hur många troffar är lämpligt i ett 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    hur många troffar är lämpligt i ett 720

    En liten fundering om hur många troffar ni har i era 720 kar utan problem. Är bara lite nyfiken på hur många troffar i storleken 8-11 cm ni tycker är lämpligt att hålla i ett 720. Man säger väl ca 10-15 liter vatten per vuxen fisk??.

    Jag håller idag ca 30 pemba 4-11 cm i ett 540 tillsammans med alldeles för många J.marlieri, dessa är ju värre än kaniner, är det någon som vill ha så hör av er.

    I mitt 720 går det "bara" 14st bärnsten i 5-6 cm storleken, blir det för mycket om jag sätter ner mina pemba i 720 tillsammans me bärnstenen???
    Det blir nog bara dessa fiskar i 720, nja ett par Leleupi kommer att gå där i och.
    Är detta fullt eller kan jag sätta ner några snäckisar, eller sandlekare.

    MvH

    Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Speedcat
    Användare
    • juni 2005
    • 80

    #2
    Jag skulle inte blanda dom 2 sorterna i samma balja pga korsningsrisken..
    Det låter mycket märkligt kanske att en black och en moori skulle korsa sig med varandra men jag har själv sett när min mest dominanta kasakalawe hanne lekte med en av mina fd orange..
    Vid upprepade tillfällen faktiskt..

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #3
      Ursprungligen postat av robjo
      En liten fundering om hur många troffar ni har i era 720 kar utan problem. Är bara lite nyfiken på hur många troffar i storleken 8-11 cm ni tycker är lämpligt att hålla i ett 720. Man säger väl ca 10-15 liter vatten per vuxen fisk??.

      Jag håller idag ca 30 pemba 4-11 cm i ett 540 tillsammans med alldeles för många J.marlieri, dessa är ju värre än kaniner, är det någon som vill ha så hör av er.

      I mitt 720 går det "bara" 14st bärnsten i 5-6 cm storleken, blir det för mycket om jag sätter ner mina pemba i 720 tillsammans me bärnstenen???
      Det blir nog bara dessa fiskar i 720, nja ett par Leleupi kommer att gå där i och.
      Är detta fullt eller kan jag sätta ner några snäckisar, eller sandlekare.

      MvH

      Robban
      Jag har 31st i ett 720l och tycker det är många dom blir ju ca 14cm och ska man gå efter 10-15l vatten bör man räkna bort antalet liter inredningen tar det är min åsikt

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Fast att få en snittstorlek på 14cm i robjos grupper tar nog sisådär 5-6 år, om honorna ens blir så stora, så jag tror inte det kommer se för mkt ut, förutsatt att han har en öppen inredning. Känns mer grötit med mycket fisk i ett kar fullt med sten, även om det också kan vara snyggt.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Skall man skylla på hanen eller honan när det blir sådana "tvära" korsningar!???
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Speedcat
            Användare
            • juni 2005
            • 80

            #6
            Jag vet inte janne..
            Men honorna var inte sena till att leka av min kasakalawe hanne fast det fanns massa orange hannar..

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Skall man skylla på hanen eller honan när det blir sådana "tvära" korsningar!???
              Du vet hur tjejer är, kommer det någon söderifrån så är man rökt:

              "jag har själv sett när min mest dominanta kasakalawe hanne lekte med en av mina fd orange..
              Vid upprepade tillfällen faktiskt.."

              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Hehe, jag tror snarare det är "nord-borna" som e lite för morska...

                Å jag som funderar över att peta ner mina röda Kachese ihop m Kirizan... Avråder ni mig?

                *sry Robjo för ot*
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1069

                  #9
                  Jag hade satt bärnstenen i 540l och pemban i 720l så blir det platts till vad det nu mer va du ville ha

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Jag hade nog gjort som Tess där. På sätt får du mer plats för annat i båda karen.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Stephan E
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 307

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Hehe, jag tror snarare det är "nord-borna" som e lite för morska...

                      Å jag som funderar över att peta ner mina röda Kachese ihop m Kirizan... Avråder ni mig?

                      *sry Robjo för ot*
                      Det är bara att släppa ihop dem. Kör ofta med två grupper i mina burkar och det fungerar alldeles utmärkt. Enda gången som det gått åt h-e är när jag hade en Molirohona tillsammans med min gamla Chaitikagrupp. Problemet är ju alltid när man har enbart en av en sort. Att blanda en blackvariant med en röding ser i alla fall jag som helt riskfritt.

                      För övrigt så är jag toppnöjd med Kirizan som jag köpte av dig.
                      Senast redigerad av Stephan E; 18 mars 2007, 11:06.
                      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                      Kommentar

                      • Jeppe
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 409

                        #12
                        Men det vore väl rätt schyst med bara bärnstenarna där, då blir det ganska mycket lats att simma på Då blir det en del plats för andra också ifall du vill ha nåt annat tillsammans me troffarna. Men det skulle nog funka med de andra troffarna du har, så gör som du vill helt enkelt
                        540 Troffar, Callochromis ect
                        100 sydamerica, dvärgar
                        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                        40 tomt

                        Qui dormit, non peccat

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 563

                          #13
                          Jag har 2 grupper 25 + 30, 7-10 cm, + ett gäng yngel i ett 720L. Det fungerar men är ingen fröjd för ögat. Jag kommer själv att sälja av 30-gruppen (Körsbär).

                          Jag tror att en grupp på 30-40 troffar skulle göra sig utmärkt i ett 720, kanske kompletterade med några få andra fiskar..
                          //Robert

                          Kommentar

                          • robjo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 330

                            #14
                            Ja tanken har slagit även mig om att byta kar, bärnsten i 540 och pemba i 720. Men samtidigt kan jag inte släppa malawi helt. Så min tanke va att ha troffarna tillsammans i 720 och köra malawi i 540.

                            Det är lite olika bud angående korsningsrisken mellan bärnstenen och pemban. "risken" finns ju alltid närvarande oavsett fisk. Men hur stor risk är det för mig?

                            Jag har trott att risken är minimal om man blandar ifrån norra delen utav sjön med den södra.

                            /Robban
                            http://picasaweb.google.se/sipedon/

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #15
                              Ursprungligen postat av robjo
                              Ja tanken har slagit även mig om att byta kar, bärnsten i 540 och pemba i 720. Men samtidigt kan jag inte släppa malawi helt. Så min tanke va att ha troffarna tillsammans i 720 och köra malawi i 540.

                              Det är lite olika bud angående korsningsrisken mellan bärnstenen och pemban. "risken" finns ju alltid närvarande oavsett fisk. Men hur stor risk är det för mig?

                              Jag har trott att risken är minimal om man blandar ifrån norra delen utav sjön med den södra.

                              /Robban
                              Jag tror inte risken är så stor så länge det fins honor av den egna arten så bryr dom sig nog ej om den andra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...