lite inrednings insperation ! tack !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbe_20
    Användare
    • februari 2005
    • 283

    lite inrednings insperation ! tack !

    nu är karet hemma på. mått 140 * 65 * 65

    behöver har lite tips och ideer på hur jag ska inreda de står helt stilla i huvudet... sugen på mycket växter ...

    Har ju stocken i som sakt...






    MVh
    Ebbe
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    #2
    Tittade på din bild av akvariet och det första som fångade min uppmärksamhet var den bakgrundsbild du hade. Syftar då inte på motivet, utan snarare att jag tycker det förminskar akvariet, hade tagit bort den om det varit mitt kar. Angående roten,försök lägga den på ett annat sätt, kanske åt någon sida, luta mot glaset..., tycker det är för symmetriskt som den ligger nu. Du får fylla på med vad för fiskar du tänker ha vilket avgör inredningen.

    Hälsar Peter

    Kommentar

    • ebbe_20
      Användare
      • februari 2005
      • 283

      #3
      om jag ska ta bort den bakrunden vad har du då för mer tips och ideer om vad man kan ha istället??
      MVh
      Ebbe

      Kommentar

      • ebbe_20
        Användare
        • februari 2005
        • 283

        #4
        tanken är väl att de ska gå lite discus i karet lite skalarer och tetror
        MVh
        Ebbe

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #5
          I just ditt fall skulle jag ha haft kvar bakgrunden, och sedan använt den som inspiration. Låt den nuvarande och ev. nya rötter se ut som att de kommer ut ur bakgrunden, dvs en förlängning av roten på bilden, och fyll på med växter som liknar dem på bilden.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • ebbe_20
            Användare
            • februari 2005
            • 283

            #6
            Ursprungligen postat av Gabbi
            I just ditt fall skulle jag ha haft kvar bakgrunden, och sedan använt den som inspiration. Låt den nuvarande och ev. nya rötter se ut som att de kommer ut ur bakgrunden, dvs en förlängning av roten på bilden, och fyll på med växter som liknar dem på bilden.

            ligger lite i den funderingen faktiskt......


            tänkte bara se om man kunde få lite andra infalls vinklar av alla här :-)
            MVh
            Ebbe

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • maj 2005
              • 204

              #7
              Det är ju marigt detta med inredning. Visst kan du använda bakgrunden, men tycker den ej gör rätta i akvariet, i bilden du bifogat stör den mitt intryck av akvariet. Allt är ju en kostnadsfråga, slimline är ett alternativ, annars en vanlig svart sopsäck att tejpa på baksidan. Menar då "hela" baksidan, inte bara på cenrumrutan där det sitter nu. Med inredning, i form av stenar, rötter och växter är tipset att börja sparsmakat och sätta in fisk. Då då sett ett tag hur de agerar är det lättare att komplettera med inredning.

              Hälsar Peter

              Kommentar

              • Pejan
                Användare
                • maj 2005
                • 204

                #8
                Och kanske sätta ett antal växter i bakkant av akvariet istället för planchen? Går ju inte att komma ifrån, i mitt tycke, att en trycket bild stör mera i akvariet än vad den tillför.

                Hälsar Peter

                Kommentar

                • ebbe_20
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 283

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pejan
                  Och kanske sätta ett antal växter i bakkant av akvariet istället för planchen? Går ju inte att komma ifrån, i mitt tycke, att en trycket bild stör mera i akvariet än vad den tillför.

                  Hälsar Peter
                  ok men vad tror du om att bygga ut i akvariet som de ser ut på bilden ??
                  MVh
                  Ebbe

                  Kommentar

                  • Ulf M.
                    Användare
                    • december 2006
                    • 53

                    #10
                    Hej!

                    Framhäv på olika sätt djupet i akvariet genom att bygga "ridåer" av växter och stenar i flera skikt från fram till bakruta. Stora rundslipade gråa stenar med sirliga, ljusgröna växter (t.ex hornsärv eller Cabomba) framför är snyggt tycker jag. Tunna grenar som går från bakrutans övre kant till framrutan är också fint.
                    I någon tråd fanns det bra rådet att dölja stället där gruset når bakrutan, det ger mer djupkänsla.

                    Hm, det var lite som jag kom på.

                    Mvh Ulf

                    Kommentar

                    • Pejan
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 204

                      #11
                      Tycker du har fina mått på ditt akvarium, ett djup som jag själv skulle vilja ha. Känns som att det utifrån det finns bra möjligheter att komponera en fin inredning. Tycker Ulf i det senaste inlägget hade några bra idéer. Plocka i lite inredning och skicka en ny bild så vi får se hur det ser ut och lämna komentarer efter det.

                      Hälsar Peter

                      Kommentar

                      • ebbe_20
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 283

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pejan
                        Tycker du har fina mått på ditt akvarium, ett djup som jag själv skulle vilja ha. Känns som att det utifrån det finns bra möjligheter att komponera en fin inredning. Tycker Ulf i det senaste inlägget hade några bra idéer. Plocka i lite inredning och skicka en ny bild så vi får se hur det ser ut och lämna komentarer efter det.

                        Hälsar Peter

                        jepp ska göra de.. ska fylla med vatten och de växter jag har köpt imorgon sen lägger vi upp lite nya bilder :-)
                        MVh
                        Ebbe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...