Om man inte blir av med vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sloman
    Användare
    • januari 2005
    • 52

    Om man inte blir av med vita prick

    Hejsan!

    Mina fiskar har tyvärr fått vita pricksjukan. Jag har behandlat dem med medicin men det försvinner inte. De kolar av en efter en.
    Om resterande fiskar inte tillfrisknar.. vad ska jag göra.. är det bara att slänga sand, rötter, stenar och växter för att vara säker på att man blir av med det?
    Stenar och sand borde man ju kunna koka iof.. men växter är ju lite värre

    Mvh Slö
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det finns nagot som kallas "super ich", "super white spot", "singapore ich" eller "singapore white spot" som ska vara hopplost att bota.

    Om du tar ut fiskarna i nagra veckor sa kommer vanlig vita prick vara helt borta efterat. Om du gor det sa ha inget grus i det nya akvariet och slamsug ofta. En rjal dos salt dodar prickarna nar de simmar fran fisk till botten och botten till fisk, men medecin ar normalt sett mycket effektivare.

    Se foljande lank for tider och dosering: http://edis.ifas.ufl.edu/FA006
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • sloman
      Användare
      • januari 2005
      • 52

      #3
      Tack för ditt svar. Bara så jag förstår dig rätt..
      Jag flyttar fiskarna från det stora karet (200L) till ett mindre (har ett 50L) och medicinerar dem i det lilla? Efter några veckor så har parasiterna(?) dött i det stora karet för de har inga fiskar att sätta sig på?

      Mvh Slö

      Kommentar

      • sloman
        Användare
        • januari 2005
        • 52

        #4
        Oj missade din länk. Tack

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Vilken medicin har du medicinerat med? Finns de mediciner som uppger sig för att klara vita prick men som inte gör det. Säkraste kortet är Waterlife:s Protozin

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av sloman
            Tack för ditt svar. Bara så jag förstår dig rätt..
            Jag flyttar fiskarna från det stora karet (200L) till ett mindre (har ett 50L) och medicinerar dem i det lilla? Efter några veckor så har parasiterna(?) dött i det stora karet för de har inga fiskar att sätta sig på?

            Mvh Slö
            Svar ja. Hojer du temperaturen sa gar det dessutom fortare. Ha garna en mindre mangd salt i det lilla akvariet (typ 1dl/100L). Vad har du for fiskar? Se aven Endymions inlagg.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Det finns nagot som kallas "super ich", "super white spot", "singapore ich" eller "singapore white spot" som ska vara hopplost att bota.

              Om du tar ut fiskarna i nagra veckor sa kommer vanlig vita prick vara helt borta efterat. Om du gor det sa ha inget grus i det nya akvariet och slamsug ofta. En rjal dos salt dodar prickarna nar de simmar fran fisk till botten och botten till fisk, men medecin ar normalt sett mycket effektivare.

              Se foljande lank for tider och dosering: http://edis.ifas.ufl.edu/FA006
              ja det är som ola skriver det finns flera olika vita prick, och en del är stört omöjligt att bota.
              så det är bara att låta fiskarna dö ut, det brukar vara några som klarar sig och bli resistenta.
              sedan efter några veckor så är pricken borta, så man behöver inte koka sand eller stenar, jag hade själv en sådan prick det dog den mesta fisken i 40 baljor, min prick kom från vildfångade malawi som jag höll lite för kallt. mvh janne

              Kommentar

              • sloman
                Användare
                • januari 2005
                • 52

                #8
                Jag hade tre st ancistrus och 4 st eldbukar, de strök tyvärr med. Kvar är det en segelfenspleco som inte verkar allt för störd av detta.
                Blir till att starta på ny kula.
                Tack för era svar.

                Kommentar

                Arbetssätt...