Cichlasoma festae - Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikeW
    Användare
    • september 2005
    • 155

    Cichlasoma festae - Varför?

    Har ett Festae par som givit mig många kullar yngel, ca en kull i månaden. Helt plötsligt så blev hanen riktigt aggressiv mot honan och slog nästan ihjäl henne. Tror inte att hon överlever, tyvärr. Varför? De har varit hur "kelgoa" som helst tidigare....hm...?
    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av MikeW
    Har ett Festae par som givit mig många kullar yngel, ca en kull i månaden. Helt plötsligt så blev hanen riktigt aggressiv mot honan och slog nästan ihjäl henne. Tror inte att hon överlever, tyvärr. Varför? De har varit hur "kelgoa" som helst tidigare....hm...?
    Hej.
    Välkommen till forumet. Det är inte den lättaste arten att få ihop stabila par av. De festae jag hade gjorde inget annat än att banka skiten ur varandra, och alla andra, från början till slut. Har aldrig varit med om en aggressivare art än den.

    Kommentar

    • MikeW
      Användare
      • september 2005
      • 155

      #3
      Ursprungligen postat av Lundensis
      Hej.
      Välkommen till forumet. Det är inte den lättaste arten att få ihop stabila par av. De festae jag hade gjorde inget annat än att banka skiten ur varandra, och alla andra, från början till slut. Har aldrig varit med om en aggressivare art än den.
      Tack. Så det är bara något man får acceptera? Trist. Men varför agerar han så? Tidigare har han t.o.m mördat för att försvara henne....
      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Hur gick det med honan? Vet inte om ditt par gick för sig själva eller fanns det andra ciklider i karet? Ibland kan det vara bra att ha andra ciklider eller annan sk. strykfisk för att t.ex. en aggressiv hane ska rikta slagen mot dessa istället för mot honan. Har även sett de som haft festae har haft en avdelare i karet som bara honan kan passera, pga. att festaehanar kan vara ganska oberäkneliga.

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av MikeW
          Tack. Så det är bara något man får acceptera? Trist. Men varför agerar han så? Tidigare har han t.o.m mördat för att försvara henne....
          Detta problem har jag med många av mina Centralamerikanska "par". Detta beror troligtvis på att dom lever inte som ett par livet ut, utan träffar en partner och leker med under en kort period av året, sen lever dom åtskilda tills nästa lekperiod kommer. Jag särar mina åt ett par månader då jag ser att hanen börjar gå hårt åt honan, sen när jag ser att honan börjar bli tjock o romstinn igen så provar jag att släppa ihop dom igen. Funkar det inte då särar jag dom ett tag igen..
          Mvh Jocke
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • MikeW
            Användare
            • september 2005
            • 155

            #6
            Hmm.... Hanen slår ihjäl alla som kommer ner i akvariet tom malar blir mat eller hackebiff.... Har inga fler kar så jag kan tyvärr inte separera dem, får försöka avskärma dem i karet. Honan är riktigt illa däran så jag tror inte att hon överlever. Hoppas kan man.... Tack för svaren.

            MikeW
            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Hej

              Hur gammal är han? Och hur är akvariet befolkat i övrigt? (Edit, ser nu att den sista frågan var orelevant.)

              Själv har jag 5 st (2 hannar och 3 honor tror jag, varav ett par), de går ihop med 4 A. labiatus, 4 P. loisellei, ett par C. nicaraguensis och 1 A. rivulatus i ett 660 liters kar. Att det är trångt tror jag bidrar till hemfriden. (Fast vem vet, rivulatusjäkeln hade kål på 5 artfränder förra året, fast han inte ens var gammal.)
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • MikeW
                Användare
                • september 2005
                • 155

                #8
                Ursprungligen postat av Mikael W
                Hej

                Hur gammal är han? Och hur är akvariet befolkat i övrigt? (Edit, ser nu att den sista frågan var orelevant.)

