                            berätta mer imorn! och visa fler bilder, gärna på karet i helhet.
                            Apselut! Ska bara vakna och äta frukost först så ska jag fota och studera hur de har det nu. Ingen är död i alla fall rapporterar sambon (som först mycket elakt ”skojade” att två var döda )

                            Ursprungligen postat av albjohn
                            Två hannar gå inte så bra ihop
                            Men nu blir jag superförvirrad…. I den här tråden får jag veta att jag kan ha typ 20 stycken i karet, sedan i den här tråden får jag veta att jag ska börja med 4-6 stycken eftersom de ändå snart kommer att vara typ 30 stycken.... Kent i Nol tyckte att jag skulle köpa 2+3 så det var så det blev till slut, och han borde ju veta....

                            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            kul med bilderna!
                            Det var riktigt spännande ett tag må du tro! Då önskade jag att jag hade haft en filmkamera...

                            Ursprungligen postat av LN
                            Har haft minst 3 fungerade lekgrupper samtidigt i samma 50 litare. Så att jag hade i ditt fall petat i fler fiskar och mera (2-3 per fisk) snäckor
                            Fler flickor menar du då eller? Just nu har de 17 snäckor = mer än tre per fisk.

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Multisar är ju kolonibildande, så är fisken nära släkt med varandra kan man hålla dem tätt. Om de här två beslutat sig för att de inte är i samma koloni, kan det nog bli hårt för förloraren.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...