Svarta nyereriyngel!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Svarta nyereriyngel!?

    Hej! Tror jag läst någonstans att Victoriaciklider har en "dragning" eller ett ursprun`??
    i svart...eller med andra ord att det i varje kull yngel finns några svarta yngel?

    Är det så? om inte så undrar jag varför jag har ca. 40 "vanliga" yngel av Pundamilia Nyererei "Ruti Island" och sedan två svarta (eller åtminstone rejält mkt. mörkare...

    Vet nån något? Kan nån ge någon kommentar eller upplysning?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • endymion

    #2
    I varje kull blir det inte svarta yngel, men att melanism är ett relativt vanligt fenomen bland victoriaciklider är väl de lärde överens om.

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      I varje kull blir det inte svarta yngel, men att melanism är ett relativt vanligt fenomen bland victoriaciklider är väl de lärde överens om.
      OK, tack - då hade jag inte läst/kommit ihåg fel iallafall - började fundera när jag såg de två mörka, men så plockade "hårddisken" fram grumliga fakta.... Det är alltså melanism det heter!

      Vad gör man med de ynglen - jag menar är det rimligt att behålla dem eller ska de snarast sorteras ut? Jag inser att de kanske inte är precis eftertraktade, men jag antar att bara för att föräldrarna är mörka så är det inte säkert att nästa yngelkull blir svart, eller??

      Liten pseudodiskussion detta - men ändå. Tack så länge endymion!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ar ynglen morka redan nar de spottas?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          OK, tack - då hade jag inte läst/kommit ihåg fel iallafall - började fundera när jag såg de två mörka, men så plockade "hårddisken" fram grumliga fakta.... Det är alltså melanism det heter!

          Vad gör man med de ynglen - jag menar är det rimligt att behålla dem eller ska de snarast sorteras ut? Jag inser att de kanske inte är precis eftertraktade, men jag antar att bara för att föräldrarna är mörka så är det inte säkert att nästa yngelkull blir svart, eller??

          Liten pseudodiskussion detta - men ändå. Tack så länge endymion!
          Kolla om de överlever först, det är inte alls säkert. Mycket fisk med "felaktig" färg och form är extra känslig och överlever inte yngelstadiet. Jag fick förövrigt två stycken kolsvarta yngel efter Endlers vildguppy för ca tre veckor sen men de lever inte längre.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Ar ynglen morka redan nar de spottas?
            Vad jag vet var de inte svarta redan vid spottningen - borde ha märkt det redan då??!! Men det är först nu som jag reflekterat över detta - kan ju variera lite i nyanser - men nu är de ändå 8-10 mm och borde nog kunna klara sig. De är fö inte helt kolsvarta - men som sagt mycket, mycket mörkare än de andra.
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av joe
              Vad jag vet var de inte svarta redan vid spottningen - borde ha märkt det redan då??!! Men det är först nu som jag reflekterat över detta - kan ju variera lite i nyanser - men nu är de ändå 8-10 mm och borde nog kunna klara sig. De är fö inte helt kolsvarta - men som sagt mycket, mycket mörkare än de andra.
              Behall dem. Jag ar intresserad. Hos mina hybrider dyker det upp fiskar med en stor mork flack istallet for rander ibland (1% kanske).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                OK! Jag ska vårda dem och så får vi se hur de vuxna exemplaren ter sig. Höres!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                Arbetssätt...