                Själv har jag 5 st (2 hannar och 3 honor tror jag, varav ett par), de går ihop med 4 A. labiatus, 4 P. loisellei, ett par C. nicaraguensis och 1 A. rivulatus i ett 660 liters kar. Att det är trångt tror jag bidrar till hemfriden. (Fast vem vet, rivulatusjäkeln hade kål på 5 artfränder förra året, fast han inte ens var gammal.)
                Vet faktiskt inte hur gamla de är eftersom jag köpte dem när de var ca 16cm stora. De gick tidigare med två Albino Oskar, en Tiger Oskar, ett A. rivulatus par. Guldsömmarna blev ganska snabbt offer då festaen lekte för fösta gången. Guldsömshanen överlevde inte. Därefter blev det oskarnas tur.... fick tillslut rädda dem undan en säker död. Dessutom blev tre ancistrus malar på ca 8cm uppätna. Nu i efterhand så önskar jag väl att jag skulle tagit bort festaen istället, men de är så oerhört vackra och personliga så det är lätt att bli förtrollad. Att man alltid ska vara efterklok.....
                "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  det där med festae är i intressant. jag hade festae, metae, guldsöm, plus scalarer o annat. festaena lekta men hade inte ihjäl en enda fisk. sen tog en polare över dem,hade bla oscar osv. där slog han ihjäl allt i karet. hos mig gick han i 720 o sen i polarens 600. att de reagerar sådär olika..

                  Kommentar

                  • Yonaz
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 227

                    #10
                    Man får hoppas det går bra i mitt 1600 l kar! Kommer gå ett festae par och två guldsömspar i det karet. Kommer dock finnas mycket gömställen och sen är ju karet stort så vi håller tummarna
                    5000 liter hemma!
                    http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                    Kommentar

                    • MikeW
                      Användare
                      • september 2005
                      • 155

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johan
                      det där med festae är i intressant. jag hade festae, metae, guldsöm, plus scalarer o annat. festaena lekta men hade inte ihjäl en enda fisk. sen tog en polare över dem,hade bla oscar osv. där slog han ihjäl allt i karet. hos mig gick han i 720 o sen i polarens 600. att de reagerar sådär olika..
                      Jag har ett på tok för litet kar så det kan nog vara en av anledningarna. Tror mig minnas att jag läste en artikel om att festaen har ett revir som är på minst en halv kubik, vilket skulle innebära att 720 och uppåt är att rekomendera. Varför vill man alltid ha det man inte kan....?
                      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                      Kommentar

                      • Yonaz
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 227

                        #12
                        Nu har jag koppat i två hanar på 8 respektive 10 cm i 1600 l karet. Dessutom har jag koppat i två guldsömspar. Vilket av följande alternativ skulle ni valt?

                        alt 1). 1+1, skaffar en hona och tar bort en hane efter att ett par bildats.

                        alt 2). 2+1, låter båda hanarna gå kvar och slänger i en hona.

                        alt 3). 2+2, försöker fixa fram två honor så båda hanarna blir nöjda.

                        alt 4). 2+0, kör enbart med mina hanar då det kanske räcker med två lekpar guldsöm i karet?

                        Förutom festae och guldsöm går även en leiarus marmoratus på 40 cm, en gibbiceps 40 cm och ett gäng hujetor(sötvattensbarracudor). Kommer också att köpa någon form av chrenichicla framöver som ska få gå i karet.

                        Jag har även 4 st festae på uppväxt(mellan 5-6 cm) i ett 240 l kar där jag hoppas att iaf en ska vara en hona...
                        Senast redigerad av Yonaz; 22 mars 2007, 13:18.
                        5000 liter hemma!
                        http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                        Kommentar

                        • Gwendly
                          Användare
                          • december 2003
                          • 374

                          #13
                          imho sa ar alt 2,3 och 4 inte mojliga, de kallas inte for red terrors for inget....

                          Kommentar

                          • Yonaz
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 227

                            #14
                            Skulle det vara svårare att ha 2 ensamma hanar än ett lekpar? Det tycker jag låter konstigt...

                            Två lekpar kan jag förstå att det blir för mycket, men två ensamma hanar borde väl inte ställa till med allt för mycket oreda, eller?
                            5000 liter hemma!
                            http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              #15
                              Ursprungligen postat av Yonaz
                              Skulle det vara svårare att ha 2 ensamma hanar än ett lekpar? Det tycker jag låter konstigt...

                              Två lekpar kan jag förstå att det blir för mycket, men två ensamma hanar borde väl inte ställa till med allt för mycket oreda, eller?
                              Min erfarenhet är att det brukar gå bra så länge det inte finns någon hona i karet, problemen startar i regel när det är lek på g.. Å andra sidan så får du då förmodligen inte heller förmånen att se en fullt utfärgad Festae vilket är mycket synd då dom är en av dom färggrannaste fiskar som finns..
                              Senast redigerad av JockeB; 23 mars 2007, 10:16.
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...