Pistiafrågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnny 99
    Användare
    • december 2004
    • 80

    Pistiafrågor.

    Hej.

    Har en 63-liters, 60 centimeters SAburk, startad för en månad sedan som det än så länge bara går 10 kardinaltetror i.

    Ville gärna ha en fin och biotopriktig flytväxt så för ca 3 veckor sedan fick jag tag i en näve Pistia Stratiotes som jag hade ner i akvariet. De har tyvärr inte klarat sig något vidare och ungefär hälften har dukat under. Har ifs stabiliserats senaste veckan och dom har verkat klara sig bättre nu.

    Funderar därför på varför och jag har två teorier:

    1. För lite ljus, har ett 18-watts flora-glo som är 45 cm långt, har dock placerat rampen så att röret ligger rakt över den lilla pistiaflocken som liger still längs ena kanten.

    2. För lite näring, eftersom akvariet är nystartat och jag matar rätt lite borde näringsnivåerna va rätt så låga såhär i början.

    Så vad tror ni, måste jag skaffa mer ljus eller tror ni att dom kan komma igång med högre näringsnivåer.

    Undrar också om det skulle gå att rädda några plantor genom att sätta dom i en bunke med vatten och krukväxtnäring i ett söderfönster?

    Erik
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Om näringen fattas kommer ljus inte att hjälpa. Pistia är en riktig kvävesvamp, så där får man börja. Men då krävs det förståss att man omvärderar sin akvariehållning något, vågar du? När du väl har goda höga nivåer av kväve kan du öka ljuset något, men inte innan. Micronäring behövs sällan till dessa enkla växter enligt min erfarenhet.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Pistia kan drabbas av järnbrist när den tokväxer som värst, annars medhåll.

      Det råkar sig så att jag har Pistia i ett akvarium med ett 15W rör, och i ett kar med 2st 18W rör. Pistian växer bäst under 2x18, men klarar sig och växer även under 1x15.

      I det större karet är det kvävebrist, och Pistian har svarat med att få gigantiska rötter, 40-45 cm långa nystan.

      Den gillar inte salt alls, men jag antar att det inte är ett problem i ett sydamerikakar.

      Min gissning är att den bara behöver lite tid att anpassa sig till karet, sen kommer den igång.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Instämmer med föregående talare och tillägger att Pistia kan variera mycket efter näringstillgång. Med låga näringsnivåer kan det bli dvärgar av dem, så är det stora exemplar du har köpt är det inte omöjligt att de ställer om sig till dvärgväxt (eftersom jag antar att du har rätt lite näring i vattnet). De kommer dock att fortsätta dö tills det är balans mellan näring och tillväxt.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • johnny 99
          Användare
          • december 2004
          • 80

          #5
          Tack för svaren.

          Låter helt klart som det borde fungera bara näringsnivåerna kommer upp lite grann.

          Ska troligen lägga i lite mer fisk nu i helgen och därmed börja mata lite mer och då borde jag ju kunna få upp näringsnivåerna lite snabbare.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            pssst.....PMDD
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Kör du med täckglas eller naket,har du glas så ta bort det.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Nu borjar vaxttokarna kora loss ordentligt. PMDD for att lyckas med Pistia? Omvardera akvariehallningen? Skulle ni ge samma rad for att lyckas med andmat?

                Mitt rad: Mata fisken och sank vattenytan ett par centimeter om det borjar vaxa. Pistia ar nagot svarare att halla vid liv and blagrona alger och andmat, men inte mycket.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • johnny 99
                  Användare
                  • december 2004
                  • 80

                  #9
                  Vad har egentligen pistian för problem med täckglas, är det att det blir för hög luftfuktighet, droppande kondensvatten eller att den inte får plats?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av johnny 99
                    Vad har egentligen pistian för problem med täckglas, är det att det blir för hög luftfuktighet, droppande kondensvatten eller att den inte får plats?
                    Det pastas att den inte gillar kondens men det jag syftar pa ar att den inte far plats.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej.
                      Får alltid bättre tillväxt utan glas men du kan ju sänka vattenytan och läga täckglaset lite på skrå så att kondensvattnet rinner av .Tycker mig få bättre tillväxt på specielt ludna flytväxter utan täckglas.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mats
                        Hej.
                        Får alltid bättre tillväxt utan glas men du kan ju sänka vattenytan och läga täckglaset lite på skrå så att kondensvattnet rinner av .Tycker mig få bättre tillväxt på specielt ludna flytväxter utan täckglas.
                        mvh Mats
                        Jag brukar se till att det inte ar sa tatt for att undvika "vaxthuseffekten" forstas... Men det har funkat bra i tata akvarier ocksa. Rivulus brukar hoppa upp pa bladen och "sola".
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Pistian är egentligen inte särdeles svår, det är sant. Kruxet kan dock vara att få igång dem i ett nytt kar - och har man då bra näringsnivåer i början så slipper man att de ställer om sig och ruttnar bort. Stämmer också bra det där med mellanrummet mellan yta och täckglas - mina har alltid växt bäst när det är rätt bra space mellan yta och glas. Har däremot inte märkt någon skillnad när jag har haft tättslutande täckglas eller öppet. Ska man ha verkligt stora Pistia och få dem att blomma så behövs det i vart fall gödning av något slag, enligt min erfarenhet. Har haft blommande Pistia i diametern 20 cm i kar med relativt svag belysning - men då gällde PMDD. I karet bredvid, med liknande förutsättningar fast utan PMDD, blev det dvärgar av Pistian.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Pistian är egentligen inte särdeles svår, det är sant. Kruxet kan dock vara att få igång dem i ett nytt kar - och har man då bra näringsnivåer i början så slipper man att de ställer om sig och ruttnar bort. Stämmer också bra det där med mellanrummet mellan yta och täckglas - mina har alltid växt bäst när det är rätt bra space mellan yta och glas. Har däremot inte märkt någon skillnad när jag har haft tättslutande täckglas eller öppet. Ska man ha verkligt stora Pistia och få dem att blomma så behövs det i vart fall gödning av något slag, enligt min erfarenhet. Har haft blommande Pistia i diametern 20 cm i kar med relativt svag belysning - men då gällde PMDD. I karet bredvid, med liknande förutsättningar fast utan PMDD, blev det dvärgar av Pistian.

                            Hilsen,

                            P
                            Jag har inte haft nagra problem att fa 30 cm Pistia utan PMDD. Det som kravs ar nog nar jag forsoker tanka tillbaka att man inte har andra vaxter som konkurrerar (eller om man skriver pa ett annat satt, Pistan har snott allt ljus fran de andra och da "smaller de till"). Om man far bladen att "lyfta" fran vattenytan sa brukar de blomma. Blommorna ar minst sagt oansenliga for er som inte sett dem.

                            Ang. Mikes kommentar ang rotter: Mina har ofta rotter som gar ner till botten, men nar jag holl dem med skoldpaddor var rotterna sa korta och Pistiorna "bollformade" pga sa mycket blad att de kunde "ramla". Det kanske inte enbart var for att rotterna blev beskurna utan aven pga av bisarra kvavenivaer.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...