Hur göra med yngel av Neolamprologus Brichardi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Selco

    Hur göra med yngel av Neolamprologus Brichardi?

    Har nyligen fått tagit över ett akvarium på 630L och är helt novis i denna värld. Har nyligen fått ca 20 - 25 st yngel av "prinsessor" som jag tror dom kallas. Hur ska jag göra för att få så många som möjligt att överleva?? Har ett litet yngelkar som kan användas.
    Det är ca 3 st större prinsessor som vaktar gropen dem grävt där ynglen simmar omkring.
    ynglen är ca 3 - 4 mm små.
    Tacksam för alla tips och råd jag kan få.
    Mvh // Patrik
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    #2
    Hej och välkommen
    Prinsessor brukar kunna ta hand om sina yngel ganska bra själva, särskilt om de är den enda arten i karet. Mata direkt i huvudakvariet med nykläckt artemia, så kommer många yngel växa fort och troligen överleva.
    MVH

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      Dom bör som sagt kunna fixa det själva, N.Brichardi är en klart underskattad art med tanke på hur vacker å intressant denna fisk är dock lite märkligt att många rekommenderar den som en bra nybörjar-tanganyika! Tycker inte att den kan beskrivas så när den är så aggressiv och offensiv i sitt kolonibyggande och nog bäst bör gå som egen art i det långa loppet, Är själv på jakt efter VF men det var faktiskt svårare än ja trodde, det finns mest de mer nyupptäckta varianterna som jag tycker är mycket fulare än den klassiska Burundi-brichardin.lite bilder på olika typer
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Selco

        #4
        Tack

        Tack så mycket för snabba svar... märkte föressten idag att oxå våra "röda ciklider" Hemichromis lifalili har lagt rom. (är inte riktigt säker på det latinska namnet men jag tror det är rätt)
        Mvh // Patrik

        Kommentar

        • maaah
          Användare
          • augusti 2005
          • 89

          #5
          mina Brichardi yngel äter flingfoder utan problem, Det enda som jag ser som problem med dom ynglerna är att det kommer nya hela tiden.

          Kommentar

          • janne63
            NCS Medlem
            • augusti 2006
            • 157

            #6
            Ursprungligen postat av maaah
            mina Brichardi yngel äter flingfoder utan problem, Det enda som jag ser som problem med dom ynglerna är att det kommer nya hela tiden.
            Instämmer
            Mvh Janne

            420, 110 , 620, 120 L SA

            Kommentar

            • Selco

              #7
              mmm

              Har märkt att det bara blir fler och fler. Vissa växer ganska snabbt tycker jag. Hur många är det "normalt" som överlever??
              Mvh // Patrik

              Kommentar

              Arbetssätt...